Viedenské letisko zvyšuje dividendy a plánuje nové investície

Zadlženosť letiska sa vlani znížila o 127 miliónov eur a produktivita od roka 2011 vzrástla o 20 percent.

Ilustračné foto.(Zdroj: SITA/AP)

VIEDEŇ. Letisko Viedeň zažíva veľmi dobré časy. Po rekordnom počte prepravených cestujúcich a vzostupe zisku za rok 2014 sa aj jeho akcie nachádzajú zhruba na úrovni z roka 2008.

Kurz akcií letiska do dnešného poludnia stúpol o 1,55 % na 77,93 eura. Informovala o tom agentúra APA.

Vlaňajší zisk medziročne vzrástol o 12,5 % a obrat z obchodov a gastronómie o 4,1 %. Podľa člena predstavenstva Juliana Jägera je potešiteľné, že cestujúci v priemere míňajú na letisku viac peňazí.

Vlani tu otvorili 22 nových obchodov a reštauráciu cateringového koncernu Do&Co. Vedenie letiska vyjadrilo spokojnosť s podielmi na Malte a v Košiciach. Malta International Airbort prispel k hospodárskemu výsledku Viedne sumou 4,7 milióna eura a Košice sumou jedného milióna eur.

Chystajú ďalšie investície

Vedenie letiska aj napriek nepriaznivej situácii na východ od Európy potvrdilo tohtoročné ciele. Obrat má medziročne stúpnuť zo 630,2 na 645,0 milióna eur, čistý zisk z 82,5 aspoň na 85,0 milióna eur a zadlženosť má klesnúť z 506,2 pod 500,0 milióna eur.

Podľa finančného riaditeľa Günthera Ofnera vlani sa zadlženosť znížila o 127 miliónov eur a produktivita od roka 2011 vzrástla o 20 %.

Viedeň od 1. marca sprísnila bezpečnostné kontroly elektronických prístrojov, najmä z hľadiska stôp po manipulácii s nimi.

Od jesene sa sprísnia aj kontroly cestujúcich a batožiny na prítomnosť výbušnín. Dôvodom pre tieto kroky sú nové európske pravidlá a vzhľadom na to letisková bezpečnostná firma VIASY príjme ďalších sto ľudí a investuje päť miliónov eur do vybavenia.

Ofner uviedol, že letisko je pripravené aj na budúce investície. K nim okrem iného patrí výstavba tretej vzletovej a pristávacej dráhy, ktorej projekt sa vyjasní v priebehu nasledujúcich piatich až desiatich rokov. Letisko sa pripravuje práve na tento projekt.

V tomto roku chce Viedeň investovať 95 miliónov eur do rozšírenia nákladného terminálu a kancelárskych priestorov. Rozhodnutie o ďalšom osude Terminálu 2 by malo padnúť do konca apríla.

Cestujúcich ubudlo

Úsporné opatrenia z predchádzajúcich rokov pocítili aj zamestnanci, keďže podstatne menej pracovníkov muselo zvládnuť viac úloh.

Na druhej strane budú profitovať zo zvýšenia dividendy z 1,30 na 1,65 eura za akciu. Zamestnanecká nadácia vlastní 10 % akcií viedeňského letiska a medzi pracovníkov sa tak rozdelí celkovo 3,47 milióna eur, čo znamená v priemere 42 % mesačnej mzdy.

Spolkové krajiny Dolné Rakúsko a Viedeň, ktoré vlastnia 20 % každá, dostanú zhruba 6,93 milióna eur. Nový najväčší akcionár, austrálsky penzijný fond IFM, sa môže tešiť na 10,4 milióna eur. Austrálčania koncom minulého roka kúpili 29,9 % za 82 eur za akciu.

Na druhej strane letisko pocíti dôsledky ukrajinskej krízy, ktorá škodí najmä jeho najväčšiemu klientovi Austrian Airlines (AUA). V dôsledku klesajúceho dopytu po letoch do Ruska zaznamenalo letisko v januári medziročný pokles počtu vybavených cestujúcich o 5,9 % a člen predstavenstva Julian Jäger upozornil na možnosť, že podľa tohto kritéria bude rok 2015 slabší. Jäger odhaduje celoročný vzostup počtu cestujúcich na nulu až dve percentá.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 797
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 406
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 425
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 936
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 975
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 807
  7. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 595
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 475
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 511
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan začal sezónu klasík druhým miestom, opäť ho zdolal van Avermaet

Belgičan porazil slovenského cyklistu na belgickej klasike Omloop Het Nieuswblad aj minulý rok.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

PLUS

Ako pred sto rokmi vysvetľovali príchod tabaku do Európy

Ako sa tabak (dohán) dostal do Európy a ako sa ujalo fajčenie?

Neprehliadnite tiež

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop