Miškov vyzýva na medzinárodný tender pri oprave Gabčíkova

Vláda sa rozhodla vypovedať zmluvu o prenájme Vodnej elektrárne Gabčíkovo so Slovenskými elektrárňami začiatkom decembra.

BRATISLAVA. Minister životného prostredia Peter Žiga vypovedal zmluvy o vodnom diele Gabčíkovo hlavne preto, aby nominanti strany Smer dostali pod kontrolu plánované investície na vodnej elektrárni, tvrdí nezaradený poslanec Juraj Miškov. Najdôležitejšou z týchto investícií je podľa Miškova generálna oprava gabčíkovských turbín, ktorá je rozpočtovaná na 80 miliónov eur. Štát by mal podľa neho na rekonštrukciu gabčíkovských turbín vyhlásiť medzinárodný tender.

„Medzinárodná súťaž s nediskriminačnými podmienkami na generálnu rekonštrukciu turbín je jedinou cestou ako zabrániť plytvaniu peniazmi daňových poplatníkov,“ vyhlásil Miškov. Podľa neho sú v Európe najmenej tri až štyri firmy, ktoré takúto opravu dokážu zabezpečiť. "Premiér Robert Fico by mal osobne zaručiť transparentný priebeh medzinárodnej súťaže, ktorý povedie k najlepšej cene. Inak sa potvrdí, že snaha zarobiť na rekonštrukcii bola jediným motívom ovládnutia Gabčíkova,“ dodal. „V televíznej diskusii v Slovenskej televízii som priamo vyzval ministra Žigu, aby dal verejný prísľub, že ak na jeho postup Slovenská republika doplatí, uhradí vzniknuté škody z vlastného vrecka. Minister Žiga odmietol dať takýto verejný prísľub. Aj to je dôvod, prečo súčasná vláda nepodporuje schválenie zákona o zodpovednosti politikov za škody,“ myslí si Miškov.

Vláda sa rozhodla vypovedať zmluvu o prenájme Vodnej elektrárne Gabčíkovo so Slovenskými elektrárňami začiatkom decembra. Štát by mal definitívne prevziať gabčíkovskú elektráreň do vlastných rúk začiatkom marca budúceho roka. Podľa predsedu vlády Roberta Fica na vypovedanie zmluvy existovali minimálne tri dôvody. Prvým dôvodom je podľa neho neposkytovanie relevantných údajov potrebných pre výpočet podielu Vodohospodárskej výstavby na výnosoch z predaja elektriny z gabčíkovskej elektrárne. Druhým dôvodom je podľa neho fakt, že Slovenské elektrárne pod vedením talianskeho manažmentu nepripravili žiadne plány rekonštrukcie a generálnych opráv spomínanej vodnej elektrárne.

Tretím dôvodom je, že taliansky Enel si neplní povinnosť platiť ročne Vodohospodárskej výstavbe, ktorá spravuje celé Vodné dielo Gabčíkovo, 5 miliónov eur, ktoré majú ísť na údržbu vodného diela súvisiacu s prevádzkou gabčíkovskej vodnej elektrárne. Enel totiž podľa Fica túto platbu spochybňuje a dokonca požiadal slovenskú stranu o vrátenie doteraz uhradených 43 mil. eur. Slovenské elektrárne všetky výhrady predsedu vlády o údajnom porušovaní zmluvy o prevádzke Vodnej elektrárne Gabčíkovo odmietajú.

Zmluvu o prevádzke Vodnej elektrárne Gabčíkovo podpísali v marci 2006, teda ešte pred samotným ukončením privatizačného procesu, štátny podnik Vodohospodárska výstavba a Slovenské elektrárne. Podpisom zmluvy získali elektrárne právo prevádzkovať gabčíkovskú elektráreň na obdobie 30 rokov. Táto zmluva sa však nepozdávala nastupujúcej prvej Ficovej vláde, ktorá ju v roku 2007 napadla na súde s tým, že ju chcela zrušiť. Doteraz je na súdoch v tejto veci celkovo viac ako dvanásť sporov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 6 022
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 4 979
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 039
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 545
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 642
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 294
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 267
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 045
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 033
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 949

Hlavné správy zo Sme.sk

BRATISLAVA

Predvolebná diskusia SME: Ako vidia Bratislavu Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý

Kam by mal Bratislavský samosprávny kraj smerovať? Sledujte SME Naživo.

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

SVET

Café Európa: Európa po nemeckých voľbách

Aký dopad budú mať voľby v Nemecku na Európu i Slovensko? Sledujte diskusiu naživo.

KOMENTÁRE

Sulík vie, že z týchto rečí rastú preferencie

V SaS by nemali byť prekvapení. Experti už viackrát sterilizácie odmietli.

Neprehliadnite tiež

Štát tvrdí, že neuprednostňuje diaľnice na juhu na úkor iných regiónov

Medzi deviatimi pripravovanými projektmi je šesť na výstavbu úsekov R2 na juhu stredného a východného Slovenska, kde má vládny Most-Híd voličov, upozornila opozícia.

Najväčší nespracovaný diamant na svete našiel kupca, stál 53 miliónov dolárov

Diamant Naše svetlo je veľký asi ako tenisová loptička a objavili ho v diamantovej bani v Botswane v roku 2015.

Kauza vajec s jedom proti blchám vyústila do memoranda pre všetky krajiny Únie

Záverom konferencie je 20-bodové memorandum, kde členské krajiny dostali za úlohu splniť jednotlivé body.

Qatar Airways si objednali šesť Boeingov a prevezmú štyri Airbusy

Letecká spoločnosť má vo svojej flotile 200 lietadiel vrátane takmer 100 strojov Boeing.