Bývalý generálny riaditeľ Váhostavu: Váhostav musel ísť do cenovej vojny, inak by neprežil

Firma verila, že za nízke ceny postaví diaľnice, chceli ustáť konkurenčný boj.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Za problémami stavebnej spoločnosti Váhostav-SK, ktorá je v súčasnosti v reštrukturalizácii, sú stratové zákazky z minulosti a oneskorenie tých ziskových, ktoré firma získala neskôr. V diskusii na Tablet TV to uviedol bývalý generálny riaditeľ Váhostavu-SK Ján Kato.

Spoločnosť podľa neho roky fungovala na diaľničnom trhu so ziskom. Po finančnej kríze, výmene vlády v roku 2010 a zrušení veľkých PPP projektov však došlo v štátnych tendroch k cenovej vojne. Všetky firmy, ktoré chceli zostať na trhu výstavby diaľnic, sa jej podľa Kata museli zúčastniť.

Spravil tak aj Váhostav-SK a vyhral viaceré súťaže s cenami výrazne nižšími, ako boli pôvodné expertné odhady. "Ak by sme vtedy neboli uspeli, Váhostav-SK je dnes firma možno s 300-400 zamestnancami, ktorá by realizovala nejaké kanalizačné a pozemné stavby, škôlky, budovy, a to by bolo všetko," tvrdí Kato.

Výsledné ceny sa však nakoniec ukázali ako nereálne a spôsobili stavbárom straty. Kato bol pôvodne presvedčený, že to tak nebude.

"Pýtali sa nás, či si myslíme, že to vieme za to postaviť. Povedal som, že áno. A skutočne som si to v tom čase myslel. Čas ukázal, že to tak nie je a hneď ako som to vedel, verejne som to povedal," doplnil.

Bývalý manažment Váhostavu-SK, z ktorého bol Kato odvolaný vlani na jeseň, nerozhodol o nutnosti reštrukturalizácie firmy. Pracoval totiž podľa neho na jej stabilizácii. Tvrdí, že straty sa mohli vykryť z neskorších ziskových projektov, ktorých realizácia sa však oneskorila.

"V roku 2013 sa nám stretli len zlé stavby a nebolo čím kompenzovať straty," vysvetlil. Ešte pred svojim odchodom však podľa vlastných slov dokázal presvedčiť banky, že Váhostav-SK môže vďaka zákazkám, ktoré má, prežiť a plniť svoje záväzky.

Kroky nového manažmentu hodnotiť podľa vlastných slov nechce, reštrukturalizácia ako taká je podľa neho normálny proces. Ide však o to, ako sa nastaví. "Neviem, ako nový manažment prišiel k vyhodnoteniu, že je možné zaplatiť 15 %. Nechcem to ani komentovať," dodal Kato.

Podľa reštrukturalizačného plánu, ktorý už schválil výbor veriteľov, chce Váhostav-SK v priebehu piatich rokov splatiť väčšine dodávateľov 15 % z dlžných peňazí. Zabezpečení veritelia, ktorými sú predovšetkým banky, by mali dostať 100 % svojich pohľadávok.

Celkovo by mal Váhostav-SK v rámci reštrukturalizácie splatiť 32,3 % zo svojich dlhov, čo predstavuje 43,9 milióna eur. Všetky dlhy spoločnosti sú pritom vo výške viac ako 136 miliónov eur.

Prípad sa stal spoločenskou témou, vláda a opozícia sa vzájomne obviňujú z toho, kto za tento stav môže.

Kabinet pripravil legislatívu, ktorá má podľa najnovšej verzie zabezpečiť okamžité odkúpenie nezabezpečených pohľadávok vo výške 50 % ich hodnoty štátom, alebo možnosť vymáhať si postupne 100 % dlhov z budúcich ziskov spoločnosti. O návrhu sa rokuje v týchto dňoch v parlamente v zrýchlenom režime.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 623
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 12 448
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 536
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 10 961
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 247
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 497
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 398
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 430
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 4 429
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 066

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Čo sa deje v hokeji? Je to divadlo, vinníkmi sme všetci, tvrdí Graňák

Zlá skúsenosť s Cígerom a Švehlom mohla odradiť hráčov z NHL od štartu na majstrovstvách sveta, hovorí skúsený obranca.

ŽENA

Sex s robotom: Môžu napodobeniny nahradiť vzťah so živým partnerom?

Vývoj sexuálnych pomôcok prekračuje hranice.

KOMENTÁRE

V kanadskom raji sa s ostatnými delí čoraz menej ľudí

Je Vancouver jedným z najlepších miest pre život?

Neprehliadnite tiež

AKTUALIZOVANÉ

British Airways vypadli systémy, tisíce cestujúcich uviazli na letiskách

Cestujúci na letisku Heathrow v Londýne informovali o dlhých čakaniach.

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.