SME
Sobota, 27. február, 2021 | Meniny má AlexanderKrížovkyKrížovky

Energetická únia bude silnou témou slovenského predsedníctva v Rade Európskej únie

V druhej polovici roka 2016 Slovensko zasadá na predsednícku stoličku v Rade Európskej únie. Slováci musí počas šéfovania skĺbiť energetické záujmy štátov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

.

BRATISLAVA. Energetická únia bude silnou témou slovenského predsedníctva v Rade Európskej únie (EÚ) v druhej polovici roka 2016.

Výzvou pre krajinu bude skĺbiť rôznorodé záujmy a priority členských štátov, no zároveň presadiť veci dôležité pre Slovensko. Zhodli sa na tom účastníci 3. workshopu Národného konventu o EÚ, ktorý sa dnes konal v Bratislave.

Citlivá téma

Téma Energetickej únie je podľa štátneho tajomníka Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí SR Petra Javorčíka pre Slovensko citlivejšia ako pre iné krajiny.

Skryť Vypnúť reklamu

Slovenskú ekonomiku označil za energeticky intenzívnu. "Zároveň sme zraniteľnejší z hľadiska energetickej bezpečnosti. Napriek tomu, že veľa vecí sa posunulo za posledné roky, stále nie je diverzifikácia zdrojov dostatočná," povedal.

Slovensko teda bude musieť počas predsedníctva čeliť niekoľkým výzvam. Každá krajina má totiž v rámci Energetickej únie inú prioritu. Kým Slovensko trápi najmä energetická bezpečnosť, severania pozerajú skôr na zlepšovanie energetickej efektívnosti či klimatické ciele.

"Pre nás to bude výzva skĺbiť všetky záujmy v rámci 28-ky, nastaviť si priority v rámci balíka férovo, ale zároveň aby sme veci, ktoré sú dôležité pre nás, vedeli posunúť dopredu," zdôraznil Javorčík.

Prekonávanie bariér

Úsilie slovenského predsedníctva by malo smerovať tiež na postupné prekonávanie bariér, pretože členské štáty si bránia svoju suverenitu. "Nehovoríme o tom, že ideme zriadiť jedného regulátora na európskej úrovni, ale skôr posilníme úlohy regulátora, ktorý je sieťou národných regulátorov," avizoval.

Skryť Vypnúť reklamu

Matúš Mišík z Katedry politológie Univerzity Komenského v Bratislave však upozornil, že proti posilňovaniu regulácie na európskej úrovni sa už vyjadrili národní regulátori.

"Regulácia nie je iba otázkou technickou a energetickou, ale politickou. Často sa používa na domáce politické ciele. Toto sú dôvody, prečo budú niektoré členské štáty proti tomu, aby sa tie právomoci presunuli," domnieva sa.

Šéf kabinetu podpredsedu Európskej komisie pre energetickú úniu Maroša Šefčoviča Juraj Nociar uviedol, že štáty sa musia odosobniť od pocitu, že sami vedia robiť veci najlepšie, a prekonať psychologickú bariéru, že ak vznikne problém, nikto im nepomôže.

Plynulé, bezpečné a lacnejšie dodávky

Ako príklad uviedol fungujúci vnútorný trh s potravinami.

Skryť Vypnúť reklamu

"Nie že ja musím mať kompletne zabezpečenú energiu. Prečo by som to robil, ak dokáže niekto iný vyrobiť energiu lacnejšie a za rozumných podmienok ju dopraviť ku mne? Ak dokážem zabezpečiť, že dodávky budú plynulé, bezpečné a lacnejšie, toto by mal byť jeden z cieľov, a nie uzatvárať sa na tom svojom políčku," dodal.

Najväčší problém Energetickej únie vidí Mišík v silných tlakoch zo strany štátov aj biznisu, ktoré sa budú ešte zintenzívňovať. Za riziko označil aj harmonizáciu, ktorú tento koncept prinesie.

"Rokovania o nových nariadeniach v oblasti energetiky trvali doteraz zvyčajne veľmi dlho, pretože členské štáty požadovali rôzne výnimky, úľavy alebo nastavenia, ktoré by vyhovovali práve im. Toto sa bude diať aj pri negociovaní Energetickej únie. Tým, že je tam veľmi veľa návrhov a zmien, bude to trvať pomerne dlho," myslí si.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  2. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  3. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  4. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  5. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto!
  6. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur
  7. Geis pomáha zvládať komplikácie v cezhraničnej preprave
  8. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje
  9. Online zľavy: Viete, kde ich vyhľadať?
  10. Šanca pre mladé talenty
  1. O2: Mentálne zdravie zamestnancov je pre nás veľkou prioritou
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  3. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  4. Dáma s pávím pierkom
  5. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  6. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  7. Získaj náskok pred štartom
  8. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  9. MetLife spustila online nahlasovanie poistných udalostí
  10. Minulý rok boli v priemere ukradnuté takmer tri autá denne
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 15 362
  2. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 12 364
  3. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 7 497
  4. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 7 406
  5. Ako vyzerá majetok Slovákov? Zvyšuje sa najmä z jedného dôvodu 6 942
  6. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 6 902
  7. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 300
  8. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 5 862
  9. Zažite farebný Marakéš a hory Atlasu so slovenským sprievodcom 4 892
  10. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 4 628
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Európska únia

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Riaditeľ národnej protizločineckej jednotky NAKA Branislav Zurian.

Svedčí proti nemu bývalý námestník SIS Boris Beňa.

8 h

Ktorá stratégia je tá správna?

9 h

Rok od prvého prípadu zaznamenali takmer dvadsaťtisíc mŕtvych.

4 h
Robbie Williams.

Michael Gracey napísal scenár z osobných rozhovorov.

25. feb

Neprehliadnite tiež

Lietadlo spoločnosti Norwegian Air.

Nórska spoločnosť má v súčasnosti v prevádzke 10 lietadiel.

6 h
Centrum Lisabonu.

Za celý minulý rok sa HDP prepadlo o 7,6 percenta.

7 h

Zotavovanie by podľa ekonómov malo pokračovať aj v ďalšom období.

8 h
Volkswagen.

Automobilke klesli vlani tržby o takmer 12 percent.

9 h