Muž z Porsche: Slovensko sa môže vyhnúť osudu automobilového Detroitu

Kevin Gaskell bol šéfom zastúpenia Porsche a neskôr BMW pre Veľkú Britániu. Neskôr bol manažérom firiem v online službách pre automobilový priemysel a predaj.

Na fotografii je Kevin Gaskell. Kedysi bol šéfom zastúpenia Porsche a neskôr BMW pre Veľkú Britániu.(Zdroj: Archív SME)

Kevin Gaskell pracoval koncom 80. a v 90. rokoch minulého storočia pre automobilový priemysel. Bol šéfom zastúpenia Porsche a neskôr BMW pre Veľkú Britániu. Neskôr bol manažérom firiem v online službách pre automobilový priemysel a predaj, založil a viedol viacero poradenských firiem v tomto odvetví.

Auto sa najmä v západnej Európe stáva výbehovým produktom, ktorý pre mladých ľudí už nie je príliš atraktívny, majú radšej vlaky, autobusy, lietadlá, bicykle, prinajlepšom zdieľané autá.

Určite sa v Európe objavuje jasný trend medzi mladými ľuďmi preč od nadšenia z vlastníctva auta. Keď som bol dieťa, bola to vec, ktorá ma najviac lákala. Keď som dostal svoje prvé auto, bolo to veľmi vzrušujúce. Moje deti, ktoré majú niečo cez dvadsať rokov, to teraz už pokladajú iba za jednu formu dopravy. Nevidia v tom nič skvelé, netrápi ich to, môj syn si v živote neotvorí kapotu, aby sa pozrel, aký má v aute motor. Jednoducho ho to nezaujíma.

Prečo to tak je?

Využívanie verejnej dopravy rastie obrovskou rýchlosťou. Vlaky prudko zvýšili počet ľudí, ktorí ich využívajú. Čiastočne je to aj úspechom áut, pretože cesty sú teraz úplne preplnené, takže si ťažko naozaj vychutnať jazdu autom. Vo veľkých mestách Anglicka strávite veľmi veľa času v zápchach, to nie je zábava.

Vlastné auto prestalo byť otázkou statusu. Nie je jednoduché autá predávať. Ako sa automobilový priemysel vysporiada s touto výzvou?

Výrobcovia áut vidia tento trend a reagujú naň tým, že prinášajú na trh rôzne typy ponuky. Ľudia chcú autá používať, takže lízing a rôzne finančné modely sú stále obľúbenejšie a rastie ich využívanie, je to stále jednoduchšie. To bude pokračovať.

Stále je tu však dosť možností pre výrobcov áut, všímajú si najmä rozvíjajúce sa krajiny. Posledných dvadsať rokov to bola najmä Čína, teraz Brazília, India, ázijské krajiny. Stále je veľa možností rozvíjať automobilový trh, aj keď deti Západu možno trochu zmenili uhol pohľadu.

Môžu výrobcovia zlepšiť svoje šance vytvorením sociálnych riešení ako sú systémy požičiavania áut napojené na sociálne siete?

Pätnásť rokov som pracoval pre výrobcov áut a v ich predaji. Myslím, že ide o dva veľmi odlišné prístupy. Je veľmi málo výrobcov, ktorí sú aj dobrými predajcami áut, asi ani žiadneho nepoznám. Predaj spočíva v detailoch, každá sekunda je dôležitá, je to úplne iná časová perspektíva ako pri výrobcoch. Nemyslím si, že by práve automobilky mohli vstúpiť do Facebooku, rozbiehať systémy zdieľania áut a podobné riešenia. Oni by mali pracovať na tom, aby boli autá prispôsobivejšie, ponúkali žiadané riešenia, aby boli ekologicky neškodnejšie. Tiež musia byť lacnejšie, znížiť hladinu, kde si to mladí ľudia môžu dovoliť, nájsť schémy na to, autá by mali byť aj jednoduchšie.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež:Zabije nás nakoniec úspech našich automobiliek?

Možno na tom ešte zarobiť?

Môj syn má teraz napríklad Ford Fiesta s malým ekologickým litrovým motorom, to je skvelé, čo to auto dokáže! Navyše má nízke náklady, pretože výrobca to pochopil, že nepredáva autá, ale vytvára dlhodobý vzťah. Takže syn platí zaň sto libier mesačne a bude ich platiť do konca svojho života, ak mu to bude vyhovovať. Je to len iný spôsob predaja, ako sme tu mali pred dvadsiatimi rokmi. Myslím že zdieľanie áut a vytváranie požičiavacích systémov je tiež rastová oblasť, nie je to však niečo, čo by rozbiehali výrobcovia.

Čo mladým ľuďom v autách chýba?

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3PGZ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3PGZ na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 16 323
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 9 033
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 721
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 2 495
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 352
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 2 125
  7. Kam do tepla v januári? 1 909
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 704
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 509
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 899

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Ukrajina priznala vojnu s Ruskom. Slova vojna sa však bojí

Na východe Ukrajiny už aj formálne prebieha otvorený konflikt.

KOMENTÁRE

Ako sa katolícka cirkev stala hrozbou pre Poľsko

Cirkev naklonená prijímaniu utečencov sa rozchádza s väčšinou Poliakov.

Neprehliadnite tiež

Čistý prírastok malých a stredných podnikov dlhodobo klesá

Počet vzniknutých malých a stredných podnikov prevyšoval v roku 2016 počet zaniknutých.

Ceny ropy oslabili, zlato zdraželo

Cenám drahých kovov sa v závere týždňa darilo.

Český export spomaľuje, zahraničné firmy prestávajú dávať podnikom objednávky

Živelný rast zahraničných objednávok pre český priemysel je minulosťou.

Ponuka sa zmení. Európania si budú môcť pochutnať na hmyze a riasach

Stravovacie návyky ľudí žijúcich v Európe sa menia.