Televízna omša bola homofóbna a diskriminačná, sťažujú sa rade

Rada pre vysielanie a retransmisiu sťažnosť na príspevok zo Správ RTVS z 13. decembra o výsledkoch rokovania Rady KDH označila za neopodstatnenú.

Sťažnosti prišli aj k referendu.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Licenčná rada dostala do dnešného dňa deväť sťažností k referendu. Osem z nich došlo rade do 9. februára, teda do prvého pracovného dňa po februárovom referende iniciovanom Alianciou za rodinu.

Ako informovala hovorkyňa Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR) Lucia Jelčová, deviata sťažnosť, ktorá rade pribudla, je na Rozhlas a televíziu Slovenska (RTVS), konkrétne na Rádio Slovensko a jeho Rádiožurnál o 12:00 z 11. februára.

"Sťažnosť sa týkala reportáže z obce, kde sa nikto nezúčastnil na referende. Sťažovateľ považuje reportáž za nevyváženú a zaujatú, lebo v nej neodzneli názory ozrejmujúce dôležitosť referenda," priblížila Jelčová.

Článok pokračuje pod video reklamou

Odzneli priame výzvy

RVR zároveň uzavrela celkový počet sťažností, ktoré prišli na odvysielanie rímskokatolíckej omše na RTVS, Dvojke 28. decembra. Spolu ich je 19. Sťažnosťou sa rada bude zaoberať na najbližšom zasadnutí plánovanom na 10. marca. V tomto prípade ide podľa Jelčovej o medializovanú omšu košického arcibiskupa Bernarda Bobera, na ktorej odznel pastiersky list.

Obsah omše považovali sťažovatelia "za homofóbny a diskriminačný, podnecujúci nenávisť a program označili za nevyvážený, keďže v ňom odzneli priame výzvy na účasť na referende a kladné zodpovedanie referendových otázok".

Zatiaľ sa RVR zaoberala jednou sťažnosťou týkajúcou sa referenda. Išlo o sťažnosť na Správy RTVS vysielané 13. decembra, konkrétne na príspevok o výsledkoch rokovania Rady KDH, v ktorom údajne odznela priama výzva na účasť na referende. Tejto sťažnosti sa RVR venovala na tohtotýždňovom zasadnutí 24. februára a sťažnosť uznala za neopodstatnenú. "Ostatné sťažnosti bude rada prešetrovať postupne, na prešetrenie sťažností ma 90 dní od ich zaevidovania," dodala Jelčová.

Medzi sťažnosťami je aj podnet smerovaný na verejnoprávnu televíziu - na program 100 názorov (RTVS, Dvojka) zo 17. a 18. januára, ktorý bol podľa autora sťažnosti ladený proti referendu, odznel v ňom názor sociálnej antropologičky na rôznorodosť rodín.

Dva podnety dostala licenčná rada na Rádiožurnál na Rádiu Slovensko. Prvý podnet sa týka vysielania poludňajšej spravodajskej relácie z 22. januára a autor podnetu mal námietky voči vyjadreniam ombudsmanky o tom, že sa neplánuje zúčastniť na referende.

Druhý podnet prišiel na Rádiožurnál vysielaný 30. januára a sťažovateľ v ňom namietal nevyváženosť programu, keďže podľa neho neodzneli názory ľudí podporujúcich referendum.

Podnety sa týkajú i vysielania Fun rádia a televízií LUX, TA3 a Severka. Autor podnetu na vysielanie Fun rádia sa sťažuje na program Popoludnie so Sajfom z 21. januára. Tvrdí, že moderátor kritizoval a zosmiešňoval kresťanov a zastával sa homosexuálov.

RVR dostala aj podnet na spoty Aliancie za rodinu, ktorá iniciovala petíciou referendum. Konkrétne na ich uvedenie vo vysielaní televízie LUX 2. februára. Autor sťažnosti považuje šoty za nevhodné a neetické, ktoré "nezodpovedajú slovenskej realite, preto klamú a zároveň podľa sťažovateľa zneužívajú dieťa a vyvolávajú nenávisť".

