Auto už nie je snom mladých. Majú radšej vlaky s wifi

Zdravý životný štýl na jednej strane a pohodlnosť na druhej odrádzajú mladšie ročníky od auta.

Bez auta sa stále zaobíde mnoho mladých ľudí.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Rýchle auto, silné reproduktory a vietor vo vlasoch. Automobil bol v minulosti jedným z najsilnejších snov väčšiny mužov a symbolom úspechu. Čím väčšie a silnejšie auto, tým viac sebavedomie rástlo.

Mladí sú však iní, hovoria niektoré prieskumy. Najmä v USA a západnej Európe túžia po aute stále menej, radšej ako do vodičského preukazu investujú do nového smartfónu alebo bicykla. Autám vyčítajú najmä technologickú zastaranosť.

Generácia Y bez auta

Podľa výskumu Inštitútu budúcnosti v nemeckom Frankfurte, ktorý si objednala automobilka Ford, nemá vlastné auto vyše 30 percent obyvateľov narodených po roku 1980. Výraznejšie je to najmä v mestských aglomeráciách, na vidieku je stále vlastné vozidlo nevyhnutnosťou, pretože verejná doprava nie je príliš spoľahlivá.

Iba desatina opýtaných si podľa štúdie myslí, že ich život je vďaka autu vzrušujúcejší. Mladí už netúžia po nápadných a výstredných autách, iba po užitočných. Najviac si želajú parkovacieho pomocníka, technologické vybavenie považujú za samozrejmosť.

Táto generácia má od auta veľmi pragmatické očakávania a kladie si otázku, či sa im oplatí vlastniť ho, či je to udržateľné, ekologické a či technika napĺňa ich potreby. Stále viac z nich prichádza k záveru, že sa to neoplatí.

Namiesto toho využívajú v meste bicykle, metro, na väčšie vzdialenosti rýchlovlaky a hit posledných rokov v Nemecku – lacné diaľkové autobusy. Lístok si možno kúpiť do mobilu, nastúpiť a vystúpiť takmer kdekoľvek, na palube je internetové pripojenie, filmy a hudobné archívy.

Mať či nemať?

Pre automobilový priemysel môže byť silným varovaním, že auto potrebuje iba niečo vyše 40 percent ľudí. Keď inštitút pripravoval štúdiu v roku 2013, s výrokom „auto je niečo, čo treba mať“ sa stotožnilo až 68 percent opýtaných. Vlani to už bolo iba 41 percent. Zvyšok súhlasí, že „vlastné auto je dobrá vec, ale nie nevyhnutnosť“.

Na druhej strane štúdia poisťovne Allianz tvrdí, že ak mladí nevlastnia auto, býva to prevažne preto, že naň nemajú. Iba 14 percent si ho nekúpilo zo „zelených dôvodov“. Ak nejazdia autom, je to hlavne preto, že pijú alkohol alebo šetria. Vlastné auto chce až 94 percent mladých ľudí.

Aj štúdia mobility pneumatikárskej firmy Continental potvrdila, že vlastné auto ostáva ideálom pre 83 percent Nemcov a až 94 percent Američanov. V Číne je to dokonca až 96 percent opýtaných. Zdieľanie áut uprednostňuje iba jedno percento ľudí v Nemecku a USA.

Auto pod kontrolou

Automatizovaná jazda naháňa podľa štúdie hrôzu tretine nemeckých a vyše 60 percentám amerických vodičov, ovládanie auta chcú mať vo vlastných rukách.

Iba dvanásť percent vodičov je presvedčených, že jazda elektromobilom je zábavná, zato polovica Nemcov a tretina Američanov súhlasí, že je ekologická. Oproti roku 2011 dokonca ochota jazdiť elektromobilom vo všetkých vekových kategóriách klesla.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 14 503
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 437
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 6 530
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 964
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 181
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 602
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 314
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 303
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 221
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 695

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan, Sagan a opäť Sagan. Chlapec bez nervov je tretí raz majstrom sveta

Pre mňa je to neuveriteľné, výnimočné, vravel slovenský cyklista.

ŠPORT

Čo všetko sa stalo, aby zo Sagana bola superstar

Začínal na sestrinom bicykli, teraz zarába milióny ročne.

ŠPORT

Peter Sagan: Superstar made in Slovakia

Začínal na sestrinom bicykli, dnes zarába šesť miliónov ročne.

Neprehliadnite tiež

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.