SME
Piatok, 14. máj, 2021 | Meniny má BonifácKrížovkyKrížovky

Stavbári sa boja Váhostavu i Doprastavu, radšej budú stavať budovy

Budovanie diaľnic mešká. Projekty, ktoré firmy vysúťažili vlani sa ešte len začínajú stavať.

Diaľnice, železnice, tunely a mosty meškajú. Sú administratívne nepripravené a vysúťažia ich zvyčajne veľké firmy, ktoré dlhujú dodávateľom, ktorí potom pre nich odmietajú pracovať.Diaľnice, železnice, tunely a mosty meškajú. Sú administratívne nepripravené a vysúťažia ich zvyčajne veľké firmy, ktoré dlhujú dodávateľom, ktorí potom pre nich odmietajú pracovať. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - Ján Krošlák)

Stavba diaľnic a železníc mešká. Mnohí dodávatelia Váhostavu a Doprastavu odmietajú pracovať pre reštrukturalizované firmy.

BRATISLAVA. Slovenské stavebníctvo sa dvíha z popola. Zdalo by sa, že začalo ožívať, keďže vo februári sa v krajine prestavalo takmer 245 miliónov eur, teda o 3,6 percenta viac ako za rovnaký mesiac vlani.

Pozornejší pohľad však prezradí, že odvetvie vďačí za rast najmä opravám a údržbe – tie narástli o viac ako desatinu.

Nová výstavba sa medziročne zvýšila iba kozmeticky – o necelé dve percentá. Hoci budovanie diaľnic a modernizácia železníc naozaj výrazne pridali plyn, stavba budov sa spomalila. Cítiť to, pretože tvorí až tri štvrtiny novej výstavby.

SkryťVypnúť reklamu

Nepripravený štát

Očakávaný rast stavebníctva mali v tomto roku zabezpečiť najmä nové úseky diaľnic a železníc. Napriek ubezpečeniam vlády o podpore sa ich reálna výstavba rozbieha iba pomaly.

Prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS) Zsolt Lukáč vysvetľuje, že mnohé stavby sa rozbiehajú oneskorene, pretože boli administratívne nepripravené. Štát podľa neho presunul časť projektovania a vybavovania povolení na firmy, takže to museli zabezpečiť samy.

Veľké projekty ako tunel Višňové alebo úseky kysuckej diaľnice pri Žiline, ktoré sa dosúťažili už vlani, sa tak začínajú stavať iba začiatkom tohto roka.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3PJV na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M3PJV na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  2. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  3. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  4. Zhodnotenie o desiatky percent. Toto sú najlepšie príležitosti na investície
  5. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  6. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  7. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  8. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  9. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  10. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  1. Atos stavia v Bulharsku nový špičkový superpočítač EuroHPC
  2. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  3. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  4. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  5. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  6. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  7. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  8. Nadácia COOP Jednota rozdá obciam a mestám 156 000 eur
  9. Ďalšie mesto s rýchlou a kvalitnou donáškou!
  10. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 15 521
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 12 333
  3. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 11 481
  4. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 9 191
  5. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 9 123
  6. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné 7 448
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 6 693
  8. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 6 685
  9. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 6 019
  10. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 5 015
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Matovič sa ochotne spojil s mafiou, Smerom aj fašistami, aby odstránili ministerku Kolíkovu, ale nevyšlo mu to.

Počas krízy vzniklo výrazne viac gastro firiem, než ich zaniklo.

20 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

V minulosti sa minuli za necelé štyri minúty.

7. máj

Počas krízy vzniklo výrazne viac gastro firiem, než ich zaniklo.

20 h
Predseda parlamentu Boris Kollár počas predstavovania príspevku 333 eur pre deti z rodín v hmotnej núdzi.

V Sme rodina sú pripravení hľadať kompromisné riešenie.

11 h
Ilustračná fotografia.

Cieľom investícií je uspokojenie dopytu na americkom trhu.

14 h