Muž z Porsche: Slovensko sa môže vyhnúť osudu automobilového Detroitu

Kevin Gaskell bol šéfom zastúpenia Porsche a neskôr BMW pre Veľkú Britániu. Neskôr bol manažérom firiem v online službách pre automobilový priemysel a predaj.

Na fotografii je Kevin Gaskell. Kedysi bol šéfom zastúpenia Porsche a neskôr BMW pre Veľkú Britániu.(Zdroj: Archív SME)

Kevin Gaskell pracoval koncom 80. a v 90. rokoch minulého storočia pre automobilový priemysel. Bol šéfom zastúpenia Porsche a neskôr BMW pre Veľkú Britániu. Neskôr bol manažérom firiem v online službách pre automobilový priemysel a predaj, založil a viedol viacero poradenských firiem v tomto odvetví.

Auto sa najmä v západnej Európe stáva výbehovým produktom, ktorý pre mladých ľudí už nie je príliš atraktívny, majú radšej vlaky, autobusy, lietadlá, bicykle, prinajlepšom zdieľané autá.

Určite sa v Európe objavuje jasný trend medzi mladými ľuďmi preč od nadšenia z vlastníctva auta. Keď som bol dieťa, bola to vec, ktorá ma najviac lákala. Keď som dostal svoje prvé auto, bolo to veľmi vzrušujúce. Moje deti, ktoré majú niečo cez dvadsať rokov, to teraz už pokladajú iba za jednu formu dopravy. Nevidia v tom nič skvelé, netrápi ich to, môj syn si v živote neotvorí kapotu, aby sa pozrel, aký má v aute motor. Jednoducho ho to nezaujíma.

Prečo to tak je?

Využívanie verejnej dopravy rastie obrovskou rýchlosťou. Vlaky prudko zvýšili počet ľudí, ktorí ich využívajú. Čiastočne je to aj úspechom áut, pretože cesty sú teraz úplne preplnené, takže si ťažko naozaj vychutnať jazdu autom. Vo veľkých mestách Anglicka strávite veľmi veľa času v zápchach, to nie je zábava.

Vlastné auto prestalo byť otázkou statusu. Nie je jednoduché autá predávať. Ako sa automobilový priemysel vysporiada s touto výzvou?

Výrobcovia áut vidia tento trend a reagujú naň tým, že prinášajú na trh rôzne typy ponuky. Ľudia chcú autá používať, takže lízing a rôzne finančné modely sú stále obľúbenejšie a rastie ich využívanie, je to stále jednoduchšie. To bude pokračovať.

Stále je tu však dosť možností pre výrobcov áut, všímajú si najmä rozvíjajúce sa krajiny. Posledných dvadsať rokov to bola najmä Čína, teraz Brazília, India, ázijské krajiny. Stále je veľa možností rozvíjať automobilový trh, aj keď deti Západu možno trochu zmenili uhol pohľadu.

Môžu výrobcovia zlepšiť svoje šance vytvorením sociálnych riešení ako sú systémy požičiavania áut napojené na sociálne siete?

Pätnásť rokov som pracoval pre výrobcov áut a v ich predaji. Myslím, že ide o dva veľmi odlišné prístupy. Je veľmi málo výrobcov, ktorí sú aj dobrými predajcami áut, asi ani žiadneho nepoznám. Predaj spočíva v detailoch, každá sekunda je dôležitá, je to úplne iná časová perspektíva ako pri výrobcoch. Nemyslím si, že by práve automobilky mohli vstúpiť do Facebooku, rozbiehať systémy zdieľania áut a podobné riešenia. Oni by mali pracovať na tom, aby boli autá prispôsobivejšie, ponúkali žiadané riešenia, aby boli ekologicky neškodnejšie. Tiež musia byť lacnejšie, znížiť hladinu, kde si to mladí ľudia môžu dovoliť, nájsť schémy na to, autá by mali byť aj jednoduchšie.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež:Zabije nás nakoniec úspech našich automobiliek?

Možno na tom ešte zarobiť?

Môj syn má teraz napríklad Ford Fiesta s malým ekologickým litrovým motorom, to je skvelé, čo to auto dokáže! Navyše má nízke náklady, pretože výrobca to pochopil, že nepredáva autá, ale vytvára dlhodobý vzťah. Takže syn platí zaň sto libier mesačne a bude ich platiť do konca svojho života, ak mu to bude vyhovovať. Je to len iný spôsob predaja, ako sme tu mali pred dvadsiatimi rokmi. Myslím že zdieľanie áut a vytváranie požičiavacích systémov je tiež rastová oblasť, nie je to však niečo, čo by rozbiehali výrobcovia.

Čo mladým ľuďom v autách chýba?

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 6 936
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 5 623
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 005
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 679
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 204
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 096
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 933
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 595
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 139
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 658

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

ONLINE: Časovka rozhodne o víťazovi, stále vedie Saganov kolega

Troch najlepších v celkovom poradí delí necelých tridsať sekúnd.

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Matovič hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

AUTO

Doprava v Chorvátsku kolabovala, cestu blokovali kolóny a nehody

Motoristi smerujúci do južnej Európy musia rátať s kolónami.

KOMENTÁRE

Ako byť šťastný len tak pre nič za nič

Smútku sa nedá vyhnúť. Ani s ním bojovať. Treba si ho prežiť.

Neprehliadnite tiež

Dotácie bez pracovných miest? Kažimír je zásadne proti

Rezort hospodárstva navrhuje, aby sa dotácie dávali aj firmám, ktoré nikoho nezamestnajú.

Bahlsen reaguje na tlak, sušienky budú všade v Európe rovnaké

Aj do výrobkov určených pre východoeurópske krajiny sa bude pridávať maslo.

Deutsche Bank by sa mala po viacmiliardových stratách znovu vrátiť k zisku

Pre banky zostávajú veľkým problémom nízke úrokové sadzby.