SME
Štvrtok, 15. apríl, 2021 | Meniny má FedorKrížovkyKrížovky

20 rokov na internete: Sme.sk prešlo veľkými zmenami

Denník SME oslavuje okrem 22. výročia aj 20. výročie prítomnosti na internete.

Jednou so súčastí spravodajského webu sme.sk je dnes aj TV SME.Jednou so súčastí spravodajského webu sme.sk je dnes aj TV SME. (Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Návštevnosť stránky sme.sk dosahuje dva milióny čitateľov mesačne, pričom si prezrú za jeden mesiac takmer sto miliónov stránok. Návšteva titulnej stránky dosahuje 700-tisíc čitateľov. Vedúci vývojového tímu Martin Paulďuro spomína internetové začiatky SME.

Ste už takmer pätnásť rokov pri vývoji digitálnej verzie denníka SME. Ako si spomínate na svoje začiatky?

V roku 2001 sme vytvorili vlastný redakčný systém na publikovanie textov na internete. Bol to veľký posun, keďže systém umožňoval publikovanie ako tlačenej verzie, tak aj online obsahu. Každý článok obsahoval diskusiu, čo neumožňovalo v tom čase ani veľa zahraničných renomovaným médií. V roku 2001 bola naša návštevnosť tvorená hlavne zo sietí, ktoré používali vysoké školy a firmy. Pripojenie domácností na internet nebolo samozrejmosťou, ako je dnes. V tomto období sa obsah tvoril hlavne textovou formou a fotografie boli ako exkluzívny doplnok len pri niekoľkých článkoch. Video obsah na stránkach SME neexistoval. Na tvorbe online obsahu pracoval len Valér Kot a štyria ľudia.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako je to dnes?

Dnes sa pripájame na stránky sme.sk aj z mobilných zariadení, tabletov a dokonca aj televíznych prijímačov. Pre lepšie sprístupnenie obsahu na týchto zariadeniach vytvárame rôzne optimalizované verzie alebo priamo aplikácie. Obsah už dávno netvorí len text, ale sú to obrázky, videá, mapy, interaktívne grafy, prezentácie a iné prvky, ktoré obohacujú náš obsah. V roku 2007 sme založili televízne oddelenie ktoré na stránkach TV.sme.sk dodnes prináša aktuálny video obsah. Sme.sk prešlo postupne dramatickými zmenami a viacerými úpravami dizajnu stránky až po dnešnú podobu. Online oddelenie sa rozrástlo a aktuálne ho tvorí vyše 50 ľudí.

Prvý riaditeľ SME online Valér Kot vraví, že pre Sme.sk bude teraz dôležitá dôsledná práca s textom.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako hodnotíte stránku sme.sk?

Od roku 1994, keď bola publikovaná prvá online verzia denníka SME, prešlo sme.sk mohutným vývojom od publikovania kópie novín na internete až po kontinuálne publikovanie spravodajstva 24 hodín denne. Od spustenia nezávislého merania návštevnosti je sme.sk lídrom návštevnosti v spravodajskom segmente a tretou najnavštevovanejšou stránkou na slovenskom internete vôbec.

Čo považujete za najdôležitejšie momenty vývoja sme.sk?

Vytvorenie vlastného programátorského tímu v roku 2002, ktorý umožnil rýchle adaptovanie sa na prebiehajúce zmeny v informačnom dopyte čitateľov, a experimentovanie s novými trendmi a službami, ktoré často zastupovali alebo úplne nahrádzali štátne inštitúcie (napr. digitalizovať literatúru - zlatyfond.sme.sk sme začali už v roku 2006). Spustením blogov v roku 2004 (blog.sme.sk) sa podarilo vytvoriť platformu, ktorá doteraz reprezentuje najväčšiu blogosféru na Slovensku, navyše spomedzi blogerov sa podarilo získať viacerých spolupracovníkov, ktorí začali pracovať pre denník SME.

