Brusel odobril peniaze na Starý most, stavba však mešká

Most musia postaviť do konca roka, inak Brusel nezaplatí časť peňazí.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Rekonštrukciu bratislavského Starého mosta a vybudovanie električkovej trate do Petržalky Brusel uhradí.

Rezort dopravy dnes informoval, že Európska komisia projekt Nosný systém mestskej hromadnej dopravy schválila a z Kohézneho fondu EÚ naň pôjde 63 miliónov eur. Dokončiť však most musia do konca tohto roka a projekt je dnes v sklze desať týždňov.

"Starý most musí byť hotový v decembri tohto roku, dokedy má mesto Bratislava nárok na schválené peniaze. Apelujem preto na investora, ale aj zhotoviteľa, aby zapojili všetky kapacity a stavba bola ukončená načas," vyzýva minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD). Podotýka, že výdavky, ktoré vzniknú po termíne, bude musieť zaplatiť mesto zo svojho rozpočtu.

Postavia montovňu

V polovici januára sa na stavbu, ktorú odštartovali ešte v decembri 2013, prišiel pozrieť nový primátor Ivo Nesrovnal (nezávislý, vystúpil z SDKÚ).

Zhotoviteľ, spoločnosť Eurovia SK, mu priznala desaťtýždňové meškanie. Ak by projekt muselo zaplatiť mesto, bola by to podľa neho finančná katastrofa. Nový šéf mesta tak nariadil, že od marca sa bude na moste pracovať nonstop a nová konštrukcia sa bude skladať hneď na dvoch miestach.

Na petržalskej strane Dunaja by sa teda mala zriadiť ďalšia montovňa, kde sa skladá konštrukcia mosta.

"Časti mosta sa budú montovať paralelne tak, aby sa to urýchlilo," poznamenal primátor. Nová konštrukcia sa zatiaľ vyrába postupne v ostravských Vítkoviciach a následne sa v Bratislave montuje. Nad Dunaj by prvé metre mosta mali podľa zhotoviteľa začať nasúvať začiatkom februára.

"Záleží však aj na klimatických podmienkach, ktoré nás môžu limitovať v určitých prácach," povedala pre TASR hovorkyňa spoločnosti Eurovia SK Lenka Kubejová. Mesačne chcú cez Dunaj vysunúť 30 metrov a posledné kusy mosta by mali vo Vítkoviciach dokončiť do polovice tohto roka.

Firma tvrdí, že stíha

Od marca začnú robotníci tiež pracovať v trojzmennej prevádzke. Počas vianočných sviatkoch si však napríklad zamestnanci čerpali dovolenku, ktorá trvala až tri týždne. To Nesrovnal označil vzhľadom na časové napätie za nezodpovedné.

"Začneme aj nepretržitý stavebný dozor. Pracovníci magistrátu budú neustále práce kontrolovať a budú ma hneď informovať o sklzoch," zdôraznil primátor.

Žeby sa termín nestihol, si firma zatiaľ nepripúšťa. "Zhotoviteľovi je jasná potreba dokončenia diela do konca roka 2015 a robí všetky potrebné opatrenia, aby bola stavba dokončená v termíne, ktorý financovanie z eurofondov neohrozí," dodala Kubejová.

Konzorcium troch firiem na čele s Eurovia SK projekt zrealizuje za 58,8 milióna eur bez DPH, čo bola podľa mesta najnižšia ponúknutá cena. EÚ financuje 85 percent, vláda SR desať percent, mesto zvyšných päť percent.

Projekt je prvou fázou budovania nosného systému mestskej hromadnej dopravy v Bratislave. Aj na druhú časť projektu, dobudovanie električkovej trate v úseku Bosáková Janíkov dvor, sa Slovensko bude uchádzať o peniaze z eurofondov, ktoré sú k dispozícii v novom Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 12 725
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 024
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 408
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 472
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 192
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 798
  7. Kam do tepla v januári? 2 042
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 845
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 676
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 014

Téma: Koaličná kríza SNS a SMER (2017)


Článok je zaradený aj do ďalších tém Kauza Plavčan a eurofondy, Eurofondy (Ekonomika), Eurofondy (Profit)

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Kuzminová: Presvedčila som sa, že chyba nie je v streleckej forme

Slovenská biatlonistka je bez stresu a vo väčšej pohode. V stíhacích pretekoch skončila jedenásta.

BRATISLAVA

Developer oprášil projekt pred stanicou Nové Mesto

Pred stanicou oproti Kuchajde plánujú postaviť obytné budovy.

Neprehliadnite tiež

Ponuka sa zmení. Európania si budú môcť pochutnať na hmyze a riasach

Stravovacie návyky ľudí žijúcich v Európe sa menia.

Fico obhajoval nákup transportérov, nevylúčil ani tender

Slovensko môže podľa premiéra stále usporiadať tender na nákup obrnených vozidiel.

Ak sa Bory v Bratislave rozšíria, Penta chce investovať do infraštruktúry

Investor vynaložil na infraštruktúru v zóne Bory viac ako 30 miliónov eur.

Nemecké akciové indexy posilňujú vďaka výborným výsledkom firiem

Z nemeckých firiem prichádzajú dobré správy o ich hospodárení v roku 2017.

Orkán Friederika napáchal v Nemecku škody najmenej za pol miliardy

Orkán patril podľa poisťovní v tomto storočí medzi najsilnejšie búrky.