Väčšina Európanov pre krízu zmenila spôsob nakupovania

Mnohí spotrebitelia začali v kontexte krízy menej nakupovať. Zmeny nastali v množstve i kvalite.

(Zdroj: ARCHÍV SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Väčšina Európanov si tento rok želá viac nakupovať ako šetriť. Vyjadrilo sa tak deväť z 12 krajín zahrnutých do najnovšieho prieskumu spotrebiteľov Barometer Cetelem 2015.

Štúdia skúmala, ako európski spotrebitelia prežívali krízu od jej začiatku v roku 2009 a ako zmenili svoje správanie. Vyplynulo z nej, že spotreba prešla hĺbkovou premenou, z veľkej časti spôsobenou technologickým rozvojom.

Zmeny v množstve i kvalite

Vyše 60 percent Európanov tvrdí, že počas posledných piatich rokov museli zmeniť spôsob nakupovania. Zmeny nastali v množstve i kvalite.

Mnohí spotrebitelia, najmä z južnej Európy, začali v kontexte krízy menej nakupovať. Aj 40 percent respondentov, ktorí nakupujú v rovnakom množstve ako v minulosti, však priznalo, že ich nakupovanie sa zmenilo.

Z prieskumu vyšlo, že 56 percent Európanov robí menej impulzívnych nákupov, opak hovoria jedine Nemci.

Okrem kolísania intenzity nákupov sa spotrebiteľské správanie zmenilo hlavne kvalitatívne. Internet a mobilné technológie sa stali kľúčovými činiteľmi spotreby.

Až 73 percent ľudí ich používa pri nákupoch viac ako pred piatimi rokmi. Spotrebitelia sa hodnotia ako opatrnejší pri sledovaní vlastností výrobkov, ich zloženia či vplyvu na životné prostredie. Pozornosť sa prejavuje v raste spotreby bio či eko výrobkov.

Do popredia sa dostáva tiež takzvaný drive, novátorský spôsob nakupovania autom, ktorý dnes vo väčšej miere ako pred pár rokmi využíva 15 percent spotrebiteľov. Rozšíril sa aj trh s použitým tovarom.

Šiesti Európania z desiatich opäť predajú kúpené výrobky a dvaja z troch si tento tovar kúpia. Nákupom cez internet odoláva len 15 percent oslovených.

Viac času na internete

Prieskum ukázal, že čas venovaný nákupom rastie práve vďaka internetu. Ak čas strávený v obchode sa pre takmer 40 percent Európanov znížil, ten na internete sa pre každého druhého spotrebiteľa zvýšil.

Nakupovanie online by ľuďom uľahčilo viac služieb, ako napríklad popredajné služby alebo dodanie domov. Pri názoroch na obchody dominujú dlhšie otváracie hodiny, lepšia prístupnosť, ergonómia a individualizovaná starostlivosť.

Približne 35 percent európskych spotrebiteľov vyhlásilo, že majú v úmysle tento rok zvýšiť svoje výdavky.

Európania kladú stále cestovanie a voľný čas na prvé miesta svojich nákupných zámerov. Predmetom záujmu je aj domácnosť, rekonštrukčné a renovačné práce či kúpa elektrospotrebičov sú na druhom a treťom mieste. Kúpiť si smartfón a tablet plánujú ľudia vo veku 18 až 30 rokov. Viac než 40 percent spotrebiteľov mladších ako 30 rokov má v úmysle kúpiť si tento rok elektrospotrebiče, nábytok a smartfón.

"Potešenie a chuť nakupovať sa v kríze nestratili. Práve naopak, radosť z nákupu je druhým dôvodom pri nákupe nových výrobkov v obchode," uvádza štúdia.

Vnímanie spotreby ako príležitosti na sociálnu a osobnú identifikáciu ustúpilo. Účasť na podpore ekonomiky a status zaradenia sa do spoločnosti tiež prišli o svoje miesto. Spotreba znamená "urobiť si občas radosť" a "zabezpečiť si nevyhnutné pohodlie".

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  2. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  3. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  6. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 11 253
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 356
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 6 915
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 851
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 6 668
  6. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 955
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 567
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 005
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 095
  10. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 771

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Carrefour vrátil dlžníkom smiešnu sumu. Podľa súdu to je v poriadku

Reťazec vrátil veriteľom tri percentá zo svojich dlhov. Ide o sumu viac ako 430-tisíc eur zo sumy 17,5 milióna eur.

SVET

Minúta po minúte: Atentátnik zabil na koncerte v Manchestri 22 ľudí

K útoku sa prihlásila organizácia Islamský štát.

KOMENTÁRE

Keď ide o deti, stojí za to zamyslieť sa

Aký svet chceme odovzdať ďalším generáciám?

SVET

Zomierali najmä mladí a deti. Manchester sa zomkol

Na koncerte Ariany Grandovej bolo až 21-tisíc ľudí.

Neprehliadnite tiež

Vláda chce rodinám zaplatiť sťahovanie za prácou

Niekoľko tisícový príspevok by mal ľudí motivovať, aby opustili svoje domovy a za prácou sa presťahovali tam, kde je.

Ústavný súd: pár eur z Carrefouru je v poriadku

Obchodný reťazec vrátil svojim veriteľom tri percentá zo svojich dlhov. Ide o sumu viac ako 430-tisíc eur zo sumy 17,5 milióna eur

Americké úrady preverujú, či Hyundai a Kia zvolali autá na opravy včas

Americký Národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky prešetruje tri zvolávania áut.

Nálada v nemeckej ekonomike je najlepšia od roku 1991

V stavebníctve panuje taká dobrá nálada ako po znovuzjednotení krajiny.