LONDÝN, BRATISLAVA. Tesco v stredu ráno oznámilo obrovskú stratu – 6,4 miliardy britských libier (8,9 miliardy eur). Medziročne ide o výrazný prepad, keďže za rok 2013 Tesco vykázalo ešte zisk a to 2,3 miliardy libier (3,2 miliardy eur).
Výsledky za rok 2014 sú najhoršie v takmer storočnej histórii britskej maloobchodnej siete, ktorá podniká aj na Slovensku a sú vôbec najhoršie v histórii britského maloobchodu.
Web televízie SkyNews pripomenul, že tento výsledok je jeden z piatich najhorších v histórii celého britského biznisu.
Zlý rok
„Bol to veľmi ťažký rok pre Tesco,“ povedal pre BBC generálny riaditeľ Tesca Dave Lewis. „Zverejnené výsledky odrážajú horšie podmienky na trhu a najmä stratu našej konkurencieschopnosti v posledných rokoch,“ dodal Lewis.
Tesco v posledných rokoch na domácom britskom trhu nestíha za obchodnými sieťami Aldi a Lidl. Británia je pre Tesco stále kľúčovým trhom, má odtiaľ zhruba dve tretiny svojich ročných tržieb.
V rámci konkurenčného boja tam Tesco začalo dotovať ceny každodenných potravín ako je pečivo, mlieko či vajcia. Chce tak zastaviť odliv zákazníkov.
Za zlým hospodárskym výsledkom je aj záujem zákazníkov o večierky či rast on-line nákupov, píše agentúra Bloomberg. Tesco okrem toho odpisovalo niektoré nehnuteľnosti, čo ešte viac zhoršilo hospodárske výsledky podniku.
Briti už avizovali, že hospodárenie chcú stabilizovať zmenou firemného penzijného systému, prepúšťaním a zatváraním obchodov na domácom trhu.
Strácajú aj na Slovensku
Podľa zverejnených konsolidovaných výsledkov britského Tesca mierne klesli tržby aj slovenskej pobočke – z 1,382 miliardy eur v roku 2013 na 1,318 miliardy eur v roku 2014.
Vlani u nás Tesco otvorilo päť nových obchodov, čím sa sieť zväčšila na 155 obchodov. Celkovo sa tak sieť zväčšila asi o 2600 metrov štvorcových.
Aj tento rok počíta slovenské Tesco s ďalším zväčšovaním, chcelo by narásť o vyše štyritisíc metrov štvorcových predajnej plochy. V stredu napríklad Tesco otváralo nový Expres v bratislavskej Vrakuni.
„Zdá sa mi to trochu nadnesené,“ hodnotí analytik obchodu Ľubomír Drahovský z agentúry Terno.
Analytik predpokladá, že Tesco sa skôr sústredí na zmenu využitia aktuálnych prevádzok tak, aby vo svojich prevádzkach ponúkla priestor aj iným obchodníkom.
Keď sa porovnajú tržby iba predajní, ktoré Tesco prevádzkovalo vlani aj predvlani („like-for-like“ báza), tak na Slovensku sieti klesli tržby medziročne o 2,8 percenta.
Je to druhý najvyšší pokles v rámci európskeho biznisu reťazca, výraznejšie klesalo Tesco len v Írsku – medziročne o 6,3 percenta. V Poľsku klesli tržby siete o 1,4 percenta. V Česku, Maďarsku a Turecku naopak Tesco rástlo.
Úsporné opatrenia britských manažérov by mohli ovplyvniť aj slovenské aktivity Tesca. Možnosťou je aj predaj niektorých obchodov, miestni manažéri to zatiaľ nepotvrdili.
Menia štruktúru
Zatiaľ jedinou oficiálne potvrdenou zmenou je vytvorenie novej manažérskej schémy: Tesco vytvorí jeden spoločný manažment pre strednú Európu. Títo ľudia sa budú starať o obchody v Česku, Maďarsku, Poľsku a na Slovensku.
„Dajú sa preto očakávať zásahy do formovania slovenského biznisu,“ vraví Drahovský.
Po vytvorení jedného manažmentu prídu o práci niektorí ľudia v strednom manažmente slovenského Tesca, predajní a distribúcie sa škrtiť dotknúť nemajú.
Drahovský upozorňuje, že Tesco je napriek miernemu poklesu tržieb stále jednotkou na slovenskom maloobchodnom trhu, no aj to sa môže zmeniť. „Keď totiž zrátame výsledky sieti Lidl a Kaufland, ktoré patria do skupiny Schwarz, tak sú jednotkou oni,“ vraví analytik.
Situácia by sa mohla výraznejšie zhoršiť v neprospech Tesca v prípade, že by na Slovensko vstúpili nemecký diskontný reťazec Aldi cez obchody Hofer.
Britské Tesco údajne plánuje zrušiť do 10-tisíc pracovných miestČítajte