Kalifornia položila základy železnice za desiatky miliárd dolárov

Nová vlaková trasa za 68 miliárd dolárov bude dlhá 560 kilometrov.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR/AP)

LOS ANGELES. Kalifornia urobila prvý krok vo výstavbe prvej vysokorýchlostnej železnice v Spojených štátoch, keď v utorok položila základy projektu, ktorý podľa jeho zástancov spojí do roku 2029 mestá Los Angeles a San Francisco.

"Dnes sme spustili výstavbu najväčšieho projektu v oblasti infraštruktúry, aký bol kedy postavený nielen v Kalifornii, ale v celých dejinách tejto krajiny," vyhlásil podľa agentúry DPA predseda výboru stavbárskych odborov v štáte Kalifornia Robbie Hunter na slávnostnom položení základov.

K Hunterovi a ďalším miestnym predstaviteľom sa na slávnosti pripojil aj kalifornský guvernér Jerry Brown.

Predstavitelia napísali svoje mená na dvojmetrový úsek trate v meste Fresno, jednej z 24 staníc plánovaných na 560-kilometrovej železničnej trati.

Projekt za miliardy

"Vysokorýchlostná železnica spojí našu minulosť s budúcnosťou," povedal Brown, ktorý začal presadzovať tento typ železnice ako prvý už v 80. rokoch minulého storočia, keď vykonával prvé funkčné obdobie v úrade kalifornského guvernéra.

Zástancovia projektu tvrdia, že železnica prepojí odľahlé oblasti tretieho najväčšieho amerického štátu, prinesie pracovné miesta a ekonomické možnosti do menej prosperujúcich vidieckych regiónov a zníži tiež emisie skleníkových plynov. Sú to dôležité klady, keďže obyvateľov štátu podľa očakávania pribudne a do roku 2030 ich bude 44 miliónov.

Kritici sa však obávajú vysokých nákladov na projekt, ktorý má stáť 68 miliárd dolárov.

Brown v utorok miernil tieto obavy a povedal, že kedysi odporcovia spochybňovali aj stavbu mosta Golden Gate.

Zažartoval, že "si ešte nie je celkom istý, kde zoženie zvyšok peňazí". Rýchlo však dodal: "Nebojte sa! Zoženieme ich."

Slabá infraštruktúra

Spojené štáty ďaleko zaostávajú za Európou a Áziou vo výstavbe vysokorýchlostných železníc a ďalších sietí verejnej dopravy. Prezident Barack Obama označil vysokorýchlostné železnice za svoju významnú prioritu, pričom vyčlenil stimulujúce dotácie vo výške miliárd dolárov na vývoj nových železničných systémov a na modernizáciu tých existujúcich.

Obama si v roku 2011 stanovil cieľ poskytnúť do roku 2036 prístup k vysokorýchlostnej železnici až 80 percentám Američanov.

Kalifornský vysokorýchlostný vlak bude dosahovať maximálnu rýchlosť 350 kilometrov za hodinu, informovali projektanti.

Kľukatiaca sa trasa železnice a časté zastávky však budú znamenať, že jazda medzi mestami Los Angeles a San Francisco bude aj tak trvať tri hodiny.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 327
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 032
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 839
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 241
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 541
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 568
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 253
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 485
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 749
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 597

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop