Tesco zvažuje aj odchod zo Slovenska

Problémy má Tesco najmä na domácom britskom trhu. Úspory chce hľadať aj v strednej Európe.

(Zdroj: SME/Jozef Jakubčo)

Britská sieť má finančné problémy najmä doma, rozhoduje sa, či preto zatvorí stratové obchody v strednej Európe, alebo odtiaľto odíde úplne.

TEXTY: Adam Valček

 

Je leto 2017 a niektoré supermarkety Tesco sa prefarbujú dožlta, preberá si ich totiž obchodná sieť Billa. Iné menia meno na Spar, ktorý poznáme spoza českých alebo rakúskych hraníc. Menšie obchody Tesco Expres sa zas menia na Moju Samošku a Coop Jednotu. A čerpacie stanice Tesca sa stávajú súčasťou siete Slovnaft.

Momentálne ide len o fikciu. Naplniť sa môže, pokiaľ sa britská obchodná sieť Tesco skutočne rozhodne po devätnástich rokoch opustiť Slovensko a predať sieť 155 obchodov, 18 púmp a dvoch veľkých distribučných skladov.

Odchod zvažujú

Britskí manažéri Tesca už naozaj začali uvažovať o odchode zo Slovenska. Návrh je súčasťou ozdravného plánu.

Tesco, ktoré bolo v roku 2013 piatym najväčším reťazcom (tabuľka vpravo) na svete, totiž čelí finančným problémom. Zákazníci mu na domácom trhu odchádzajú za lacnejšími potravinami do obchodov Aldi a Lidl, podnik ťaží nezvládnuté rozširovanie do USA a Ázie.

„Slovenské aktivity Tesca sa môžu predávať v balíku spolu s Maďarskom, Českom a možno Poľskom. Druhý scenár je predaj celých sietí v jednotlivých štátoch,“ povedal denníku SME nemenovaný britský investor, ktorý je oboznámený s ozdraveným plánom Tesca.

„Na stole je aj možnosť, že Tesco u vás ostane, ale predávať bude niektoré jednotlivé prevádzky, aby získalo dodatočné peniaze a zefektívnilo svoju predajnú sieť,“ dodal.

Briti si už mali sondovať, či by sa našiel kupec na ich stredoeurópske aktivity. „Zatiaľ nebolo urobené žiadne rozhodnutie,“ zdôraznil bankár.

Manažéri Tesca by mohli prvýkrát oficiálne prehovoriť o ozdravných plánoch v nasledujúcich týždňoch, keď sa budú zverejňovať výsledky za hospodársky rok, ktorý sa skončil minulý týždeň.

Briti nekomentujú

Tesco reagovalo slovami, že je všeobecne známe, že prehodnocuje svoje obchodné plány.

„Nebudeme komentovať špekulácie,“ odpovedal hovorca firmy Matt Francis na otázky SME o odchode zo Slovenska, Maďarska a Česka.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Čítanie+


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Plavčan vysvetľoval eurofondy, z tlačovky utiekol

Minister školstva zvolal tlačovú konferenciu, na ktorej chcel vysvetliť pochybné dotácie. Dovolil dve otázky pre televíziu a ušiel.

DOMOV

Prieskum: Súčasná koalícia by vládu nezložila, extrémisti klesli

Ak by sa voľby konali v júli, zvíťazil by Smer.

BRATISLAVA

Z Tyršovho nábrežia sa stal kemp pre turistov

Na petržalskej strane Dunaja parkujú karavany, hoci tam nie je kemp.

DOMOV

Šípoš: Rezerva premiéra by mala slúžiť len na krízové stavy

Pri rozdeľovaní dotácií chýba priehľadná súťaž, hovorí Gabriel Šípoš.

Neprehliadnite tiež

Kečup z českého Lidla obsahoval o polovicu menej paradajok, než mal

S privátnou značkou kečupu mal minulý týždeň problém aj Kaufland.

Počet pracujúcich v poľnohospodárstve klesá, platy v tomto odvetví rástli

Priemerná mesačná mzda v poľnohospodárstve dosiahla výšku 702 eur.

Nintendo opäť zarába vďaka konzole Switch

Firme sa darí najmä pre veľký dopyt po konzole Switch.

Slováci dôverujú najviac domácim potravinám, pôvod si všímajú najmä pri mäse

Spotrebitelia vnímajú pôvod slovenských potravín najcitlivejšie pri mäse a pri mliečnych výrobkoch.