BRATISLAVA. Tesco po problémoch okolo ziskov a slabšieho výkonu predajní šetrí. Zatvára nerentabilné pobočky a prepúšťa zamestnancov.
Tieto opatrenia sa dotknú aj našich susedov. Po Maďarsku, kde sa má prepustiť približne 500 zamestnancov, sa budú dve predajne zatvárať aj v Česku. Ako je to s Tescom na Slovensku? Hrozí aj u nás podobný scenár?
Podľa výročnej správny spoločnosti Tesco Stores SR, a.s. otvorila spoločnosť v uplynulom roku 14 nových obchodných prevádzok a v nich vytvorila 270 nových pracovných miest.
To je dobrá správa, ktorá vypovedá o tom, že situácia slovenského Tesca je úplne opačná ako jeho materskej spoločnosti v Británii.
Tesco Stores sa výškou svojich tržieb zaraďuje na prvé miesto z celého odvetvia slovenského maloobchodu. Jeho najväčšími konkurentmi na našom trhu sú spoločnosti Kaufland a Lidl. Tržby Tesca sú však takmer dvojnásobne vyššie, ako tržby Lidlu, či Kauflandu.
Spoločnosť Tesco patrí k najväčším zamestnávateľom na Slovensku. Priemerný počet zamestnancov k februáru 2014 bol 9943 a Tesco v súčasnosti prevádzkuje 150 obchodov.
Počtom obchodov sa Tescu najviac približuje spoločnosť Lidl, ktorá v súčasnosti prevádzkuje 123 obchodov a zamestnáva takmer 3 200 ľudí.
Tržby klesajú
Tržby Tesco za hospodársky rok končiaci februárom 2014 dosiahli 1,371641 mld. eur, čo predstavuje medziročný pokles tržieb o -1,91 %.
Ide o prvý pokles v tržbách od roku 2009, keď sa tržby spoločnosti medziročne znížili o 4,24 %.
V ostatných rokoch bol však medziročný rast tržieb Tesca viac než solídny. V rokoch 2008, 2010 a 2011 tržby medziročne vzrástli až dvojciferným tempom a v roku 2012 bol medziročný rast tržieb 6,5%.
Čo sa týka ziskovosti, slovenská spoločnosť Tesco Stores SR za posledných 7 rokov ani raz nevykázala stratu. Za hospodársky rok končiaci sa februárom 2014 vykázala zisk vo výške 16, 755 mil. eur, čo je medziročný prepad zisku o 51 %.
Za týmto výrazným poklesom zisku sa však ani tak neskrývajú stagnujúce tržby, ako vytvorenie opravnej položky k dlhodobému hmotnému majetku.
Nadpriemerná marža
V prípade hodnotenia ziskovosti je však potrebné pozrieť sa na ukazovateľ čistej ziskovej marže, ktorý dáva do pomeru čistý zisk a výšku tržieb.
Priemerná zisková marža za posledných 7 rokov je v prípade spoločnosti Tesco na úrovni 2,4 %, čo znamená že v priemere len 2,4 % z celkových tržieb zostane spoločnosti vo forme čistého zisku.
Priemerná čistá zisková marža v odvetví maloobchodu na Slovensku je na úrovni 0,85 %, čo znamená, že zisková marža Tesca patrí k nadpriemerným.
Priemerná hrubá marža spoločnosti za posledných 7 rokov je na úrovni 14,6 %, čo znamená, že v priemere 14,6 % z celkových tržieb po uhradení nákladov na tovar a výrobnú spotrebu zostane na úhradu ďalších prevádzkových a iných nákladov.
Priemerná hrubá marža v odvetví maloobchodu za rok 2013 bola 11,4 %. Môžeme teda tvrdiť, že Tesco patrí k spoločnostiam, ktoré vo svojom odvetví dosahujú nadpriemernú hrubú maržu.
Čo sa týka zadlženosti, spoločnosť Tesco SR ku koncu účtovného obdobia eviduje prijatý úver od spriaznených osôb vo výške 84,731 mil. eur, čo však predstavuje iba 8,5 % z celkových pasív spoločnosti. Vlastné imanie sa na celkových pasíva podieľa až 68 percentami.
Udržať si trhový podiel
Tesco Stores SR zostáva jednotkou na trhu v odvetví maloobchodu. Výška tržieb je dostatočná k tomu, aby spoločnosť pokryla všetky svoje náklady a ešte k tomu vykázala aj určitý podiel zisku. A to už siedmy rok po sebe.
Mierny medziročný pokles tržieb za posledný rok môže byť síce výstrahou, no nie jasným signálom problémov. Spoločnosť v minulom roku otvorila 14 nových obchodných prevádzok a v nich vytvorila 270 nových pracovných miest.
To len potvrdzuje, že si na slovenskom trhu vedie zatiaľ viac než dobre. Naďalej sa musí snažiť najviac o to, aby si tento podiel na trhu udržala aj v budúcnosti.
Autor pracuje pre portál FinStat.sk
Autor: Martin Gulka, FinStat.sk