Bývalý generálny riaditeľ Váhostavu: Váhostav musel ísť do cenovej vojny, inak by neprežil

Firma verila, že za nízke ceny postaví diaľnice, chceli ustáť konkurenčný boj.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Za problémami stavebnej spoločnosti Váhostav-SK, ktorá je v súčasnosti v reštrukturalizácii, sú stratové zákazky z minulosti a oneskorenie tých ziskových, ktoré firma získala neskôr. V diskusii na Tablet TV to uviedol bývalý generálny riaditeľ Váhostavu-SK Ján Kato.

Spoločnosť podľa neho roky fungovala na diaľničnom trhu so ziskom. Po finančnej kríze, výmene vlády v roku 2010 a zrušení veľkých PPP projektov však došlo v štátnych tendroch k cenovej vojne. Všetky firmy, ktoré chceli zostať na trhu výstavby diaľnic, sa jej podľa Kata museli zúčastniť.

Spravil tak aj Váhostav-SK a vyhral viaceré súťaže s cenami výrazne nižšími, ako boli pôvodné expertné odhady. "Ak by sme vtedy neboli uspeli, Váhostav-SK je dnes firma možno s 300-400 zamestnancami, ktorá by realizovala nejaké kanalizačné a pozemné stavby, škôlky, budovy, a to by bolo všetko," tvrdí Kato.

Výsledné ceny sa však nakoniec ukázali ako nereálne a spôsobili stavbárom straty. Kato bol pôvodne presvedčený, že to tak nebude.

"Pýtali sa nás, či si myslíme, že to vieme za to postaviť. Povedal som, že áno. A skutočne som si to v tom čase myslel. Čas ukázal, že to tak nie je a hneď ako som to vedel, verejne som to povedal," doplnil.

Bývalý manažment Váhostavu-SK, z ktorého bol Kato odvolaný vlani na jeseň, nerozhodol o nutnosti reštrukturalizácie firmy. Pracoval totiž podľa neho na jej stabilizácii. Tvrdí, že straty sa mohli vykryť z neskorších ziskových projektov, ktorých realizácia sa však oneskorila.

"V roku 2013 sa nám stretli len zlé stavby a nebolo čím kompenzovať straty," vysvetlil. Ešte pred svojim odchodom však podľa vlastných slov dokázal presvedčiť banky, že Váhostav-SK môže vďaka zákazkám, ktoré má, prežiť a plniť svoje záväzky.

Kroky nového manažmentu hodnotiť podľa vlastných slov nechce, reštrukturalizácia ako taká je podľa neho normálny proces. Ide však o to, ako sa nastaví. "Neviem, ako nový manažment prišiel k vyhodnoteniu, že je možné zaplatiť 15 %. Nechcem to ani komentovať," dodal Kato.

Podľa reštrukturalizačného plánu, ktorý už schválil výbor veriteľov, chce Váhostav-SK v priebehu piatich rokov splatiť väčšine dodávateľov 15 % z dlžných peňazí. Zabezpečení veritelia, ktorými sú predovšetkým banky, by mali dostať 100 % svojich pohľadávok.

Celkovo by mal Váhostav-SK v rámci reštrukturalizácie splatiť 32,3 % zo svojich dlhov, čo predstavuje 43,9 milióna eur. Všetky dlhy spoločnosti sú pritom vo výške viac ako 136 miliónov eur.

Prípad sa stal spoločenskou témou, vláda a opozícia sa vzájomne obviňujú z toho, kto za tento stav môže.

Kabinet pripravil legislatívu, ktorá má podľa najnovšej verzie zabezpečiť okamžité odkúpenie nezabezpečených pohľadávok vo výške 50 % ich hodnoty štátom, alebo možnosť vymáhať si postupne 100 % dlhov z budúcich ziskov spoločnosti. O návrhu sa rokuje v týchto dňoch v parlamente v zrýchlenom režime.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  1. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  2. Detské zúbky sú veda
  3. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Rastie nám pokrivená generácia?
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  8. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 658
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 820
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 302
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 3 086
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 019
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 363
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 303
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 114
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 065
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 636

Téma: Juraj Široký


Článok je zaradený aj do ďalších tém Tipy na vianočné darčeky (technológie, mobily a počítače)

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan: Bol som zmierený s tým, že nevyhrám

Slovenský cyklista dokázal to, čo sa ešte nikdy nikomu nepodarilo.

KOMENTÁRE

Až teraz si Merkelová začína budovať svoj odkaz

Bude to ona, kto bude ovládať nemeckú aj európsku politiku.

Neprehliadnite tiež

Nečakané zrušenie nájmu hlavnej stanice v Bratislave je správne

Nájomné sa počíta v stovkách tisíc eur, developer bol preto povinný odkryť vlastnícku štruktúru. Neurobil to.

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.