SME
Sobota, 31. júl, 2021 | Meniny má IgnácKrížovkyKrížovky

Slovenská firma Troliga chce v Levoči vyrábať elektrobusy

Od jari by nová produkcia mala zdvojnásobiť počet zamestnancov na sto ľudí.

Modely Leonis sa budú od jari v Levoči vyrábať aj ako elektrobusy.Modely Leonis sa budú od jari v Levoči vyrábať aj ako elektrobusy. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ TROLIGA BUS)

Čínske elektrobusy sa pod Tatrami neosvedčili, závod v Levoči má produkovať vlastný koncept s európskymi súčiastkami a batériami Samsung.

PREŠOV, BRATISLAVA. Slovenský výrobca autobusov Troliga Bus by mal od jari budúceho roka začať vyrábať vlastný elektrobus. Informuje o tom riaditeľ predaja pre Európu prešovskej spoločnosti Branislav Mitrovčák.

Podľa jeho slov by vo výrobnom závode Troliga v Levoči mali ročne vyprodukovať zhruba 50 elektrických mestských autobusov Leonis EV. Mali by smerovať aj do zahraničia vrátane západných trhov.

Skryť Vypnúť reklamu

Nová výroba by mala vytvoriť zhruba 50 nových pracovných miest, čo zdvojnásobí terajší stav. Doteraz firma vyrábala autobusy s naftovým motorom Cummins, tento rok ich závod opustí približne 50 kusov.

Nemecká technika

Prešovská spoločnosť bude vyrábať elektrobusy ako variáciu svojho 12-metrového mestského modelu Leonis pre 31 sediacich a 71 stojacich cestujúcich v spolupráci s nemeckými firmami.

Mala by pritom využívať napríklad nápravy s bezprevodovým elektrickým pohonom ZAwheel od spoločnosti Ziehl-Abegg. Vodou chladené elektromotory dosahujú bežný výkon 113 kilowattov a maximálny výkon 182 kilowattov.

Pohony sú podľa informácií firmy umiestnený priamo v nábojoch nápravy, čo umožňuje úsporu spotreby, pretože autobus nepotrebuje prevodovku ani diferenciál. Pri brzdení systém využíva rekuperáciu energie naspäť do batérií.

Skryť Vypnúť reklamu

Batérie od juhokórejského výrobcu Samsung majú byť umiestnené na streche autobusu a majú poskytovať životnosť 20 rokov. Rýchlonabíjaním ich možno dobiť za jeden a pol hodiny, bežné dobíjanie trvá tri hodiny.

Okrem elektrobusov vyrába Troliga Bus aj prímestské a mestské vozidlá, či poschodové autobusy. Pripravujú sa nízkopodlažné verzie, či pohon zemným plynom.

Testovanie pod Tatrami

Podľa Branislava Mitrovčáka budú elektrobusy najprv testovať v spoločnosti SAD Poprad, ktorej je firma Troliga vlastníkom. Neskôr ich poskytnú na skúšku aj ďalším prevádzkovateľom mestskej dopravy na Slovensku aj v zahraničí.

V minulosti spoločnosť podľa informácií tlačovej agentúry SITA uvažovala nad výrobou elektrobusu v spolupráci s čínskou firmy BYD. Pri testovaní v SAD Poprad sa však neosvedčil pri nízkych teplotách.

Skryť Vypnúť reklamu

Troliga sa rozhodol vyvinúť vlastný koncept elektroautobusu. Upravil svoj nízkopodlažný model a doplnil ho elektrickou časťou od európskych výrobcov a batériami Samsung.

„Sú menej náročné na teplotu, bezúdržbové, náš systém je menej hlučný a má nižšiu spotrebu,“ vysvetľuje Mitrovčák. Dôležité sú podľa neho nízke náklady na prevádzku a v turistickej oblasti ako Vysoké Tatry aj ekologický faktor s nulovými emisiami.

Do Ruska z Poľska

Spoločnosť BYD nedávno ohlásila výstavbu dvoch výrobných závodov v Európe v Anglicku a Poľsku. Pripravuje sa dodávať na európsky trh svoje elektrobusy, pričom záujem vidí najmä vo veľkých západoeurópskych mestách a v Rusku.

V minulosti však už viackrát plánovala výrobné závody po Európe, z ktorých napokon zišlo, ako napríklad v Bulharsku. Ohlásila aj závody v Kalifornii alebo Brazílii.

Skryť Vypnúť reklamu

Čínski výrobcovia majú zvyčajne vážne nedostatky najmä v oblasti životnosti a výkonnosti svojich batérií a spotreby vozidiel.

Väčšina z 50 elektrobusov, dodaných pre Olympijské hry v Pekingu v roku 2008 napríklad podľa portálu chinaautoweb.com skončila prevádzku o tri roky neskôr pre vysoké náklady na prevádzku a problémy s kapacitou nabíjacej stanice.

Prečítajte si tiež:Čínska automobilka BYD postaví dva závody v EurópeČítajte 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  2. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  3. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  4. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  5. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  2. Košická štvrť je súčasťou odpadového experimentu.
  3. Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je rizikovejšia
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  5. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  6. Nepodceňujte rozmiestnenie zásuviek a vypínačov
  7. Hrotka: Sporiteľne ťahajú za kratší koniec. Musíme reagovať
  8. Slováci čoraz viac nakupujú pivo vo vratných fľašiach
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 6 193
  2. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 4 525
  3. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 3 742
  4. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 433
  5. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 346
  6. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 239
  7. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 3 162
  8. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 2 837
  9. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 2 830
  10. Jeden deň na Bratislavu nestačí 2 760
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Michal Serbin.

Za únosom Kováča videl od začiatku SIS.


a 1 ďalší 13 h

Počet pacientov v nemocniciach sa nezmenil, zostáva na čísle 81.


a 1 ďalší 1 h
Zuzana Rehák Štefečeková a Erik Varga na OH v Tokiu 2020.

Erik Varga a Zuzana Rehák Štefečeková obsadili štvrté miesto.


Boris Vanya 4 h

Neprehliadnite tiež

Minister práce Milan Krajniak.

Ministerstvo práce predložilo materiál do medzirezortného pripomienkového konania.


TASR 54m
Povinne poistený živnostník platí odvody, aj keď sa mu nedarí.

Minimálnej penzii sa možno vyhnúť.


18 h
Rozhovory ZKH: Martin Pavelka.

Dominovať bude delta variant.


TASR 20 h
Minister práce, sociálnych vecí a rodiny SR Milan Krajniak

Štát by mal investovať do rozšírenia kapacít komunitnej,ošetrovateľskej a paliatívnej starostlivosti.


SITA 21 h