SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Slovenská firma Troliga chce v Levoči vyrábať elektrobusy

Od jari by nová produkcia mala zdvojnásobiť počet zamestnancov na sto ľudí.

Modely Leonis sa budú od jari v Levoči vyrábať aj ako elektrobusy.Modely Leonis sa budú od jari v Levoči vyrábať aj ako elektrobusy. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ TROLIGA BUS)

Čínske elektrobusy sa pod Tatrami neosvedčili, závod v Levoči má produkovať vlastný koncept s európskymi súčiastkami a batériami Samsung.

PREŠOV, BRATISLAVA. Slovenský výrobca autobusov Troliga Bus by mal od jari budúceho roka začať vyrábať vlastný elektrobus. Informuje o tom riaditeľ predaja pre Európu prešovskej spoločnosti Branislav Mitrovčák.

Podľa jeho slov by vo výrobnom závode Troliga v Levoči mali ročne vyprodukovať zhruba 50 elektrických mestských autobusov Leonis EV. Mali by smerovať aj do zahraničia vrátane západných trhov.

Skryť Vypnúť reklamu

Nová výroba by mala vytvoriť zhruba 50 nových pracovných miest, čo zdvojnásobí terajší stav. Doteraz firma vyrábala autobusy s naftovým motorom Cummins, tento rok ich závod opustí približne 50 kusov.

Nemecká technika

Prešovská spoločnosť bude vyrábať elektrobusy ako variáciu svojho 12-metrového mestského modelu Leonis pre 31 sediacich a 71 stojacich cestujúcich v spolupráci s nemeckými firmami.

Mala by pritom využívať napríklad nápravy s bezprevodovým elektrickým pohonom ZAwheel od spoločnosti Ziehl-Abegg. Vodou chladené elektromotory dosahujú bežný výkon 113 kilowattov a maximálny výkon 182 kilowattov.

Pohony sú podľa informácií firmy umiestnený priamo v nábojoch nápravy, čo umožňuje úsporu spotreby, pretože autobus nepotrebuje prevodovku ani diferenciál. Pri brzdení systém využíva rekuperáciu energie naspäť do batérií.

Skryť Vypnúť reklamu

Batérie od juhokórejského výrobcu Samsung majú byť umiestnené na streche autobusu a majú poskytovať životnosť 20 rokov. Rýchlonabíjaním ich možno dobiť za jeden a pol hodiny, bežné dobíjanie trvá tri hodiny.

Okrem elektrobusov vyrába Troliga Bus aj prímestské a mestské vozidlá, či poschodové autobusy. Pripravujú sa nízkopodlažné verzie, či pohon zemným plynom.

Testovanie pod Tatrami

Podľa Branislava Mitrovčáka budú elektrobusy najprv testovať v spoločnosti SAD Poprad, ktorej je firma Troliga vlastníkom. Neskôr ich poskytnú na skúšku aj ďalším prevádzkovateľom mestskej dopravy na Slovensku aj v zahraničí.

V minulosti spoločnosť podľa informácií tlačovej agentúry SITA uvažovala nad výrobou elektrobusu v spolupráci s čínskou firmy BYD. Pri testovaní v SAD Poprad sa však neosvedčil pri nízkych teplotách.

Skryť Vypnúť reklamu

Troliga sa rozhodol vyvinúť vlastný koncept elektroautobusu. Upravil svoj nízkopodlažný model a doplnil ho elektrickou časťou od európskych výrobcov a batériami Samsung.

„Sú menej náročné na teplotu, bezúdržbové, náš systém je menej hlučný a má nižšiu spotrebu,“ vysvetľuje Mitrovčák. Dôležité sú podľa neho nízke náklady na prevádzku a v turistickej oblasti ako Vysoké Tatry aj ekologický faktor s nulovými emisiami.

Do Ruska z Poľska

Spoločnosť BYD nedávno ohlásila výstavbu dvoch výrobných závodov v Európe v Anglicku a Poľsku. Pripravuje sa dodávať na európsky trh svoje elektrobusy, pričom záujem vidí najmä vo veľkých západoeurópskych mestách a v Rusku.

V minulosti však už viackrát plánovala výrobné závody po Európe, z ktorých napokon zišlo, ako napríklad v Bulharsku. Ohlásila aj závody v Kalifornii alebo Brazílii.

Skryť Vypnúť reklamu

Čínski výrobcovia majú zvyčajne vážne nedostatky najmä v oblasti životnosti a výkonnosti svojich batérií a spotreby vozidiel.

Väčšina z 50 elektrobusov, dodaných pre Olympijské hry v Pekingu v roku 2008 napríklad podľa portálu chinaautoweb.com skončila prevádzku o tri roky neskôr pre vysoké náklady na prevádzku a problémy s kapacitou nabíjacej stanice.

Prečítajte si tiež:Čínska automobilka BYD postaví dva závody v EurópeČítajte 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  2. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  3. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  4. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  7. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  8. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  9. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 142
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 285
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 042
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 714
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 642
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 503
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 350
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 494
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 275
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 090
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Ilustračné foto.
Píše Juraj Buzalka

S tyčinkou v nose tvoríme históriu

Politické spoločenstvo sa deje prostredníctvom rituálov.

Ilustračné foto.
Leonardo DiCaprio

Neprehliadnite tiež

Môže vás firma vyhodiť, keď odmietnete ísť na test?

Firma má na výber viacero možností.

Ilustračná fotografia.

Wall Street má za sebou najhorší týždeň od marca

Na akcie negatívne vplýva pandémia aj nervozita pred voľbami v USA.

Wall Street - ilustračná fotografia.

V cestovnom ruchu zanikne 174 miliónov pracovných pozícií

Svetová rada cestovania a turizmu pôvodne predpokladala zánik 197 miliónov miest.

Turisti narýchlo opúšťajú Chorvátsko.

Európska centrálna banka varuje pred plošným zatváraním ekonomík

Vlády musia pri zavádzaní reštrikcií postupovať selektívne.

Európska centrálna banka.