A. Egyed bilancoval 4 roky v riadiacich funkciách železníc

Bratislava 18.decembra (TASR) - Verejný odpočet svojho pôsobenia v riadiacich funkciách železníc v rokoch 1998 až 2002 dnes uskutočnil generálny riaditeľ ...

Bratislava 18.decembra (TASR) - Verejný odpočet svojho pôsobenia v riadiacich funkciách železníc v rokoch 1998 až 2002 dnes uskutočnil generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti (ZSSK), a. s., a bývalý riaditeľ Železníc SR (ŽSR) Andrej Egyed.

Pokles v objeme prepravených tovarov, znižovanie tržieb, vysoká strata z finančných operácií a strata v osobnej preprave podľa slov A. Egyeda charakterizovali stav železníc pred jeho nástupom. Od roku 1998 zaznamenali ŽSR niekoľko pozitívnych tendencií, napríklad znižovanie straty, vyšší rast produktivity práce ako priemernej mzdy, rast tržieb z nákladnej dopravy, uznanie záväzku štátu za výkony osobnej dopravy za roky 1994 až 1999, ich úplnú alebo aspoň čiastočnú úhradu za roky ďalšie, poskytnutie štátnych záruk na reštrukturalizáciu úverového portfólia. V súvislosti s ňou pripomenul, že kým v roku 1998 predstavovala zaťaženosť podniku krátkodobými úvermi približne 97 %, v súčasnosti vyznieva tento ukazovateľ zhruba v rovnakom pomere v prospech dlhodobých úverov.

A. Egyed však na druhej strane pomenoval aj hlavné problémy ŽSR pred ich rozdelením na dva podniky, ku ktorému došlo počnúc rokom 2002. Išlo o nízku účasť štátu na financovaní infraštruktúry, nízku likviditu ŽSR, rast zadlženosti či nízke inkaso tržieb. Železnice SR sa preto pred samotným rozdelením zamerali na tri hlavné úlohy: reštrukturalizáciu úverového portfólia, reformu podniku vedúcu k jeho prispôsobeniu sa trhovému prostrediu a vypracovanie plánu rozvoja infraštruktúry a mobilných prostriedkov.

Veľkým prelomom bolo pre železnice rozdelenie pôvodného podniku na dva samostatné subjekty. V správe ŽSR ostala dopravná cesta, ZSSK prebrala činnosti súvisiace s osobnou a nákladnou prepravou. Cesta k transformácii nebola podľa E. Egyeda jednoduchá.

A. Egyed pôsobil od 15. decembra 1998 do 31. decembra 2001 ako generálny riaditeľ Železníc SR a od 1. januára 2002 na rovnakej pozícii v rámci ZSSK. Do výberového konania, ktoré by mu mohlo priniesť znovuzvolenie do riaditeľského kresla, sa už neprihlásil.

* sch gl

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Alarica – new business project in market of shoes
  2. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  3. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  4. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  6. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  7. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  8. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  9. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  10. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 783
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 658
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 4 628
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 4 434
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 619
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 338
  7. Kam do tepla v januári? 2 436
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 200
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 078
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 193

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Najväčší tender tretej Ficovej vlády sa blíži do finále

ŽSR chcú modernizovať úsek za Bratislavou za viac než 300 miliónov eur.

ŠPORT

Prečo cena Ronalda rapídne klesla?

Ronaldo je na konci svetovej päťdesiatky.

EKONOMIKA

Predaj Telekomu stále nedokončili, štátu chýba sto miliónov eur

Aj zvyšný 49-percentný balík akcií operátora v roku 2015 kúpil nemecký Deutsche Telekom.

DOMOV

Harabin má k prezidentskej petícii bližšie, ako priznáva

Harabin sa zneužitia svojich údajov nebojí.

Neprehliadnite tiež

Odborári trnavskej automobilky začnú rokovať o kolektívnej zmluve

O platoch majú odborári inú predstavu ako podnik.

Česká koruna nabrala druhý dych, posilnila oproti euru aj doláru

Koruna by v tomto roku mala ďalej posilňovať, ale pomalšie ako v roku 2017.

Zakladateľ Uber Kalanick sa stane miliardárom

Kalanick predáva akcie v odhadovanej hodnote 1,4 miliardy dolárov.

Stavebná jama a základy. Ako napreduje stavba nových Nív

Stará autobusová stanica je už zbúraná. Pozrite sa, ako napreduje výstavba novej.

Najväčší tender tretej Ficovej vlády sa blíži do finále

ŽSR chcú modernizovať úsek za Bratislavou za viac než 300 miliónov eur.