Za balenie tovaru k Veľkej noci si zákazníci priplácajú

Čoraz viac ľudí, najmä z bohatších regiónov, odchádza na Veľkú noc mimo svojich domácností a nestravujú sa tak doma, hovorí analytik agentúry pre prieskum trhu.

Vianočné zvyky nakupujúcich sa menia.(Zdroj: ARCHÍV TASR)

BRATISLAVA. Predaj potravín pred Veľkou nocou je pre obchodníkov po Vianociach druhou najväčšou "žatvou" v roku. Myslí si to analytik agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomír Drahovský. Obchod sa na to podľa neho cieľavedome pripravuje a kontroluje svoju konkurenciu.

"Marketing jednotlivých obchodných spoločností sa pozerá, ktorá konkurencia ktorý sortiment ponúka v zľavách. Cieľom toho je dostať spotrebiteľa do svojej predajne, a potom mu ponúknuť aj ostatné potravinárske produkty, ktoré možno ani nechcel kúpiť," povedal s tým, že vo veľkom objeme ponuky a predveľkonočnej reklamy je celkom logické, že si ľudia kúpia viac, ako potrebujú, vrátane neakciového tovaru.

Reklame sa obchodníci prispôsobili

Trendu akcií a masívnej reklamy pred sviatkami, vystavovania tematického sortimentu, vytvárania atmosféry v obchode a ovplyvňovania myslenia ľudí, ktorý na Slovensko priniesli pred niekoľkými rokmi nadnárodné spoločnosti, sa podľa Drahovského slovenské obchody úspešne prispôsobili.

Analytik však poukázal na to, že pred 10 rokmi, keď toľko ľudí neprežívalo veľkonočné sviatky mimo domova, bol tlak na sortiment maloobchodu väčší ako dnes.

"Čoraz viac ľudí, najmä z bohatších regiónov, odchádza na Veľkú noc mimo svojich domácností, a to svojím spôsobom znižuje predchádzajúci nápor na nákup potravinárskeho sortimentu. Väčšinou totiž odchádzajú do hotelov a penziónov, teda sa stravujú v reštauráciách a bufetoch," zdôvodnil.

S nálepkou predávajú drahšie

Istá analýza z Nemecka podľa neho hovorí o tom, ako výrobcovia a obchodníci využívajú situáciu s veľkonočným sortimentom sladkostí. Na štandardné produkty, ktoré sa predávajú po celý rok, nalepia symbol Veľkej noci, napríklad zajaca či korbáče, a tieto výrobky predávajú v predveľkonočnom čase drahšie.

"Mnohé akcie predajcov sú vlastne len motiváciou na nakúpenie a tým, že sortiment je zabalený a pripravený k Veľkej noci, ho dokážu výrobca a obchod ponúkať za vyššiu cenu. Musia ho zabaliť tak, aby ho každý vnímal. Platí sa vlastne za prebalenie tovaru k sviatku jari," zhodnotil Drahovský.

Nepovažuje to však za zavádzanie, ale za využitie sentimentu spotrebiteľa. "V obchode vždy platí zásada ponuky a dopytu. Za predpokladu, že to zákazník kúpi, akceptuje obchodníkovu praktiku. Je to sezónna zmena ponuky akceptovaná dopytom spotrebiteľa," domnieva sa analytik. Za zavádzanie označil to, ak predajca avizuje hračku vo vnútri cukrovinky, ktorá tam v skutočnosti nie je.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  6. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  8. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  9. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  10. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 540
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 5 877
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 508
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 860
  5. Kam do tepla v januári? 2 504
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 439
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 362
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 160
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 300
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 045

Téma: Potraviny


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Šatan a Ramsay spravili to, na čo ich predchodcovia nemali guráž

Na olympiádu nepôjdu známe mená a ani jeden hráč Slovana. Je to správne?

Neprehliadnite tiež

SaS chce náklady na exekučné konania preniesť z dlžníkov na veriteľov

Veritelia nedostatočne zohľadňujú solventnosť svojich klientov.

Internetové bankovníctvo najviac využívajú severské krajiny, Slováci sú priemerní

Občania SR obsadili v rámci využívania online bankovníctva z 28 krajín EÚ 16. priečku.

Kažimír ponúkol Laosu spoluprácu pri rozpočte a výbere daní

Laos sa zaujímal najmä o oblasti zdravotníctva, potravinárstva, informačných technológií a hydroenergetiky.

Svet najviac ohrozuje päť environmentálnych rizík

Svetové ekonomické fórum varuje aj pred zhoršujúcim sa geopolitickým prostredím.

Richter berie zvyšovanie príplatkov aj ako nástroj proti nelegálnej práci

Ministerstvo práce si vplyvy zvyšovania príplatkov prepočítalo.