Berlín 3. januára (TASR) - Nemeckí spotrebitelia boli v decembri pesimistickejší, hoci ich pripravenosť zvýšiť výdavky mierne stúpla. Plánované zvýšenie daní, rastúca nezamestnanosť a obavy pred vojnou v Iraku poznamenali nálady spotrebiteľov rovnako ako hrozba prvého štrajku verejného sektora v Nemecku za posledných 10 rokov. Od januára vzrástli dane na predaj pohonných látok v Nemecku o 2,5 % v prepočte na jeden liter benzínu.
Index spotrebiteľských nálad inštitútu GfK v decembri klesol z novembrovej hodnoty mínus 25,7 bodu na mínus 26,5 bodu, čo predstavuje úroveň, akú v Nemecku naposledy zaznamenali v novembri 2001. Ochota spotrebiteľov vynaložiť výdavky paradoxne stúpla na mínus 42 bodov z historického minima mínus 55,4 bodu zaznamenaného v novembri. Mierne sa zlepšil aj index očakávaní, pokiaľ ide o budúce príjmy spotrebiteľov.
Indikátor podnikateľských nálad GfK za január, ktorý sa odvodzuje aj z decembrového indexu spotrebiteľských nálad, klesol na 4,5 bodu z decembrovej úrovne 5,1 bodu.
* 1 pav zll