Železničná spoločnosť Slovensko očakáva nižšiu stratu

Strata štátneho prepravcu by mala v budúcom roku klesnúť na asi 6 miliónov eur.

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) predpokladá, že tento rok uzavrie s nižšou stratou, ako pôvodne plánovala. Ako povedal generálny riaditeľ štátneho vlakového osobného dopravcu Pavol Gábor, strata by sa mala pohybovať do 6 až 6,5 mil. eur.

"Je to menej ako minulý rok a menej ako bol plánovaný výsledok na tento rok," uviedol.

ZSSK vlani hospodárila so stratou 7,1 mil. eur a v tomto roku mala podľa plánov dosiahnuť pôvodne 9,5 mil. eur.

Predpokladaný hospodársky výsledok spoločnosti v roku 2015 nechcel zatiaľ konkretizovať. "Kým nie sú čísla schválené majiteľom tejto firmy (akcionárom je ministerstvo dopravy), tak by som ich nerád komentoval," uviedol Gábor.

Podľa prehľadu hospodárenia podnikov štátnej správy by mal štátny prepravca v roku 2015 vykázať stratu predbežne takmer 6 mil. eur.

"Tento rok je prelomový v tom, že sme zrealizovali niečo, čo nemá precedens v doterajšej minulosti. A to zatraktívnenie železnice pre masy ľudí zavedením bezplatnej prepravy. Dá sa povedať, že sme to zvládli a neskolabovali," uviedol Gábor.

Za úspech označil aj získanie dvanástich nových z plánovaných 29 moderných vlakov v rámci druhého projektu na dodanie súprav pre prímestskú a regionálnu osobnú dopravu.

Od zavedenia bezplatnej prepravy vlakmi študentov a dôchodcov 17. novembra sa počet cestujúcich ZSSK zvýšil priemerne o 23-tisíc denne. Šéf spoločnosti očakáva, že počet zaregistrovaných ľudí na bezplatnú prepravu, ktorý po mesiaci dosiahol takmer štyristotisíc, sa bude ešte zvyšovať.

"Určite nedosiahneme stav, že 100 percent oprávnených držiteľov zliav sa zaregistruje. Stúpa to v pomalšom tempe ako na začiatku," priblížil Gábor.

"Nechali sme prechodné obdobie na registráciu, aby sa všetci nenatlačili do krátkeho obdobia. Študenti a dôchodcovia tak ešte majú dostatok času na finálne zaregistrovanie. Po určitom dátume už nebude možné bez registrácie cestovať s takouto výhodou," dodal. Štát na bezplatnú prepravu v budúcom roku vyčlenil zatiaľ 13 mil. eur, ale táto suma by pravdepodobne mala byť značne vyššia.

ZSSK chce poskytnúť takú kapacitu a úroveň služieb vo vlakoch, aby mala čím viac ľudí. "Existuje interný mechanizmus, kedy limitujeme miesta pre bezplatných vo vybraných rýchlikoch na dlhšie vzdialenosti. Máme nastavenú hranicu, po ktorú sa vydávajú cestovné lístky za nulu. Keďže potrebujeme platiacich cestujúcich, nie je možné vyčleniť celú kapacitu iba pre neplatiacich cestujúcich," povedal Gábor.

Štátna spoločnosť má takmer šesťtisíc zamestnancov, z nich je asi pätina rušňovodičov. Pre navýšenie výkonov vlakov medziročne o 5 % potrebuje viac ľudí. "Prijímali sme už v závere minulého roka časť pokladníkov, ale hlavne sprievodcov do vlakov. Okolo osemdesiat ľudí sme postupne od októbra prijali," uviedol Gábor.

ZSSK by mala v roku 2014 prepraviť spolu predbežne 46,5 milióna až 47 miliónov cestujúcich. "Je to dosť veľký nárast oproti roku 2013," povedal pre agentúru SITA riaditeľ úseku obchodu ZSSK Jozef Schmidt.

Pred rokom spoločnosť previezla 44,3 milióna ľudí. "Vzhľadom na to, že sa zaviedla bratislavská integrovaná doprava a je bezplatná preprava, máme vyšší nárast, než sa očakávalo," zdôvodnil Schmidt. Podiel plne platiacich cestujúcich je asi polovica. Spoločnosť v tomto roku plánovala utŕžiť z prepravy cestujúcich okolo 92 mil. eur. "Predpokladáme, že tento plán splníme zhruba na 99 %. Ovplyvní to aj bezplatná preprava," dodal Schmidt.

Počet cestujúcich v roku 2015 chce štátny prepravca zvýšiť minimálne o 10 %. "A chceli by sme zvýšiť aj svoj podiel na trhu. Očakávam, že časť ľudí presadne aj z áut do vlakov," predpokladá Gábor.

ZSSK chce podľa neho zlepšiť kvalitu služieb a pri zmene grafikonu osobnej dopravy 14. decembra zaviedla viaceré zmeny. "V tomto trende chceme pokračovať, úspešne dokončiť viacero investičných projektov, aby sme mohli ponúknuť kvalitné vlaky a služby," uzavrel Gábor.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  3. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Rastie nám pokrivená generácia?
  7. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  1. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  2. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  3. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  4. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  5. Detské zúbky sú veda
  6. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 611
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 560
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 300
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 860
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 970
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 340
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 307
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 094
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 036
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 620

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatíva pre Nemecko skutočnú alternatívu neponúka

Merkelová voľby vyhrala a ostáva mocná. Európa je naozaj vďačná.

DOMOV

Aké stíhačky môžeme a ktoré ponuky sú nereálne?

Rozhodovať sa bude len medzi gripenmi a stíhačkami F-16.

Neprehliadnite tiež

Nečakané zrušenie nájmu hlavnej stanice v Bratislave je správne

Nájomné sa počíta v stovkách tisíc eur, developer bol preto povinný odkryť vlastnícku štruktúru. Neurobil to.

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.