Súťaž na koľajniciach pritiahla do IC-vlakov viac cestujúcich, ďalších odlákala bezplatná doprava.
BRATISLAVA. Súkromná železničná spoločnosť RegioJet od začiatku februára zvýšila ceny na niektorých spojoch. Najlacnejšie - za deväť eur sa medzi Bratislavou a Košicami dá odviezť iba v menej vyťažených, najmä ranných vlakoch. Informoval o tom denník Pravda.
Lístky na spoje, o ktoré je väčší záujem, najmä vo štvrtok, piatok a nedeľu sa už predávajú od 13,30 eur jedným smerom. Drahší je aj pondelkový ranný IC-vlak z Košíc do Bratislavy.
Za 13,30 eur sa predávajú aj najlacnejšie lístky pri pokladniciach. Lístky za deväť eur už možno kúpiť iba cez internet. Podobne sa už za deväť eur dá dostať iba v utorok, stredu a štvrtok aj z Košíc do Prahy a naopak. Inak začína na 18 eurách.
Presun lacných lístkov
Hovorkyňa RegioJetu Radka Šťávová vysvetľuje, že nejde o zdraženie. "Je to zavádzajúca informácia, len sme zmenili tarifné pásma. Predtým sme ponúkali 14 spojov s lístkami po 9 eur, teraz ich je rovnako 14, nízku cenu sme zaviedli na iných spojoch," vysvetľuje.
Režim drahšia špička a lacnejšie obdobie mimo špičky podľa nej využívajú dlhodobo aj v Českej republike. "Zmenou sme vlastne vypočuli volanie našich klientov, aby mohli cestovať za lacný tarif každý deň," hovorí Šťávová. "Ponúkli sme im ho preto na ranné spoje."
Hovorkyňa Regiojetu potvrdzuje, že vyššie ceny v najvyťaženejších vlakoch by im mali priniesť aj vyššie príjmy z cestovného. "Nie je to však primárny dôvod úpravy cien," vysvetľuje. Nepotvrdzuje, že by dopravca uvažoval na časovým posunom svojich spojov, aby pritiahol ďalších cestujúcich.
RegioJet začal predaj lístkov na rýchliky do Košíc od 9 eur, ZSSK ceny nezverejníČítajte
Bezplatná konkurencia
RegioJet si mohol dovoliť zvýšiť cestovné v najvyťaženejších vlakoch zjavne preto, že nemá obavy o ich naplnenie aj pri tejto cene. Pravda uvádza, že jeho IC-vlaky sú vyťažené v priemere na 72 percent, pričom vlaky štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) majú 75-percentnú vyťaženosť.
Šťávová hovorí, že pri ich vlakoch sa to pohybuje okolo 75 percent. Hovorkyňa ZSSK Jana Morháčová vysvetľuje, že 75 percent to v ich prípade bolo pred zavedením bezplatného cestovania a príchodom konkurencie. Teraz je to menej.
Pohľad do rezervačných záznamov oboch dopravcov prezrádza, že žlté vlaky sú v atraktívnych časoch plné takmer stopercentne, kým štátne sa pohybujú na 70 až 80 percent. Aj reálne sú súkromné IC-expresy na pohľad podstatne plnšie, ako štátne.
Na dnešný štvrtkový večerný i piatkový večerný spoj už napríklad RegioJet nemá voľné miesta, ZSSK ich ešte ponúka dostatok. Cestujúci teda zjavne dávajú prednosť cenám a službám žltých vlakov pred štátnymi červenými.
Tie ponúkajú cestu medzi Bratislavou a Košicami od 9,90 eur s vernostnou kartou, inak lístok cez internet začína od 12,90. V piatok však napríklad jedna cesta Bratislava - Košice vyjde na 23,90 eur. "Máme flexibilné nástroje, ktoré nám umožňujú rôzne ceny podľa vyťaženosti," tvrdí hovorkyňa.
Začal sa boj o železnicu. Žlté vlaky RegioJetu boli plné, ale meškaliČítajte
Kto vydrží
Šéf RegioJetu Radim Jančura sa pred časom vyjadril, že ZSSK bude na jar musieť zredukovať alebo úplne zastaviť prevádzku svojich IC-vlakov medzi Bratislavou a Košicami, pretože na ne od štátu nedostáva žiadne dotácie a nedokáže ich prevádzkovať bez straty.
Morháčová hovorí, že zredukovanie IC-vlakov neplánujú, od marca by mala prísť druhá etapa zmien, ktorú predstavia v najbližších dňoch.
Obidvoch dopravcov výrazne poškodilo zavedenie bezplatného cestovného pre deti, študentov a dôchodcov vo vlakoch 2. triedy. Pre zhruba dva a pol milióna cestujúcich je preto veľkou úsporou cestovať radšej bežným rýchlikom, ako IC-vlakom.