Agentúra S&P znižuje ratingy grécky bánk

Atény 11. decembra (TASR) - Medzinárodná agentúra S&P začiatkom tohto týždňa varovala grécke banky, že ich činnosť sa stáva rizikovejšou než ich európskych ...

Atény 11. decembra (TASR) - Medzinárodná agentúra S&P začiatkom tohto týždňa varovala grécke banky, že ich činnosť sa stáva rizikovejšou než ich európskych partnerov. Grécke banky po vstupe do Európskej menovej únie (EMÚ) začali vo veľkom rozsahu poskytovať úvery.

Pretože grécke banky sú izolované od všeobecného ekonomického poklesu vo svete, ratingová agentúra vo svojej správe o ich stave uviedla, že ich dôveryhodnosť sa preverí až v strednodobom horizonte najmä v súvislosti s rýchlou expanziou v úverovej oblasti.

S&P v dôsledku toho znížila rating piatich najväčších bánk a preradila ich do stupňa BBB, pričom Grécko má rating A s pozitívnym výhľadom. Po vstupe krajiny do EMÚ sa úroky komerčných bánk prudko znížili. Gréci si začali brať úvery na nehnuteľností a nákup spotrebného tovaru. Súčasne si požičiavajú aj na malé podnikanie. Úvery tento rok v porovnaní s vlaňajškom rastú dvojciferne. Gréci si napožičiavali peniaze, ktoré sa rovnajú 55 % hodnoty hrubého domáceho produktu. Napriek tomu je to len polovica percentuálneho objemu iných členov EMÚ. Na nehnuteľnosti a spotrebný tovar si zobrali úvery, ktoré predstavujú 18,3 % HDP, v iných členských krajinách je tento podiel na úveroch 50-%.

Správa agentúry konštatuje, že gréckym bankám veľmi prospelo konsolidačné obdobie, v ktorom sa krajina pripravovala na vstup do EMÚ. Tendencia v gréckom bankovníctve je však jasne pozitívna. V gréckom bankovom systéme dominujú súkromné banky. Sú výsledkom fúzií a privatizácie štátnych finančných ústavov. Vďaka tomu sa znížili ich prevádzkové náklady a vzrástla ich ziskovosť.

Informoval anglický denník Financial Times.

* jns zll

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 723
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 930
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 113
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 831
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 678
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 445
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 100
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 020
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 855
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 471

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Jaguar prekladisko nedostane, železnice stopli jeho výstavbu

Zákazku získala spoločnosť Strabag. Celková investícia sa mala vyšplhať na úroveň 52 miliónov eur.

Švédsky koncern Vattenfall investuje milióny do jadrovej elektrárne

Vattenfall predal svoje tepelné elektrárne v Nemecku.

Irán a Pakistan sa usilujú vytvoriť zónu voľného obchodu

Prekážkou na dosiahnutie cieľa je fakt, že medzi bankami oboch krajín nie je priame prepojenie.