Bývalý generálny riaditeľ Váhostavu: Váhostav musel ísť do cenovej vojny, inak by neprežil

Firma verila, že za nízke ceny postaví diaľnice, chceli ustáť konkurenčný boj.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Za problémami stavebnej spoločnosti Váhostav-SK, ktorá je v súčasnosti v reštrukturalizácii, sú stratové zákazky z minulosti a oneskorenie tých ziskových, ktoré firma získala neskôr. V diskusii na Tablet TV to uviedol bývalý generálny riaditeľ Váhostavu-SK Ján Kato.

Spoločnosť podľa neho roky fungovala na diaľničnom trhu so ziskom. Po finančnej kríze, výmene vlády v roku 2010 a zrušení veľkých PPP projektov však došlo v štátnych tendroch k cenovej vojne. Všetky firmy, ktoré chceli zostať na trhu výstavby diaľnic, sa jej podľa Kata museli zúčastniť.

Spravil tak aj Váhostav-SK a vyhral viaceré súťaže s cenami výrazne nižšími, ako boli pôvodné expertné odhady. "Ak by sme vtedy neboli uspeli, Váhostav-SK je dnes firma možno s 300-400 zamestnancami, ktorá by realizovala nejaké kanalizačné a pozemné stavby, škôlky, budovy, a to by bolo všetko," tvrdí Kato.

Výsledné ceny sa však nakoniec ukázali ako nereálne a spôsobili stavbárom straty. Kato bol pôvodne presvedčený, že to tak nebude.

"Pýtali sa nás, či si myslíme, že to vieme za to postaviť. Povedal som, že áno. A skutočne som si to v tom čase myslel. Čas ukázal, že to tak nie je a hneď ako som to vedel, verejne som to povedal," doplnil.

Bývalý manažment Váhostavu-SK, z ktorého bol Kato odvolaný vlani na jeseň, nerozhodol o nutnosti reštrukturalizácie firmy. Pracoval totiž podľa neho na jej stabilizácii. Tvrdí, že straty sa mohli vykryť z neskorších ziskových projektov, ktorých realizácia sa však oneskorila.

"V roku 2013 sa nám stretli len zlé stavby a nebolo čím kompenzovať straty," vysvetlil. Ešte pred svojim odchodom však podľa vlastných slov dokázal presvedčiť banky, že Váhostav-SK môže vďaka zákazkám, ktoré má, prežiť a plniť svoje záväzky.

Kroky nového manažmentu hodnotiť podľa vlastných slov nechce, reštrukturalizácia ako taká je podľa neho normálny proces. Ide však o to, ako sa nastaví. "Neviem, ako nový manažment prišiel k vyhodnoteniu, že je možné zaplatiť 15 %. Nechcem to ani komentovať," dodal Kato.

Podľa reštrukturalizačného plánu, ktorý už schválil výbor veriteľov, chce Váhostav-SK v priebehu piatich rokov splatiť väčšine dodávateľov 15 % z dlžných peňazí. Zabezpečení veritelia, ktorými sú predovšetkým banky, by mali dostať 100 % svojich pohľadávok.

Celkovo by mal Váhostav-SK v rámci reštrukturalizácie splatiť 32,3 % zo svojich dlhov, čo predstavuje 43,9 milióna eur. Všetky dlhy spoločnosti sú pritom vo výške viac ako 136 miliónov eur.

Prípad sa stal spoločenskou témou, vláda a opozícia sa vzájomne obviňujú z toho, kto za tento stav môže.

Kabinet pripravil legislatívu, ktorá má podľa najnovšej verzie zabezpečiť okamžité odkúpenie nezabezpečených pohľadávok vo výške 50 % ich hodnoty štátom, alebo možnosť vymáhať si postupne 100 % dlhov z budúcich ziskov spoločnosti. O návrhu sa rokuje v týchto dňoch v parlamente v zrýchlenom režime.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  8. Jarné prázdniny pri mori?
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  8. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  9. M.Borguľa vyzýva veľvyslanca USA k urýchlenému odstráneniu plota
  10. Ušetrite s hypotékou viac ako 1 200 eur
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 720
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 556
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 907
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 6 145
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 783
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 220
  7. Jarné prázdniny pri mori? 3 944
  8. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 919
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 3 774
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 416

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

BBC ukázalo ruských chuligánov. Jediným pravidlom je nezabiť

Nie pre každého budú MS len o futbale.

KOMENTÁRE

Sulík sa vyfarbil, ruské noviny ho vytočili

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

PLUS

Trpeli vojaci i rodičia. O šikane na vojenčine vedel aj Husák

Realita Československej ľudovej armády.

Neprehliadnite tiež

Česko má v Krušných horách veľké nálezisko lítia

Lítium sa používa do batérií mobilných telefónov a notebookov.

Pellegrini avizoval investície za 1,8 miliardy eur

Jurzyca vidí problém v odchode ľudí do Nemecka či Rakúska.

Agentúra Moody's zlepšila výhľad ratingu Ruska

Medzinárodná ratingová agentúra zlepšila výhľad ratingu záväzkov ruskej vlády na stabilný z negatívneho.

Štát chce energetický holding, o podrobnostiach mlčí

S myšlienkou vytvorenia energetického holdingu prišla prvá vláda Roberta Fica. Kontúry načrtol minister hospodárstva Tomáš Malatinský.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop