AKTUALIZOVANÉ 19:02

Vláda schválila miliardový PPP projekt obchvatu Bratislavy

Štát na nultý obchvat nemá, objedná oh od súkromného investora na splátky alebo pomôže Junckerov fond.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Peter Žákovič)

BRATISLAVA. Slovenská vláda v stredu odsúhlasila projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP) pri výstavbe nultého okruhu Bratislavy.

Východná spojka medzi Jarovcami, Rovinkou, Ivankou a Račou a žitnoostrovská rýchlocesta Prievoz - Holice sa križujú v uzle Ketelec.

Šesťpruhová nulka

Stavať by sa malo začať v roku 2016 a prvé autá majú po nových cestách prejsť v roku 2020. Podľa vlády má ministerstvo dopravy do konca januára začať verejné obstarávanie na koncesionára.

Bude mať na starosti projektovanie, výstavbu, financovanie a údržbu tejto časti nultého okruhu Bratislavy v celkovej dĺžke 59 kilometrov.

Štát by mu mal počas 30 rokov trvania koncesie zaplatiť spolu 4 až 4,5 miliardy eur, teda 135 až 151 miliónov ročne. Ministerstvo dúfa, že vysúťažená cena bude nižšia.

Stavebné náklady štátna expertíza odhaduje na 1,325 miliardy eur. Zvyšok budú tvoriť správa, údržba a financovanie diaľnice. Úsek D4 medzi Ivankou a Ketelcom má byť od začiatku šesťpruhový, zvyšná časť má byť pripravená na neskoršie rozšírenie na šesťpruh. R7 sa postaví ako štvorpruhová.

„Ide o výstavbu v husto zastavanom území, kde bude treba veľa investovať do protihlukových opatrení alebo prekládky inžinierskych sietí,“ vysvetľuje hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Súčasťou úseku D4 bude aj most, najdlhší na Slovensku, cez Dunaj a jeho ramená pri Rusovciach.

Neskôr má diaľnica od Rače pokračovať tunelom popod Malé Karpaty na Záhorie a pri Stupave sa napojiť na vybudovanú križovatku s D2. Od nej má D4 pokračovať na hranice s Rakúskom.

obchvat.jpg

Stavba alebo kolaps

Ministerstvo je presvedčené, že ak by sa nultý okruh nepostavil, doprava v Bratislave by do roku 2020 skolabovala. Problémom je najmä tranzit z Považia a Poľska do Rakúska a Maďarska, ktorý preťažuje obchvat Bratislavy a Prístavný most. Najvyťaženejším diaľničným úsekom Slovenska denne prejde viac ako stotisíc vozidiel.

Podľa Kóňu štúdia realizovateľnosti jasne dokazuje, že model PPP je výhodnejší ako klasická výstavba najmä z časového hľadiska. Za peniaze EÚ a štátu by sa nultý okruh mohol začať stavať najskôr v roku 2023.

Peniaze z eurofondov sú totiž naplánované na dokončenie diaľnice do Košíc a štát sa viac zadlžovať nesmie. „S modelom výstavby cez PPP počítali aj za predchádzajúcej vlády,“ dodáva Kóňa.

Banky aj Juncker

S potrebou nultého okruhu súhlasí aj opozícia, nepozdáva sa jej však spôsob financovania. „Model PPP považujeme za nevýhodný,“ tvrdí Pavol Zajac z KDH a hovorí o megakšefte pre súkromného koncesionára. Ministerstvu radil návrh stiahnuť.

Šéf Siete Radoslav Procházka projekt nazýva tunelom dlhým 30 rokov. Štúdia podľa neho ignoruje lacnejšie financovanie, ako Európsky fond pre strategické investície (tzv. Junckerov fond) alebo Slovenský investičný holding (SIH).

Podľa neho by to daňovým poplatníkom ušetrilo celkovo 240 miliónov eur. „V štúdii sa neobjavili, lebo by konkrétnym sponzorom Smeru zabránili zarobiť na financovaní D4 a R7,“ myslí si Procházka.