Skryť Vypnúť reklamu

Myslím, že to najdôležitejšie, čo sme.sk čaká z hľadiska zachovania pozície lídra, je dôsledná práca s textom, mám na mysli najmä jeho „online výbavu“ - teda okrem samotného dobre napísaného a štruktúrovaného textu aj vizualizovanie informácií či dopĺňanie textov fotogalériami, relevantným videom alebo audiom, ďalej využívanie nástrojov na sledovanie tzv. obsahových metrík, na základe ktorých bude redakcia robiť efektívne editorské rozhodnutia. Na druhej strane stojí pred sme.sk neľahké strategické rozhodnutie prispôsobiť sa potrebám čitateľov, ktorí čoraz častejšie navštevujú sme.sk z mobilov.

Tomáš Prokopčák, zástupca šéfredaktora pre online publikovanie.

Čo považujete za míľniky vo vývoji webu sme.sk?

Hovoriť o míľnikoch v prípade internetu, kde zajtra bolo už predvčerom a odhady vydržia len po prvú ostrú prevádzku, je veľmi odvážne. Web SME.sk má za sebou takýchto dôležitých okamihov mnoho – pretože SME vždy bolo a veríme, že aj bude inovátorom na slovenskom internetovom trhu, ale nie len na ňom.

Skryť Vypnúť reklamu

Dva najzásadnejšie okamihy však vybrať možno. Tým prvým je, keď sa SME rozhodlo v roku 2004 venovať blogom (2004) a z dovtedy čudnej zábavky mladučkej blogosféry urobilo zásadnú súčasť nielen webu. Blogy sa stali nielen miestom, kde sa mohli ľudia zveriť so svojimi problémami, ale čoskoro aj nástrojom, ktorý dokázal zvrátiť rozhodnutia firiem či úradov.

Ten druhý, ešte zásadnejší moment sa odohral relatívne nedávno. Sme.sk, prakticky ako jediné veľké slovenské online médium, začalo intenzívne a systematicky pracovať so spoplatňovaním svojho obsahu na internete. Na prežitie nezávislej žurnalistiky je stabilný príjem priamo od čitateľov kľúčový a dlhodobo prežijú len tie média, ktoré si ho dokážu zabezpečiť. Aj v tomto je sme.sk dnes na Slovensku najďalej.

Skryť Vypnúť reklamu

Míľniky digitálneho života denníka SME

1994 – prvá webová verzia denníka SME na akademickej sieti v projekte SAV Logos.

1996 – registrácia samostatnej domény sme.sk, stránku spravuje firma Gratex Internacional,

- vydávanie časopisu CD tip s vloženým CD romom, na ktorom bol publikovaný mesačný archív digitálnych dát a článkov z webu.

1997 – denník SME predal prvú bannerovú inzertnú kampaň a získal tak prvú tržbu na on-line.

1999 – zo statickej stránky, kde bolo len tlačené vydanie denníka SME, sa stáva stránka, kde sa počas dňa menia informácie, zatiaľ len z agentúr, sme.sk sa stáva spravodajským portálom, ako ho poznáme dnes.

2000 – vzniká prvé samostatné on-line oddelenie, nasledované samostatným on-line inzertným tímom a vlastným interných vývojom,- k olympijským hrám v Sydney vznikla samostatná stránka,

Skryť Vypnúť reklamu

- začiatok vytvárania používateľského obsahu (komentáre k článkom, Literarium - recenzie kníh čitateľmi, diskusne fórum),

- vytvorenie podstránok s obsahom, ktorý nepokrývajú noviny (mobil.sme.sk, hry.sme.sk),

- vytvorenie prvých e-commerce podstránok (shop.sme.sk, zasielanie zvonení/obrázkov pre telefóny),

- vytvorenie najsilnejšej regionálnej sekcie na sme online - korzar.sme.sk, návštevnosť 355 000 unikátnych čitateľov mesačne.

2001 – prvá on-line akvizícia – e-mailový server post.sk,

- prechod na vlastný redakčný systém, ktorý umožňoval publikovanie printových článkov, ako aj online spravodajstvo.

2002 – vlastný interný softwarový vývoj, redakčný systém odkúpený od BitMedie,

- získanie domény praca.sk, zmenená na praca.sme.sk.

2004 – pilotný projekt blogov mal denník SME ako druhé noviny v Európe – blog.sme.sk odštartoval len dva týždne po francúzskom denníku Le Monde, ktorý zvolil model blogovania len pre predplatiteľov, čo sa veľmi neujalo na rozdiel od SME, ktoré je dodnes výrazne najnavštevovanejším blogom na Slovensku.

