Nákup potravín a drogériového tovaru zatiaľ na Slovensku nie je veľmi rozšírené, ale záujem oň stúpa.
BRATISLAVA. Dve pätiny Slovákov urobili za posledný rok aspoň raz online nákup. Celkovo cez internet viac nakupujú ženy ako muži, mladí ľudia do 29 rokov, vysokoškolsky vzdelaní a obyvatelia veľkých miest.
Aj na tieto skutočnosti poukázal prieskum Shopping Monitor Slovakia 2014/2015, ktorý monitoruje nákupné správanie a spotrebiteľské preferencie domácností na Slovensku.
Cez internet sa najčastejšie nakupuje oblečenie, kozmetika a knihy. Nákup potravín a drogériového tovaru zatiaľ na Slovensku nie je veľmi rozšírené, ale záujem oň stúpa.
Zvykáme si
Túto možnosť pozná približne 40 percent kupujúcich. Na jednej strane iba 8,5 percenta z nich už online nákup potravín niekedy využilo. V porovnaní s minulým rokom však ide o dvojnásobný nárast podielu zákazníkov, ktorí vyskúšali uvedenú formu nákupu potravín a drogériového tovaru.
"Hlavnými dôvodmi na online nákupy potravín a drogériového tovaru sú pre zákazníkov pohodlnosť, jednoduchosť nákupu a šetrenie času," povedala Barbora Hrapková Šlosárová z GfK Slovakia.
Nakupovanie potravín na základe letákových akcií je dlhodobo obľúbené. Až jedna štvrtina spotrebiteľov sa vyjadrila, že nakupuje potraviny a drogériový tovar na základe letákových akcií. Oproti minulým rokom kontinuálne klesá podiel spotrebiteľov, ktorí letáky nedostávajú.
V porovnaní s minulým rokom bol zaznamenaný mierny nárast podielu využívania vernostných programov v predajniach, lojalitné karty využívajú viac ako dve tretiny spotrebiteľov.
Maďarsko je už pred Rakúskom
Približne 15 percent Slovákov chodí nakupovať do zahraničia. Najčastejšími destináciami na zahraničné nákupy potravín a drogériového tovaru sú pre nich Poľsko a Maďarsko, ktoré za uplynulý rok predbehlo Rakúsko.
Spomedzi tých, ktorí chodia na nákupy do zahraničia, vyše polovica nakupuje v Poľsku, a to hlavne pre nižšie ceny. Takmer jedna pätina nakupuje v zahraničí z dôvodu lepšej kvality tovaru, najmä v Rakúsku.