SME
Streda, 23. október, 2019 | Meniny má Alojzia

Prečo padá McDonald’s

Sieť reštaurácii McDonald’s sa dostáva do problémov. Problémy na ázijskom trhu a zmena zvykov ľudí spôsobujú výpadky príjmov.

BRATISLAVA. Škandál na ázijskom trhu a trend žiť zdravšie prispeli k dlhodobým poklesom tržieb McDonald’s. Podľa časopisu Forbes v uplynulom štvrťroku klesli tržby firmy o 7 percent a čistý zisk klesol o viac ako pätinu.

Firma vymenila výkonného riaditeľa. Don Thompson sa z vedenia stiahne v marci tohto roka. Nahradí ho Brit Steave Easterbrook.

Strácajú čínsky trh

Reťazec má problémy v Číne od letného fiaska so zásobovaním. Reportér v Šanghaji odfotil kontaminované mäso v továrni dodávateľa Shanghai Husi Food.

Článok pokračuje pod video reklamou

Viac ako tritisíc kusov kuracieho a hovädzieho mäsa malo na obale zmenený dátum spotreby. Kontaminované suroviny potom reštaurácie predávali zákazníkom.

Fotografie sa cez sociálne siete okamžite dostali do celého sveta. Problém sa prelial aj za hranice Číny, keďže Shanghai Husi Food dodáva aj časť surovín pre McDonald’s v Japonsku.

Výsledkom bolo zatvorenie reštaurácii v Číne, Japonsku a z preventívnych dôvodov aj v Rusku. Čína a Japonsko podľa prepočtu Forbes tvoria približne desatinu čistých tržieb spoločnosti.

Hamburger už nie je trendy

Podľa Megan McArdleovej z agentúry Bloomberg sa odstupujúci Thompson nedokázal prispôsobiť premene stravovania, ktorou prechádzajú Američania: „Pre celé generácie bol McDonald’s obľúbenou zastávkou pre cestujúcich Američanov, hladných teenagerov, či uponáhľaných rodičov. Dnes navštívia radšej reťazce ako Five Guys alebo Chipotle, ktoré sú v príprave jedál precíznejšie.“

Trend je v posledných rokoch cítiť aj na slovenskom trhu. Podľa webu Strategie napríklad sieť kaviarní Foxford v novembri 2013 otvorila svoju prevádzku v Košiciach. Od otvorenia prvej kaviarne na Obchodnej ulici sieť rýchlo rastie. Jej prevádzky postupne pribudli v obchodnom centre Cubicon a na Laurinskej ulici. Foxford ponúka zákazníkom domáce dezerty, pudingy, limonády či ľahké jedlá. McDonald´s má na Slovensku tridsať prevádzok.

McArdleová tvrdí, že McDonald’s je efektívnejšie produkt do ponuky pridať ako ho stiahnuť: „Každý jeden produkt má svojich vášnivých priaznivcov a ak by ho McDonald’s nahradil niečím iným, zákazníci by na protest prešli k inému fast foodu.“

Sieť, ktorú v roku 1940 založili bratia McDonald’ovci priniesla vo svojich časoch veľkú novinku. Jej jedlo bolo rýchle a všade rovnaké. Ak navštívite prevádzku McDonald’s u v New Yorku alebo v Singapure, hranolky budú mať rovnakú veľkosť a hamburgre rovnakú hrúbku.

Ľudia vedia, čo presne môžu od McDonald’su očakávať a pravidelní návštevníci sú citliví na akékoľvek zmeny. Reštaurácia preto ťažko prechádza na novú ponuku zdravších jedál. Zdravé stravovanie dokáže ponúknuť veľa iných reštaurácii, ale milovníci McDonald’su by si na iný fast food zvykali ťažko.

Ďalší pokus o inováciu

Napriek ťažkým časom sa McDonald’s nebojí experimentovať. V Sydney otvoril kaviareň, ktorá využíva netradičné suroviny. Podľa agentúry Reuters si v nej namiesto hamburgerov a hranoliek môžu zákazníci objednať jedlá z hnedej ryže, šošovice či baklažánu.

Experti hovoria, že Austrália je po geografickej aj demografickej stránke perfektné miesto na experiment. Brian Walker, riaditeľ poradenskej firmy v oblasti podnikania Retail Doctor Group hovorí: „Austrália má vzdelaných obyvateľov, ktorí sú zvyknutí na „kaviarenskú“ kultúru, urbanizáciu jedla, donáškovú službu. Je to krajina, pre ktorú služby boli vždy základom.“

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  2. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  3. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  4. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  5. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  6. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  7. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  8. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  9. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  10. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
  1. Grafickí dizajnéri ukázali, ako možno zmeniť charakter miesta
  2. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  3. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  4. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  5. Zdravotné stoličky Adaptic sú v predaji tiež na Slovensku
  6. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  7. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  8. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  9. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  10. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 17 909
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 12 643
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 9 683
  4. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 8 822
  5. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 8 463
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 7 201
  7. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu 5 773
  8. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 5 465
  9. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 5 449
  10. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 5 182

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.
Bruno Le Maire.
Ilustračné foto - rokovanie Národnej rady SR.
Ivan Švejna