AKTUALIZOVANÉ 19:02

Vláda schválila miliardový PPP projekt obchvatu Bratislavy

Štát na nultý obchvat nemá, objedná oh od súkromného investora na splátky alebo pomôže Junckerov fond.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Peter Žákovič)

BRATISLAVA. Slovenská vláda v stredu odsúhlasila projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP) pri výstavbe nultého okruhu Bratislavy.

Východná spojka medzi Jarovcami, Rovinkou, Ivankou a Račou a žitnoostrovská rýchlocesta Prievoz - Holice sa križujú v uzle Ketelec.

Šesťpruhová nulka

Stavať by sa malo začať v roku 2016 a prvé autá majú po nových cestách prejsť v roku 2020. Podľa vlády má ministerstvo dopravy do konca januára začať verejné obstarávanie na koncesionára.

Bude mať na starosti projektovanie, výstavbu, financovanie a údržbu tejto časti nultého okruhu Bratislavy v celkovej dĺžke 59 kilometrov.

Štát by mu mal počas 30 rokov trvania koncesie zaplatiť spolu 4 až 4,5 miliardy eur, teda 135 až 151 miliónov ročne. Ministerstvo dúfa, že vysúťažená cena bude nižšia.

Stavebné náklady štátna expertíza odhaduje na 1,325 miliardy eur. Zvyšok budú tvoriť správa, údržba a financovanie diaľnice. Úsek D4 medzi Ivankou a Ketelcom má byť od začiatku šesťpruhový, zvyšná časť má byť pripravená na neskoršie rozšírenie na šesťpruh. R7 sa postaví ako štvorpruhová.

„Ide o výstavbu v husto zastavanom území, kde bude treba veľa investovať do protihlukových opatrení alebo prekládky inžinierskych sietí,“ vysvetľuje hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Súčasťou úseku D4 bude aj most, najdlhší na Slovensku, cez Dunaj a jeho ramená pri Rusovciach.

Neskôr má diaľnica od Rače pokračovať tunelom popod Malé Karpaty na Záhorie a pri Stupave sa napojiť na vybudovanú križovatku s D2. Od nej má D4 pokračovať na hranice s Rakúskom.

obchvat.jpg

Stavba alebo kolaps

Ministerstvo je presvedčené, že ak by sa nultý okruh nepostavil, doprava v Bratislave by do roku 2020 skolabovala. Problémom je najmä tranzit z Považia a Poľska do Rakúska a Maďarska, ktorý preťažuje obchvat Bratislavy a Prístavný most. Najvyťaženejším diaľničným úsekom Slovenska denne prejde viac ako stotisíc vozidiel.

Podľa Kóňu štúdia realizovateľnosti jasne dokazuje, že model PPP je výhodnejší ako klasická výstavba najmä z časového hľadiska. Za peniaze EÚ a štátu by sa nultý okruh mohol začať stavať najskôr v roku 2023.

Peniaze z eurofondov sú totiž naplánované na dokončenie diaľnice do Košíc a štát sa viac zadlžovať nesmie. „S modelom výstavby cez PPP počítali aj za predchádzajúcej vlády,“ dodáva Kóňa.

Banky aj Juncker

S potrebou nultého okruhu súhlasí aj opozícia, nepozdáva sa jej však spôsob financovania. „Model PPP považujeme za nevýhodný,“ tvrdí Pavol Zajac z KDH a hovorí o megakšefte pre súkromného koncesionára. Ministerstvu radil návrh stiahnuť.

Šéf Siete Radoslav Procházka projekt nazýva tunelom dlhým 30 rokov. Štúdia podľa neho ignoruje lacnejšie financovanie, ako Európsky fond pre strategické investície (tzv. Junckerov fond) alebo Slovenský investičný holding (SIH).

Podľa neho by to daňovým poplatníkom ušetrilo celkovo 240 miliónov eur. „V štúdii sa neobjavili, lebo by konkrétnym sponzorom Smeru zabránili zarobiť na financovaní D4 a R7,“ myslí si Procházka.

Na využitie Junckerovho fondu, ktorý predseda EK Jean­Claude Juncker ohlásil na naštartovanie ekonomiky v sume 315 miliárd eur, myslelo aj ministerstvo.

Štúdia, ktorú schválila vláda, počíta s možnou úsporou až do 600 miliónov eur pri využití viacerých nástrojov vrátane SIH a Junckerovho balíčka. Zatiaľ však nie je podľa Kóňu jasné, ako bude fond fungovať.

V prípade súkromných koncesionárov diaľničných projektov zvyčajne ide o konzorcium finančných, stavebných a správcovských spoločností, podobne ako v prípade firmy Granvia, ktorá je koncesionárom úseku Pribina na rýchloceste R1.

Jeho akcionárom je investičný fond Meridiam Infrastructure a správcovská firma Vinci Concessions, ktorá diaľnicu postavila a udržiava.

V priebehu 30 rokov za ňu štát zaplatí takmer štyri miliardy eur, asi 130 miliónov ročne.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  2. Za palivo Shell BMW domov
  3. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  4. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  5. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  6. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  7. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  8. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  9. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  10. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  1. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  2. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  3. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  4. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  5. Naše finančné družstvo zveľaďuje svoje aktíva
  6. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si piatykrát odnáša Martinus
  7. Za palivo Shell BMW domov
  8. Shell ponúkne najrýchlejšie dobíjanie elektromobilov v Európe
  9. Za tankovanie môžete platiť mobilom
  10. Shell zásadne inovoval celý sortiment palív
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 20 907
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 17 342
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 068
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 13 000
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 627
  6. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko 5 955
  7. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 5 120
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 5 073
  9. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 3 894
  10. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú 3 481

Téma: Vláda Petra Pellegriniho


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Do rekreačného sídla papalášov politici už takmer nechodia

V Častej–Papierničke boli minulý rok ubytovaní len dvaja poslanci, zariadenie viac využívajú zamestnanci Kancelárie NR SR a verejnosť.

EKONOMIKA

Dali sa odhaliť na internete. SIS sa zbavila prvej budovy

Ministerstvo vnútra tam chcelo byty pre zamestnancov v ťažkej životnej situácii.

DOMOV

Z armády odchádza na protest skúsený generál

Generálporučík Macko je jediný Slovák, ktorý riadil základňu NATO.

DOMOV

Chcete slušnú krajinu? Novinári, začnite od seba

Podcast z diskusie Za slušné média.

Neprehliadnite tiež

Pellegrini chce posilniť spoluprácu s Poľskom v daňovej politike

Krajiny chcú zabrániť spoločnostiam odvádzať dane v zahraničí alebo v tzv. daňových rajoch.

Z budovy SIS budú sociálne byty pre úradníkov, obec neuspela

Tajná služba sa zbavila prvej budovy, ktorá sa dala odhaliť cez internet. Ministerstvo vnútra tam chcelo byty pre zamestnancov v ťažkej životnej situácii.

Airbus a Dassault spolu vyvinú novú stíhačku

Firmy budú spolupracovať na vývoji a výrobe stíhačiek novej generácie.

Kažimír opäť zľavil z cieľa, deficit má byť vyšší

Ministerstvo financií priznáva, že aj keby vláda nerobila vôbec žiadne zmeny, tak už v budúcom roku je Slovensko v prebytku vyše 0,6 percenta.

Vypaľovanie farmárov a poľovníkov je nová kultúra oligarchov aj politikov, tvrdí SaS

Svoju skúsenosť opísal na brífingu strany SaS zástupca poľovného revíru z Pukanca Daniel Štubňa.