Podnet prišiel aj na TA3

Rada preverí aj program Referendum 2015 vysielaný na TA3 v deň referenda v sobotu 7. februára, voči ktorému RVR prišli výhrady v súvislosti s výrokmi sociologičky Silvie Porubänovej.

Tie boli podľa autora sťažnosti namierené proti občanom, ktorí sa zúčastnili na referende a na referendové otázky odpovedali "áno". Podnet prišiel i na spoty a tlačovú besedu Aliancie za rodinu odvysielanú regionálnou TV Severka 2. a 6. februára.

Autorovi sťažnosti prekáža, že televízia nevysielala aj spoty a tlačovú besedu protistrany, čím bolo podľa sťažovateľa vysielanie názorovo nevyvážené.

Zákon o referende má v porovnaní s rôznymi typmi volieb len niekoľko obmedzení v informovaní verejnosti, vôbec však nehovorí o informačnej kampani v médiách.

"Na rozdiel od parlamentných či komunálnych volieb pre vysielanie v čase kampane a samotného konania referenda neexistuje špeciálna legislatívna úprava. Čiastočná, ktorá upravovala vysielanie verejnoprávnych médií, bola zo zákona vyňatá v roku 2007, preto nie je možné aktuálny stav porovnávať s vysielaním v období konania predošlých referend," upozorňuje RVR v stanovisku zverejnenom na jej webstránke. Podľa ministerstva vnútra sú pravidlá v tejto oblasti jasné.

"V zákone o vysielaní a retransmisii sa ustanovuje, že vysielanie politickej reklamy a reklamy propagujúcej náboženstvo alebo ateizmus sa zakazuje, ak osobitný predpis neustanovuje inak. Vzhľadom na skutočnosť, že osobitný zákon, ktorým je v tomto prípade zákon o spôsobe vykonania referenda, neustanovuje možnosti vysielania politickej reklamy, pravidlo v tejto oblasti je určené podľa nášho názoru nespochybniteľne," informovali SITA 9. februára z ministerstva vnútra.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  2. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  3. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  4. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  5. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  6. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  7. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  9. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  10. Najužitočnejšia appka
  1. BILLA otvorila svoju 150. predajňu na Slovensku
  2. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  3. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  5. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  6. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  7. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  8. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  9. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  10. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  1. Najužitočnejšia appka 16 556
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 15 156
  3. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 949
  4. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 10 272
  5. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 9 941
  6. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 569
  7. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 330
  8. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 5 571
  9. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 3 530
  10. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu 2 418

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Biskupov prípad údajného obťažovania už rieši prokuratúra

Polícia tvrdí, že skutok sexuálneho zneužívania sa nestal.

DOMOV

Poslancom prišli desiatky kontaminovaných listov

Priestory parlamentu dekontaminovali.

Podcast Za Volantom

Za volantom: Tieto chyby možno robíte aj vy. Ostatných rozčuľujú

Spúšťame nový podcast o autách.

ŠPORT

Hrdina Trnavy: Hrám v tretej lige a o pár dní rozhodnem proti Bruselu

Anderlecht zaskočil najmladší Trnavčan.

Neprehliadnite tiež

Pôdohospodárstvo prežíva podľa Kollára jednu z najťažších kríz

Sme rodina začne predstavovať vlastnú koncepciu rozvoja vidieka.

Potravinárov sklamalo odobrenie súkromného pálenia alkoholu

Namiesto odstránenia nelegálneho pálenia bude mať zákon opačný efekt, tvrdia.

Európsky týždeň mobility uzavrie Deň bez áut

Bratislava oslávi Deň bez áut tradičnou cyklojazdou.

Hydinári upozorňujú na potrebu okamžitého zvýšenia cien

Narástli najmä náklady na platy zamestnancov, ako aj cena za kŕmne zmesi.

Inšpektori skontrolujú systém triedeného zberu

Slovenská inšpekcia životného prostredia spúšťa doteraz najväčšiu sériu kontrol systému triedeného zberu.