Štátny vlakový dopravca nakupuje nové vlaky. Väčšinu z eurofondov alebo z peňazí daňových poplatníkov. Nie všetci si však budú môcť vychutnať ich komfort.
BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) sa nedávno pochválila ďalšími novými vlakmi. Už v decembri nasadila do prevádzky päť poschodových elektrických súprav s vlastným pohonom, ktoré nepotrebujú lokomotívy.
Do arzenálu pribudlo aj sedem jednotiek so spaľovacím naftovým motorom, ktoré sa nasadzujú na neelektrifikovaných bočných tratiach.
Celkovo by v druhom balíku do konca tohto roka malo ZSSK pribudnúť 29 súprav, z toho 20 dieselových. Celkovo projekt štátneho dopravcu stojí 164 miliónov eur, z toho 156 miliónov platí Európska únia a štát.
Pokrok o 50 rokov
Cieľom je podľa dopravcu zlepšiť kvalitu cestovania a podporiť integráciu dopravy v okolí dvoch najväčších miest Slovenska do vzdialenosti aj vyše 100 kilometrov od nich.
„Projekt nahradí vozidlá, ktoré prevádzkujeme vyše 30 rokov, mnohé dokonca nad 35 rokov. Už nespĺňajú súčasné požiadavky na kvalitu cestovania,“ hovorí generálny riaditeľ ZSSK Pavol Gábor.
Nové poschodové vlaky zahustia najmä dopravu na tratiach okolo Bratislavy a Trnavy, či Košíc. Na 28-kilometrovom úseku medzi Trnavou a Galantou napríklad doteraz jazdili elektrické súpravy vyrobené koncom 60. rokov minulého storočia.
„Namiesto nich sa bude v priebehu niekoľkých mesiacov 95% dopravných výkonov na tejto trati jazdiť novými súpravami z aktuálneho europrojektu,“ informuje riaditeľka komunikácie štátneho dopravcu Jana Morháčová.
Cestujúci tak v 28 spojoch, ktoré denne na trase jazdia môžu využívať klimatizáciu a voľný prístup k internetu.
Motorové súpravy zasa smerujú buď do okolia Nitry na spoje do Nových Zámkov, Prievidze a Leopoldova, alebo na severovýchodné Slovensko okolo Prešova a Humenného.
„Na trase Prešov – Bardejov napríklad doteraz nové vlaky pokrývali iba desatinu jázd, do leta to však má byť absolútna väčšina spojov,“ vysvetľuje Morháčová.
Nové si neužijú
Na Slovensku sú však aj regióny, kde sa nové vlaky doteraz neobjavili a cestujúci poznajú iba staré, často takmer 50-ročné súpravy.