Skryť Vypnúť reklamu

2006 – vybrali.sme.sk – odporúčanie obsahu čitateľmi,

- zlatyfond.sme.sk (2006) – voľné literárne diela v elektronickej podobe.

2007 – diplomovka.sme.sk,

– staznosti.sme.sk – služba ukončená v roku 2012,

– tv.sme.sk – online televízia.

2008 – akvizícia stránky o zdraví primar.sme.sk (postupne až 100 %),

- akvizícia portálu o pohonných látkach natankuj.sk (postupne až 100 %)

- vii.sk, s. r. o. – UGC video service vii.sk – a la youtube (postupne až 100 %).

2010 – Piano – začiatok éry spoplatňovania webového obsahu a hesla nepýtajte sa, prečo spoplatňujeme obsah na webe, správna otázka je, prečo je to také lacné. Po štyroch rokoch práce dosiahlo sme online takmer 20 000 predplatiteľov digitálnej verzie.

2010 – založenie dcérskej firmy - restauracie.sk, s. r. o. – restauracie.sme.sk - katalog restauracii v SR, klon v CR (dobresenajim.cz) v roku 2011 a 2012 v Nemecku (postupne z 51 % na 100 % PP), neskôr zlavy.sme.sk, raketa.cz.

Skryť Vypnúť reklamu

2011 – akvizícia 71 % podielu v online marketingovej agentúre - Netsuccess, s. r. o. (webdesign, PPC, SEO, ad serving software, PPC reklamná sieť)

- zlavy.sme.sk – štart agregátora zľavových portálov.

2012 - akvizícia 50 % podielu v Living.sk, s. r. o. – sieť realitných portálov na mediálnych weboch sme.sk, pluska.sk, hnonline.sk, slovakspectator.com.

2012 - akvizícia 51 % podielu v nanicmama, s. r. o. – sieť social network webov pre ženy (UGC) – nanicmama.sk, tortyodmamy.sk, artmama.sk, artmama.cz.

2013 - akvizícia napizzu.sk – portál pre objednávanie pizze cez internet,

- dvaja.sme.sk – štart portálu pre seriózne zoznámenie sa (white label s maďarským partnerom),

- akvizícia predchodcu recenzie.sme.sk – agregátor online recenzií elektroniky,

Skryť Vypnúť reklamu

- akvizícia domén dovolenka24.sk – online cestovnej agentúry,

2014 – štart online cestovnej agentúry - dovolenka.sme.sk a stránky cielenej na seniorov - prosenior.sk,

- štart projektu fici.sk, určeného pre mladšie publikum.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič
  2. Po celý rok ako na dovolenke. Tak sa žije v Čerešniach
  3. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  4. Kedysi rádio, dnes mozog auta. Poznáte históriu infotainmentu?
  5. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  6. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  7. Vyskúšajte pravidelné spravodajské emaily SME
  8. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  9. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  10. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť!
  1. Reverzné inžinierstvo na FVT
  2. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  3. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  4. Vyskúšajte pravidelné spravodajské emaily SME
  5. Lesné plody - Sila zo samotného srdca prírody
  6. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  7. Slovník investora 05: Obchodovanie na burze
  8. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  9. Po celý rok ako na dovolenke. Tak sa žije v Čerešniach
  10. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť!
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 49 337
  2. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 19 787
  3. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 16 271
  4. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 14 458
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 11 434
  6. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 8 418
  7. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 8 306
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 893
  9. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19 7 080
  10. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 5 003
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister financií Igor Matovič.

Matovič útočí na Baťovú zo ŠÚKL.

10m
Eduard Heger (OĽaNO), premiér SR

S Matovičom nastolil poriadok, tvrdí.

4 h
Ilustračné foto.

Rád by sa podelil o zodpovednosť. O Sputniku vieme žalostne málo.

4 h

Neprehliadnite tiež

Nehoda v Kraľovanoch.

Rozdiely medzi okresmi sú priepastné.

49m
Vizualizácia projektu Nový Majerhof.

Nový Majerhof vyrastie vo Vrakuni.

2 h
Prezident FS Jiří Žežulka.

Saldokonto umožňuje klientom, aby mali prehľad o stave svojho osobného účtu.

2 h

V marci americkí zamestnávatelia vytvorili 916-tisíc nových pracovných miest.

2 h