Väčšina Európanov pre krízu zmenila spôsob nakupovania

Mnohí spotrebitelia začali v kontexte krízy menej nakupovať. Zmeny nastali v množstve i kvalite.

(Zdroj: ARCHÍV SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Väčšina Európanov si tento rok želá viac nakupovať ako šetriť. Vyjadrilo sa tak deväť z 12 krajín zahrnutých do najnovšieho prieskumu spotrebiteľov Barometer Cetelem 2015.

Štúdia skúmala, ako európski spotrebitelia prežívali krízu od jej začiatku v roku 2009 a ako zmenili svoje správanie. Vyplynulo z nej, že spotreba prešla hĺbkovou premenou, z veľkej časti spôsobenou technologickým rozvojom.

Zmeny v množstve i kvalite

Vyše 60 percent Európanov tvrdí, že počas posledných piatich rokov museli zmeniť spôsob nakupovania. Zmeny nastali v množstve i kvalite.

Mnohí spotrebitelia, najmä z južnej Európy, začali v kontexte krízy menej nakupovať. Aj 40 percent respondentov, ktorí nakupujú v rovnakom množstve ako v minulosti, však priznalo, že ich nakupovanie sa zmenilo.

Z prieskumu vyšlo, že 56 percent Európanov robí menej impulzívnych nákupov, opak hovoria jedine Nemci.

Okrem kolísania intenzity nákupov sa spotrebiteľské správanie zmenilo hlavne kvalitatívne. Internet a mobilné technológie sa stali kľúčovými činiteľmi spotreby.

Až 73 percent ľudí ich používa pri nákupoch viac ako pred piatimi rokmi. Spotrebitelia sa hodnotia ako opatrnejší pri sledovaní vlastností výrobkov, ich zloženia či vplyvu na životné prostredie. Pozornosť sa prejavuje v raste spotreby bio či eko výrobkov.

Do popredia sa dostáva tiež takzvaný drive, novátorský spôsob nakupovania autom, ktorý dnes vo väčšej miere ako pred pár rokmi využíva 15 percent spotrebiteľov. Rozšíril sa aj trh s použitým tovarom.

Šiesti Európania z desiatich opäť predajú kúpené výrobky a dvaja z troch si tento tovar kúpia. Nákupom cez internet odoláva len 15 percent oslovených.

Viac času na internete

Prieskum ukázal, že čas venovaný nákupom rastie práve vďaka internetu. Ak čas strávený v obchode sa pre takmer 40 percent Európanov znížil, ten na internete sa pre každého druhého spotrebiteľa zvýšil.

Nakupovanie online by ľuďom uľahčilo viac služieb, ako napríklad popredajné služby alebo dodanie domov. Pri názoroch na obchody dominujú dlhšie otváracie hodiny, lepšia prístupnosť, ergonómia a individualizovaná starostlivosť.

Približne 35 percent európskych spotrebiteľov vyhlásilo, že majú v úmysle tento rok zvýšiť svoje výdavky.

Európania kladú stále cestovanie a voľný čas na prvé miesta svojich nákupných zámerov. Predmetom záujmu je aj domácnosť, rekonštrukčné a renovačné práce či kúpa elektrospotrebičov sú na druhom a treťom mieste. Kúpiť si smartfón a tablet plánujú ľudia vo veku 18 až 30 rokov. Viac než 40 percent spotrebiteľov mladších ako 30 rokov má v úmysle kúpiť si tento rok elektrospotrebiče, nábytok a smartfón.

"Potešenie a chuť nakupovať sa v kríze nestratili. Práve naopak, radosť z nákupu je druhým dôvodom pri nákupe nových výrobkov v obchode," uvádza štúdia.

Vnímanie spotreby ako príležitosti na sociálnu a osobnú identifikáciu ustúpilo. Účasť na podpore ekonomiky a status zaradenia sa do spoločnosti tiež prišli o svoje miesto. Spotreba znamená "urobiť si občas radosť" a "zabezpečiť si nevyhnutné pohodlie".

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  10. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. Už aj seniori presadajú do SUV
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  7. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  8. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 24 638
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 620
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 530
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 496
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 092
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 995
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 872
  8. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 851
  9. Túžite po práci z pláže? 7 rád, ako sa stať digitálnym nomádom 686
  10. Prísne kontroly a veľa tepla. Takto sa vyrába mlieko 676

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súboj v koalícii Danko rozpútal a aj naň doplatil

Šéf SNS zváži odchod z politiky. Politológ hovorí, že predvídateľnosť jeho krokov sa stále znižuje.

KOMENTÁRE

Politika ako Danko nikto nechce, demokrati ani oligarchovia

Definitívny politický pád Danka sme sledovali v priamom prenose.

EKONOMIKA

Štát otočil, vyššie dôchodky zaručí len na štyri roky

Prečo novinka bude trvať len istý čas, nie je jasné.

KOMENTÁRE

Ficov perfektný deň a Dankova estráda ega

Novinári sa museli prehrabávať v úlomkoch Dankovho poníženia.

Neprehliadnite tiež

Vláda dala zelenú. Živnostníci priznajú dane už len online

Zákon ešte musí schváliť parlament. Pre firmy budú online dane povinné od 1. januára, pre živnostníkov od leta.

Polícia rieši, či tristotisíc v plecniaku bol úplatok. Železničiar stále robí pre štát

Štefan Hlinka je radovým zamestnancom železníc. Čo presne robí, nie je známe. Momentálne má dovolenku.

Štát otočil, vyššie dôchodky zaručí len na najbližšie štyri roky

Prečo novinka z dielne ministerstva práce bude trvať len istý čas, nie je jasné.

Biopalivá zvýhodnia, ale daň pri benzíne a nafte bude vyššia

Kažimírovo ministerstvo neočakáva žiadny negatívny vplyv na domácnosti.