Na využitie Junckerovho fondu, ktorý predseda EK Jean­Claude Juncker ohlásil na naštartovanie ekonomiky v sume 315 miliárd eur, myslelo aj ministerstvo.

Štúdia, ktorú schválila vláda, počíta s možnou úsporou až do 600 miliónov eur pri využití viacerých nástrojov vrátane SIH a Junckerovho balíčka. Zatiaľ však nie je podľa Kóňu jasné, ako bude fond fungovať.

V prípade súkromných koncesionárov diaľničných projektov zvyčajne ide o konzorcium finančných, stavebných a správcovských spoločností, podobne ako v prípade firmy Granvia, ktorá je koncesionárom úseku Pribina na rýchloceste R1.

Jeho akcionárom je investičný fond Meridiam Infrastructure a správcovská firma Vinci Concessions, ktorá diaľnicu postavila a udržiava.

V priebehu 30 rokov za ňu štát zaplatí takmer štyri miliardy eur, asi 130 miliónov ročne.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Gansberg: Každý deň v objatí komfortu
  2. Tip na aukciu: 15 objektov, kde sa dá rozbehnúť biznis
  3. Tatra banka otvorila pobočku budúcnosti
  4. Pomôžeme aj vašim deťom pochopiť hodnotu peňazí
  5. Pobyt na čerstvom vzduchu je skvelý liek. Skúste to vo vlastnom
  6. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  7. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  8. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  9. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  10. Investment Advisory Guide for Slovakia
  1. Rozvíjajte svoj potenciál s nami
  2. Staň sa súčasťou sveta pohybu
  3. Tatra banka otvorila pobočku budúcnosti
  4. Pomôžeme aj vašim deťom pochopiť hodnotu peňazí
  5. Vypestujte si chutné a voňavé bylinky
  6. Tip na aukciu: 15 objektov, kde sa dá rozbehnúť biznis
  7. Energetici rozsvecujú Svetielko nádeje
  8. Noerr appoints a new national counsel starting from 2019
  9. Gansberg: Každý deň v objatí komfortu
  10. Pobyt na čerstvom vzduchu je skvelý liek. Skúste to vo vlastnom
  1. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 26 859
  2. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 24 005
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 23 662
  4. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 19 363
  5. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 12 278
  6. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 10 972
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 7 075
  8. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross! 4 022
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 3 811
  10. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 3 585

Téma: Doprava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

Kočner je obvinený v kauze tzv. televíznych zmeniek za takmer 70 miliónov eur.
Dobré ráno

Dobré ráno: Povedali, či Donald Trump konšpiroval s Rusmi

Čo povedala takzvaná Muellerova správa.

Podcast Dobré ráno.
Komentár Zuzany Kepplovej

Pente odporúčame, aby skúsila Sorosa

Nákup konšpiračných médií sa zo strednodobého hľadiska môže vyplatiť.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Skupina Kofola vlani zvýšila tržby na takmer 278 mil. eur

Pozitívny výsledok si Kofola udržala napriek veľmi zložitej situácii na poľskom trhu

Ilustračné foto.

Dotácie na zelenú domácnosť nestíha každý, chystá sa zmena systému

Na kolektory možno získať 1750 eur, na kotly na biomasu 1500 eur.

Ilustračné foto.

Zálohovanie fliaš zákazníkovi problém nerobí. Obchodníkom áno

Za PET fľašu desať centov, za plechovku dvanásť.

Výkup plastových fliaš a plechoviek nebude povinný vo všetkých obchodoch. Všetky však budú musieť zálohovať.
Úroda bola vlani bohatá. Nemal ju kto pozbierať.

Poliaci sa na titulných stranách novín nedočítali nič, vyšli prázdne

Noviny podporujú kontroverznú reformu o autorských právach.

Ilustračné foto.