Prečo padá McDonald’s

Sieť reštaurácii McDonald’s sa dostáva do problémov. Problémy na ázijskom trhu a zmena zvykov ľudí spôsobujú výpadky príjmov.

BRATISLAVA. Škandál na ázijskom trhu a trend žiť zdravšie prispeli k dlhodobým poklesom tržieb McDonald’s. Podľa časopisu Forbes v uplynulom štvrťroku klesli tržby firmy o 7 percent a čistý zisk klesol o viac ako pätinu.

Firma vymenila výkonného riaditeľa. Don Thompson sa z vedenia stiahne v marci tohto roka. Nahradí ho Brit Steave Easterbrook.

Strácajú čínsky trh

Reťazec má problémy v Číne od letného fiaska so zásobovaním. Reportér v Šanghaji odfotil kontaminované mäso v továrni dodávateľa Shanghai Husi Food.

Viac ako tritisíc kusov kuracieho a hovädzieho mäsa malo na obale zmenený dátum spotreby. Kontaminované suroviny potom reštaurácie predávali zákazníkom.

Fotografie sa cez sociálne siete okamžite dostali do celého sveta. Problém sa prelial aj za hranice Číny, keďže Shanghai Husi Food dodáva aj časť surovín pre McDonald’s v Japonsku.

Výsledkom bolo zatvorenie reštaurácii v Číne, Japonsku a z preventívnych dôvodov aj v Rusku. Čína a Japonsko podľa prepočtu Forbes tvoria približne desatinu čistých tržieb spoločnosti.

Hamburger už nie je trendy

Podľa Megan McArdleovej z agentúry Bloomberg sa odstupujúci Thompson nedokázal prispôsobiť premene stravovania, ktorou prechádzajú Američania: „Pre celé generácie bol McDonald’s obľúbenou zastávkou pre cestujúcich Američanov, hladných teenagerov, či uponáhľaných rodičov. Dnes navštívia radšej reťazce ako Five Guys alebo Chipotle, ktoré sú v príprave jedál precíznejšie.“

Trend je v posledných rokoch cítiť aj na slovenskom trhu. Podľa webu Strategie napríklad sieť kaviarní Foxford v novembri 2013 otvorila svoju prevádzku v Košiciach. Od otvorenia prvej kaviarne na Obchodnej ulici sieť rýchlo rastie. Jej prevádzky postupne pribudli v obchodnom centre Cubicon a na Laurinskej ulici. Foxford ponúka zákazníkom domáce dezerty, pudingy, limonády či ľahké jedlá. McDonald´s má na Slovensku tridsať prevádzok.

McArdleová tvrdí, že McDonald’s je efektívnejšie produkt do ponuky pridať ako ho stiahnuť: „Každý jeden produkt má svojich vášnivých priaznivcov a ak by ho McDonald’s nahradil niečím iným, zákazníci by na protest prešli k inému fast foodu.“

Sieť, ktorú v roku 1940 založili bratia McDonald’ovci priniesla vo svojich časoch veľkú novinku. Jej jedlo bolo rýchle a všade rovnaké. Ak navštívite prevádzku McDonald’s u v New Yorku alebo v Singapure, hranolky budú mať rovnakú veľkosť a hamburgre rovnakú hrúbku.

Ľudia vedia, čo presne môžu od McDonald’su očakávať a pravidelní návštevníci sú citliví na akékoľvek zmeny. Reštaurácia preto ťažko prechádza na novú ponuku zdravších jedál. Zdravé stravovanie dokáže ponúknuť veľa iných reštaurácii, ale milovníci McDonald’su by si na iný fast food zvykali ťažko.

Ďalší pokus o inováciu

Napriek ťažkým časom sa McDonald’s nebojí experimentovať. V Sydney otvoril kaviareň, ktorá využíva netradičné suroviny. Podľa agentúry Reuters si v nej namiesto hamburgerov a hranoliek môžu zákazníci objednať jedlá z hnedej ryže, šošovice či baklažánu.

Experti hovoria, že Austrália je po geografickej aj demografickej stránke perfektné miesto na experiment. Brian Walker, riaditeľ poradenskej firmy v oblasti podnikania Retail Doctor Group hovorí: „Austrália má vzdelaných obyvateľov, ktorí sú zvyknutí na „kaviarenskú“ kultúru, urbanizáciu jedla, donáškovú službu. Je to krajina, pre ktorú služby boli vždy základom.“

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 13 954
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 647
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 178
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 482
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 2 904
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 674
  7. Kam do tepla v januári? 1 978
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 810
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 630
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 976

Hlavné správy zo Sme.sk

Neprehliadnite tiež

Ponuka sa zmení. Európania si budú môcť pochutnať na hmyze a riasach

Stravovacie návyky ľudí žijúcich v Európe sa menia.

Fico obhajoval nákup transportérov, nevylúčil ani tender

Slovensko môže podľa premiéra stále usporiadať tender na nákup obrnených vozidiel.

Ak sa Bory v Bratislave rozšíria, Penta chce investovať do infraštruktúry

Investor vynaložil na infraštruktúru v zóne Bory viac ako 30 miliónov eur.

Nemecké akciové indexy posilňujú vďaka výborným výsledkom firiem

Z nemeckých firiem prichádzajú dobré správy o ich hospodárení v roku 2017.

Orkán Friederika napáchal v Nemecku škody najmenej za pol miliardy

Orkán patril podľa poisťovní v tomto storočí medzi najsilnejšie búrky.