Auto už nie je snom mladých. Majú radšej vlaky s wifi

Zdravý životný štýl na jednej strane a pohodlnosť na druhej odrádzajú mladšie ročníky od auta.

Bez auta sa stále zaobíde mnoho mladých ľudí.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Rýchle auto, silné reproduktory a vietor vo vlasoch. Automobil bol v minulosti jedným z najsilnejších snov väčšiny mužov a symbolom úspechu. Čím väčšie a silnejšie auto, tým viac sebavedomie rástlo.

Mladí sú však iní, hovoria niektoré prieskumy. Najmä v USA a západnej Európe túžia po aute stále menej, radšej ako do vodičského preukazu investujú do nového smartfónu alebo bicykla. Autám vyčítajú najmä technologickú zastaranosť.

Generácia Y bez auta

Podľa výskumu Inštitútu budúcnosti v nemeckom Frankfurte, ktorý si objednala automobilka Ford, nemá vlastné auto vyše 30 percent obyvateľov narodených po roku 1980. Výraznejšie je to najmä v mestských aglomeráciách, na vidieku je stále vlastné vozidlo nevyhnutnosťou, pretože verejná doprava nie je príliš spoľahlivá.

Iba desatina opýtaných si podľa štúdie myslí, že ich život je vďaka autu vzrušujúcejší. Mladí už netúžia po nápadných a výstredných autách, iba po užitočných. Najviac si želajú parkovacieho pomocníka, technologické vybavenie považujú za samozrejmosť.

Táto generácia má od auta veľmi pragmatické očakávania a kladie si otázku, či sa im oplatí vlastniť ho, či je to udržateľné, ekologické a či technika napĺňa ich potreby. Stále viac z nich prichádza k záveru, že sa to neoplatí.

Namiesto toho využívajú v meste bicykle, metro, na väčšie vzdialenosti rýchlovlaky a hit posledných rokov v Nemecku – lacné diaľkové autobusy. Lístok si možno kúpiť do mobilu, nastúpiť a vystúpiť takmer kdekoľvek, na palube je internetové pripojenie, filmy a hudobné archívy.

Mať či nemať?

Pre automobilový priemysel môže byť silným varovaním, že auto potrebuje iba niečo vyše 40 percent ľudí. Keď inštitút pripravoval štúdiu v roku 2013, s výrokom „auto je niečo, čo treba mať“ sa stotožnilo až 68 percent opýtaných. Vlani to už bolo iba 41 percent. Zvyšok súhlasí, že „vlastné auto je dobrá vec, ale nie nevyhnutnosť“.

Na druhej strane štúdia poisťovne Allianz tvrdí, že ak mladí nevlastnia auto, býva to prevažne preto, že naň nemajú. Iba 14 percent si ho nekúpilo zo „zelených dôvodov“. Ak nejazdia autom, je to hlavne preto, že pijú alkohol alebo šetria. Vlastné auto chce až 94 percent mladých ľudí.

Aj štúdia mobility pneumatikárskej firmy Continental potvrdila, že vlastné auto ostáva ideálom pre 83 percent Nemcov a až 94 percent Američanov. V Číne je to dokonca až 96 percent opýtaných. Zdieľanie áut uprednostňuje iba jedno percento ľudí v Nemecku a USA.

Auto pod kontrolou

Automatizovaná jazda naháňa podľa štúdie hrôzu tretine nemeckých a vyše 60 percentám amerických vodičov, ovládanie auta chcú mať vo vlastných rukách.

Iba dvanásť percent vodičov je presvedčených, že jazda elektromobilom je zábavná, zato polovica Nemcov a tretina Američanov súhlasí, že je ekologická. Oproti roku 2011 dokonca ochota jazdiť elektromobilom vo všetkých vekových kategóriách klesla.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  3. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  4. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  7. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  8. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  9. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 688
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 884
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 380
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 250
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 6 216
  6. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 5 546
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 291
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 4 931
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 206
  10. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 082

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

DOMOV

Čo by nasledovalo, ak by súd rozpustil Kotlebovu ĽSNS?

Poslanci ĽSNS by o svoj mandát neprišli. Ich stranícka kasa by sa však zrejme vyprázdnila

KOMENTÁRE

Kotlebovci nosia fašistické relikvie do parlamentu

Parlamentný preukaz nezakryje extrémistickú slamu.

DOMOV

Generálny prokurátor navrhol zrušiť Kotlebovu stranu

Najvyšší súd obdržal podnet na rozpustenie ĽSNS.

Neprehliadnite tiež

Autododávatelia tlačia, aby štát zjednodušil prijímanie cudzincov

Na Slovensku pôsobí asi tristo dodávateľských firiem. Svoje výrobky dodávajú aj pre automobilky v samotnom regióne

Rusko považuje novú spoluprácu s OPEC za úspešnú

Všetko naznačuje tomu, že OPEC sa s producentmi mimo kartelu dohodne na predĺžení aktuálnych ťažobných limitov až do marca 2018.

Číňania chcú s českým Bonatransom vyrábať kolesá pre rýchlovlaky

Bonatrans potvrdil, že firmy o spolupráci rokujú, ďalšie podrobnosti nie sú známe.

Kiska podpísal zákon, ktorý má posilniť ochranu pôdy

Prezident odobril vznik Fondu na podporu kultúry národnostných menšín.