Širokorozchodná dostala zelenú, rakúsky súd neuznal námietku

Rakúsky súd rozhodol o zamietnutí námietky v tendri na štúdiu uskutočniteľnosti predĺženia širokorozchodnej železnice z Košíc do Viedne.

VIEDEŇ. Rakúsky spolkový správny súd vo Viedni rozhodol o zamietnutí námietky v tendri na štúdiu uskutočniteľnosti predĺženia širokorozchodnej železnice z Košíc do Viedne. Vyplýva z informácií, ktoré TASR získala z dôveryhodných zdrojov.

Napriek zneniu článku 326 rakúskeho zákona o verejnom obstarávaní spolkový správny súd rozhodol až po 16 týždňoch, namiesto zákonnej lehoty 6 týždňov.

Podľa advokátky Jany Martinkovej z advokátskej kancelárie Advocatus Martinková voči rozhodnutiu spolkového správneho súdu je následne prípustné odvolanie na najvyšší správny súd, avšak spravidla bez odkladného účinku. Ak by sa odvolal neúspešný uchádzač a najvyšší správny súd mu dal za pravdu, znamenalo by to Pyrrhovo víťazstvo pre všetkých. Breitspur Planungsgesellschaft ako vypisovateľ tendra by musela zaplatiť náhradu škody poškodenému uchádzačovi a zároveň spolupracovať s konzorciom, ktoré v súťaži nemalo uspieť," uviedla pre TASR Martinková.

Námietku podalo neúspešné konzorcium ILF-Werner Consult-Reming Consult. Tá sa, podľa zistení TASR, týkala okrem iného účasti dvoch firiem v dvoch rôznych konzorciách, vlastnených rovnakou materskou spoločnosťou. Vo víťaznom konzorciu je aj spoločnosť Valbek, s.r.o., ktorá je dcérskou firmou Valbek CZ. Z informácií na webovej stránke spoločnosti a z Obchodného registra SR vyplýva aj vlastnícke prepojenie na firmu PRODEX, ktorá bola súčasťou neúspešného konzorcia spolu so spoločnosťami Schimetta a Stoik. PRODEX na svojej stránke uvádza, že je špecialista na železničné stavby.

Spôsob výberu kritizovali aj odborníci z oblasti stavebníctva. "Je pre mňa zarážajúce, že víťazom sa mohlo stať také konzorcium, ktorého členom je spoločnosť Valbek, s.r.o. Podľa mojich informácií táto spoločnosť nemá nič dočinenia so železničnými stavbami a žiadnu železničnú stavbu ešte projektovo nepripravila," povedal pre TASR v auguste generálny riaditeľ Dopravoprojektu Gabriel Koczkáš.

Víťazné konzorcium Bernard-Obermayer-Valbek uspelo podľa medializovaných informácií s cenou necelých 6 miliónov eur, ktorá je podobná sume za predbežnú štúdiu zverejnenú v roku 2011 spoločnosťou Roland Berger. Súčasný dokument by mal byť už širší a komplexnejší a zahŕňať systémový rozvoj, výber koridoru, výber trasy, predprojektovú prípravu širokorozchodnej železnice i to, či môže byť projekt rentabilný.

Podľa Koczkáša je uvedená cena veľmi nízka až nereálna. Martinková pripúšťa, že vo všeobecnosti v prípade prepojenia dvoch firiem v tendri je hrozba ich súčinnosti reálna. "Pokiaľ by nimi ponúkané ceny boli napríklad očividne nízke oproti iným uchádzačom, prípadne podobné, mohlo by to evokovať snahu umelo zreálniť očividne nereálnu cenu zákazky, a tým získať výhodu pri vyhodnocovaní, respektíve prideľovaní bodov," dodala advokátka.

Štúdiu realizovateľnosti predĺženia širokorozchodnej železnice z Košíc do Viedne vyhlásila viedenská spoločnosť Breitspur Planungsgesellschaft, ktorú spoločne riadia rakúska, ukrajinská, ruská a slovenská železničná spoločnosť. Súťaž sa riadi podľa rakúskych legislatívnych pravidiel a oznámenie o nej sa objavilo aj v európskom vestníku verejného obstarávania.

Štúdia realizovateľnosti má posúdiť projekt predĺženia širokorozchodnej železnice v rozsahu dokumentácie pre strategické posúdenie vplyvov na životné prostredie, dokumentácie pre stavebný zámer, ako aj časti dokumentácie pre územné rozhodnutie. Takisto by sa mala zaoberať umiestnením nového nákladného terminálu v regióne Viedeň - Bratislava.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo majú študovať naše deti, aby si v budúcnosti našli prácu?
  2. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  3. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  4. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  5. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  6. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  7. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  8. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  9. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  10. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  1. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  2. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  3. Moderný hotel, kde sa cítite ako doma
  4. Vedecká rada k 80. výročiu SvF STU v Bratislave
  5. Stavebná fakulta STU má učebňu na 3D tlač a virtuálnu realitu
  6. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  7. Hovoriaci systém priblíži zrakovo znevýhodneným expozíciu múzea
  8. Slovensko spieva koledy
  9. Workshop Inštitútu Ronalda Coasa na EU v Bratislave
  10. Stavbárska olympiáda 2018/19 vás očakáva
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 56 634
  2. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 15 842
  3. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 13 132
  4. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 9 953
  5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 8 661
  6. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 775
  7. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 4 966
  8. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 4 846
  9. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 4 223
  10. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami? 3 965

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Širokorozchodná

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Majiteľ Slotovej vily robí pre Siekela

Siekel býva v byte Nosáľa, ktorý mu predtým sám predal.

Dobré ráno

Dobré ráno: Slovensko príde o 100 miliónov eur, prečo sa tak stalo

Ministerstvo školstva čelí obvineniu.

DOMOV

Kočnerovi navrhnú sprísniť väzbu, vraj ovplyvňuje vyšetrovanie

Utajený svedok predložil dôkazy proti Kočnerovi.

Neprehliadnite tiež

Pellegrini: Z Bruselu zrejme dostaneme menej peňazí

Komisia navrhuje, aby sa eurofondy viazali na dodržiavanie zásad právneho štátu.

Trump nechce, aby Fed zvyšoval úrokové sadzby. Opäť vytiahol Obamu

Trump sa už viackrát pokúšal ovplyvniť rozhodovanie Fedu.

Podcast Za volantom

Za volantom: Čo kúpiť pod stromček pre motoristu

Internet ponúka neobmedzené možnosti na výber.

Hessel: Sme inovatívna firma, eurofondy sme mali získať

PATRIK HESSEL chcel založiť výskumné centrum na juhu Slovenska. Jeho firma sa prihlásila do výzvy na priemyselné vedecko-výskumné centrá, ale neuspela.

SaS napadne osobitný odvod na Ústavnom súde

Zákon o osobitnom odvode pre obchodné reťazce podľa SaS devastuje hospodársku súťaž.