Auto už nie je snom mladých. Majú radšej vlaky s wifi

Zdravý životný štýl na jednej strane a pohodlnosť na druhej odrádzajú mladšie ročníky od auta.

Bez auta sa stále zaobíde mnoho mladých ľudí.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Rýchle auto, silné reproduktory a vietor vo vlasoch. Automobil bol v minulosti jedným z najsilnejších snov väčšiny mužov a symbolom úspechu. Čím väčšie a silnejšie auto, tým viac sebavedomie rástlo.

Mladí sú však iní, hovoria niektoré prieskumy. Najmä v USA a západnej Európe túžia po aute stále menej, radšej ako do vodičského preukazu investujú do nového smartfónu alebo bicykla. Autám vyčítajú najmä technologickú zastaranosť.

Generácia Y bez auta

Podľa výskumu Inštitútu budúcnosti v nemeckom Frankfurte, ktorý si objednala automobilka Ford, nemá vlastné auto vyše 30 percent obyvateľov narodených po roku 1980. Výraznejšie je to najmä v mestských aglomeráciách, na vidieku je stále vlastné vozidlo nevyhnutnosťou, pretože verejná doprava nie je príliš spoľahlivá.

Iba desatina opýtaných si podľa štúdie myslí, že ich život je vďaka autu vzrušujúcejší. Mladí už netúžia po nápadných a výstredných autách, iba po užitočných. Najviac si želajú parkovacieho pomocníka, technologické vybavenie považujú za samozrejmosť.

Táto generácia má od auta veľmi pragmatické očakávania a kladie si otázku, či sa im oplatí vlastniť ho, či je to udržateľné, ekologické a či technika napĺňa ich potreby. Stále viac z nich prichádza k záveru, že sa to neoplatí.

Namiesto toho využívajú v meste bicykle, metro, na väčšie vzdialenosti rýchlovlaky a hit posledných rokov v Nemecku – lacné diaľkové autobusy. Lístok si možno kúpiť do mobilu, nastúpiť a vystúpiť takmer kdekoľvek, na palube je internetové pripojenie, filmy a hudobné archívy.

Mať či nemať?

Pre automobilový priemysel môže byť silným varovaním, že auto potrebuje iba niečo vyše 40 percent ľudí. Keď inštitút pripravoval štúdiu v roku 2013, s výrokom „auto je niečo, čo treba mať“ sa stotožnilo až 68 percent opýtaných. Vlani to už bolo iba 41 percent. Zvyšok súhlasí, že „vlastné auto je dobrá vec, ale nie nevyhnutnosť“.

Na druhej strane štúdia poisťovne Allianz tvrdí, že ak mladí nevlastnia auto, býva to prevažne preto, že naň nemajú. Iba 14 percent si ho nekúpilo zo „zelených dôvodov“. Ak nejazdia autom, je to hlavne preto, že pijú alkohol alebo šetria. Vlastné auto chce až 94 percent mladých ľudí.

Aj štúdia mobility pneumatikárskej firmy Continental potvrdila, že vlastné auto ostáva ideálom pre 83 percent Nemcov a až 94 percent Američanov. V Číne je to dokonca až 96 percent opýtaných. Zdieľanie áut uprednostňuje iba jedno percento ľudí v Nemecku a USA.

Auto pod kontrolou

Automatizovaná jazda naháňa podľa štúdie hrôzu tretine nemeckých a vyše 60 percentám amerických vodičov, ovládanie auta chcú mať vo vlastných rukách.

Iba dvanásť percent vodičov je presvedčených, že jazda elektromobilom je zábavná, zato polovica Nemcov a tretina Američanov súhlasí, že je ekologická. Oproti roku 2011 dokonca ochota jazdiť elektromobilom vo všetkých vekových kategóriách klesla.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  2. Hitparáda štiav
  3. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  4. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  5. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  6. Malé knedličky, veľké dojmy
  7. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  8. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  9. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  10. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 635
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 931
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 838
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 500
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 488
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 082
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 477
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 544
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 531
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 188

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Británia sa rozhodla, hranice aj pre Slovákov chce zatvoriť už v marci

Theresa Mayová chystá obmedzenie voľného pohybu oznámiť v rovnaký deň, kedy oficiálne spustí rokovania o brexite.

EKONOMIKA

Ktorá personálka zamestnala najviac ľudí? Pozrite si grafy

Pravidlá fungovania personálnych agentúr by sa mohli čoskoro zase meniť.

Neprehliadnite tiež

Premiéri krajín V4 sa stretnú k téme nekvalitných výrobkov vo Varšave

Fico v Trnave zdôraznil, že chcú reagovať na niečo, čo nemôžeme akceptovať, aby z nás robili občanov 2. kategórie.

UPC zvyšuje ceny internetu a televízie. Čo môžete robiť?

Káblová spoločnosť mení služby a ceny uprostred viazanosti, ľudia sa búria.

Briti budú múdri a ak budú ľudí potrebovať, pustia ich (rozhovor)

Analytik Next Finance Jiří Cihlář tvrdí, že Veľká Británia si po brexite bude zamestnancov z cudziny vyberať.

Medzi sto najatraktívnejších regiónov Únie patrí aj Bratislavský kraj

Konkurencieschopný región je taký, ktorý dokáže firmám aj obyvateľom ponúknuť atraktívne a udržateľné prostredie na život a prácu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop