Za balenie tovaru k Veľkej noci si zákazníci priplácajú

Čoraz viac ľudí, najmä z bohatších regiónov, odchádza na Veľkú noc mimo svojich domácností a nestravujú sa tak doma, hovorí analytik agentúry pre prieskum trhu.

Vianočné zvyky nakupujúcich sa menia.(Zdroj: ARCHÍV TASR)

BRATISLAVA. Predaj potravín pred Veľkou nocou je pre obchodníkov po Vianociach druhou najväčšou "žatvou" v roku. Myslí si to analytik agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomír Drahovský. Obchod sa na to podľa neho cieľavedome pripravuje a kontroluje svoju konkurenciu.

"Marketing jednotlivých obchodných spoločností sa pozerá, ktorá konkurencia ktorý sortiment ponúka v zľavách. Cieľom toho je dostať spotrebiteľa do svojej predajne, a potom mu ponúknuť aj ostatné potravinárske produkty, ktoré možno ani nechcel kúpiť," povedal s tým, že vo veľkom objeme ponuky a predveľkonočnej reklamy je celkom logické, že si ľudia kúpia viac, ako potrebujú, vrátane neakciového tovaru.

Reklame sa obchodníci prispôsobili

Trendu akcií a masívnej reklamy pred sviatkami, vystavovania tematického sortimentu, vytvárania atmosféry v obchode a ovplyvňovania myslenia ľudí, ktorý na Slovensko priniesli pred niekoľkými rokmi nadnárodné spoločnosti, sa podľa Drahovského slovenské obchody úspešne prispôsobili.

Analytik však poukázal na to, že pred 10 rokmi, keď toľko ľudí neprežívalo veľkonočné sviatky mimo domova, bol tlak na sortiment maloobchodu väčší ako dnes.

"Čoraz viac ľudí, najmä z bohatších regiónov, odchádza na Veľkú noc mimo svojich domácností, a to svojím spôsobom znižuje predchádzajúci nápor na nákup potravinárskeho sortimentu. Väčšinou totiž odchádzajú do hotelov a penziónov, teda sa stravujú v reštauráciách a bufetoch," zdôvodnil.

S nálepkou predávajú drahšie

Istá analýza z Nemecka podľa neho hovorí o tom, ako výrobcovia a obchodníci využívajú situáciu s veľkonočným sortimentom sladkostí. Na štandardné produkty, ktoré sa predávajú po celý rok, nalepia symbol Veľkej noci, napríklad zajaca či korbáče, a tieto výrobky predávajú v predveľkonočnom čase drahšie.

"Mnohé akcie predajcov sú vlastne len motiváciou na nakúpenie a tým, že sortiment je zabalený a pripravený k Veľkej noci, ho dokážu výrobca a obchod ponúkať za vyššiu cenu. Musia ho zabaliť tak, aby ho každý vnímal. Platí sa vlastne za prebalenie tovaru k sviatku jari," zhodnotil Drahovský.

Nepovažuje to však za zavádzanie, ale za využitie sentimentu spotrebiteľa. "V obchode vždy platí zásada ponuky a dopytu. Za predpokladu, že to zákazník kúpi, akceptuje obchodníkovu praktiku. Je to sezónna zmena ponuky akceptovaná dopytom spotrebiteľa," domnieva sa analytik. Za zavádzanie označil to, ak predajca avizuje hračku vo vnútri cukrovinky, ktorá tam v skutočnosti nie je.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  2. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  3. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  4. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  5. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  6. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  7. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  8. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  10. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 765
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 528
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 538
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 407
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 6 108
  6. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 5 179
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 066
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 574
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 097
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 588

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SME Naživo: Rusko, aké by Slováci chceli, nikdy neexistovalo

V diskusii SME diskutujú odborníci o propagande.

KOMENTÁRE

Kto porazí Zemana a Babiša alebo hľadanie nádeje v Česku

Čechov čakajú prezidentské aj parlamentné voľby.

Neprehliadnite tiež

Prečo by sme Uber či Airbnb mali podporovať?

Európsky parlament odhaduje, že v najbližších rokoch by mohla zdieľaná ekonomika zvýšiť potenciál HDP Európy o 500 miliárd eur ročne.

Richter zavádza 90-ročných dôchodcov, penzie všetkým nezvýši

Minister práce sľubuje, že zvýši penzie najstarším dôchodcom. Viac dostane len každý štvrtý.

Trump sa chystá zredukovať dane najviac v histórii

Šéf rezortu financií uviedol, že prezidentov plán bude najrozsiahlejšou daňovou reformou.

Union poisťovňa sa prepadla do straty

Rok predtým bola spoločnosť ešte v zisku so sumou 1,85 milióna eur.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop