Širokorozchodná dostala zelenú, rakúsky súd neuznal námietku

Rakúsky súd rozhodol o zamietnutí námietky v tendri na štúdiu uskutočniteľnosti predĺženia širokorozchodnej železnice z Košíc do Viedne.

VIEDEŇ. Rakúsky spolkový správny súd vo Viedni rozhodol o zamietnutí námietky v tendri na štúdiu uskutočniteľnosti predĺženia širokorozchodnej železnice z Košíc do Viedne. Vyplýva z informácií, ktoré TASR získala z dôveryhodných zdrojov.

Napriek zneniu článku 326 rakúskeho zákona o verejnom obstarávaní spolkový správny súd rozhodol až po 16 týždňoch, namiesto zákonnej lehoty 6 týždňov.

Podľa advokátky Jany Martinkovej z advokátskej kancelárie Advocatus Martinková voči rozhodnutiu spolkového správneho súdu je následne prípustné odvolanie na najvyšší správny súd, avšak spravidla bez odkladného účinku. Ak by sa odvolal neúspešný uchádzač a najvyšší správny súd mu dal za pravdu, znamenalo by to Pyrrhovo víťazstvo pre všetkých. Breitspur Planungsgesellschaft ako vypisovateľ tendra by musela zaplatiť náhradu škody poškodenému uchádzačovi a zároveň spolupracovať s konzorciom, ktoré v súťaži nemalo uspieť," uviedla pre TASR Martinková.

Námietku podalo neúspešné konzorcium ILF-Werner Consult-Reming Consult. Tá sa, podľa zistení TASR, týkala okrem iného účasti dvoch firiem v dvoch rôznych konzorciách, vlastnených rovnakou materskou spoločnosťou. Vo víťaznom konzorciu je aj spoločnosť Valbek, s.r.o., ktorá je dcérskou firmou Valbek CZ. Z informácií na webovej stránke spoločnosti a z Obchodného registra SR vyplýva aj vlastnícke prepojenie na firmu PRODEX, ktorá bola súčasťou neúspešného konzorcia spolu so spoločnosťami Schimetta a Stoik. PRODEX na svojej stránke uvádza, že je špecialista na železničné stavby.

Spôsob výberu kritizovali aj odborníci z oblasti stavebníctva. "Je pre mňa zarážajúce, že víťazom sa mohlo stať také konzorcium, ktorého členom je spoločnosť Valbek, s.r.o. Podľa mojich informácií táto spoločnosť nemá nič dočinenia so železničnými stavbami a žiadnu železničnú stavbu ešte projektovo nepripravila," povedal pre TASR v auguste generálny riaditeľ Dopravoprojektu Gabriel Koczkáš.

Víťazné konzorcium Bernard-Obermayer-Valbek uspelo podľa medializovaných informácií s cenou necelých 6 miliónov eur, ktorá je podobná sume za predbežnú štúdiu zverejnenú v roku 2011 spoločnosťou Roland Berger. Súčasný dokument by mal byť už širší a komplexnejší a zahŕňať systémový rozvoj, výber koridoru, výber trasy, predprojektovú prípravu širokorozchodnej železnice i to, či môže byť projekt rentabilný.

Podľa Koczkáša je uvedená cena veľmi nízka až nereálna. Martinková pripúšťa, že vo všeobecnosti v prípade prepojenia dvoch firiem v tendri je hrozba ich súčinnosti reálna. "Pokiaľ by nimi ponúkané ceny boli napríklad očividne nízke oproti iným uchádzačom, prípadne podobné, mohlo by to evokovať snahu umelo zreálniť očividne nereálnu cenu zákazky, a tým získať výhodu pri vyhodnocovaní, respektíve prideľovaní bodov," dodala advokátka.

Štúdiu realizovateľnosti predĺženia širokorozchodnej železnice z Košíc do Viedne vyhlásila viedenská spoločnosť Breitspur Planungsgesellschaft, ktorú spoločne riadia rakúska, ukrajinská, ruská a slovenská železničná spoločnosť. Súťaž sa riadi podľa rakúskych legislatívnych pravidiel a oznámenie o nej sa objavilo aj v európskom vestníku verejného obstarávania.

Štúdia realizovateľnosti má posúdiť projekt predĺženia širokorozchodnej železnice v rozsahu dokumentácie pre strategické posúdenie vplyvov na životné prostredie, dokumentácie pre stavebný zámer, ako aj časti dokumentácie pre územné rozhodnutie. Takisto by sa mala zaoberať umiestnením nového nákladného terminálu v regióne Viedeň - Bratislava.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  1. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  2. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  3. Detské zúbky sú veda
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  6. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  8. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 9 299
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 657
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 713
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 174
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 380
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 259
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 019
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 951
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 844
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 700

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Širokorozchodná

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

KOMENTÁRE

Boj proti korupcii si netrúfol atakovať ani Fico

Objavujú sa útoky na prezidenta či aktivistov.

Neprehliadnite tiež

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní na Slovensku vyhýbať ťažšie

Ministerstvo financií vysvetľuje, že zmenou chce zakročiť proti agresívnemu daňovému plánovaniu a presunu ziskov mimo územia Slovenskej republiky.

Silné euro znepokojuje šéfa Európskej centrálnej banky

Ďalší rast eura by mohol negatívne ovplyvňovať export eurozóny a brzdiť prebiehajúce zotavovanie jej ekonomiky.

Diaľnica z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu bude meškať, priznali diaľničiari

Diaľničiari nie sú spokojní s postupom prác na vonkajších objektoch stavby.