Slovenská firma Troliga chce v Levoči vyrábať elektrobusy

Od jari by nová produkcia mala zdvojnásobiť počet zamestnancov na sto ľudí.

Modely Leonis sa budú od jari v Levoči vyrábať aj ako elektrobusy.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ TROLIGA BUS)

Čínske elektrobusy sa pod Tatrami neosvedčili, závod v Levoči má produkovať vlastný koncept s európskymi súčiastkami a batériami Samsung.

PREŠOV, BRATISLAVA. Slovenský výrobca autobusov Troliga Bus by mal od jari budúceho roka začať vyrábať vlastný elektrobus. Informuje o tom riaditeľ predaja pre Európu prešovskej spoločnosti Branislav Mitrovčák.

Podľa jeho slov by vo výrobnom závode Troliga v Levoči mali ročne vyprodukovať zhruba 50 elektrických mestských autobusov Leonis EV. Mali by smerovať aj do zahraničia vrátane západných trhov.

Nová výroba by mala vytvoriť zhruba 50 nových pracovných miest, čo zdvojnásobí terajší stav. Doteraz firma vyrábala autobusy s naftovým motorom Cummins, tento rok ich závod opustí približne 50 kusov.

Nemecká technika

Prešovská spoločnosť bude vyrábať elektrobusy ako variáciu svojho 12-metrového mestského modelu Leonis pre 31 sediacich a 71 stojacich cestujúcich v spolupráci s nemeckými firmami.

Mala by pritom využívať napríklad nápravy s bezprevodovým elektrickým pohonom ZAwheel od spoločnosti Ziehl-Abegg. Vodou chladené elektromotory dosahujú bežný výkon 113 kilowattov a maximálny výkon 182 kilowattov.

Pohony sú podľa informácií firmy umiestnený priamo v nábojoch nápravy, čo umožňuje úsporu spotreby, pretože autobus nepotrebuje prevodovku ani diferenciál. Pri brzdení systém využíva rekuperáciu energie naspäť do batérií.

Batérie od juhokórejského výrobcu Samsung majú byť umiestnené na streche autobusu a majú poskytovať životnosť 20 rokov. Rýchlonabíjaním ich možno dobiť za jeden a pol hodiny, bežné dobíjanie trvá tri hodiny.

Okrem elektrobusov vyrába Troliga Bus aj prímestské a mestské vozidlá, či poschodové autobusy. Pripravujú sa nízkopodlažné verzie, či pohon zemným plynom.

Testovanie pod Tatrami

Podľa Branislava Mitrovčáka budú elektrobusy najprv testovať v spoločnosti SAD Poprad, ktorej je firma Troliga vlastníkom. Neskôr ich poskytnú na skúšku aj ďalším prevádzkovateľom mestskej dopravy na Slovensku aj v zahraničí.

V minulosti spoločnosť podľa informácií tlačovej agentúry SITA uvažovala nad výrobou elektrobusu v spolupráci s čínskou firmy BYD. Pri testovaní v SAD Poprad sa však neosvedčil pri nízkych teplotách.

Troliga sa rozhodol vyvinúť vlastný koncept elektroautobusu. Upravil svoj nízkopodlažný model a doplnil ho elektrickou časťou od európskych výrobcov a batériami Samsung.

„Sú menej náročné na teplotu, bezúdržbové, náš systém je menej hlučný a má nižšiu spotrebu,“ vysvetľuje Mitrovčák. Dôležité sú podľa neho nízke náklady na prevádzku a v turistickej oblasti ako Vysoké Tatry aj ekologický faktor s nulovými emisiami.

Do Ruska z Poľska

Spoločnosť BYD nedávno ohlásila výstavbu dvoch výrobných závodov v Európe v Anglicku a Poľsku. Pripravuje sa dodávať na európsky trh svoje elektrobusy, pričom záujem vidí najmä vo veľkých západoeurópskych mestách a v Rusku.

V minulosti však už viackrát plánovala výrobné závody po Európe, z ktorých napokon zišlo, ako napríklad v Bulharsku. Ohlásila aj závody v Kalifornii alebo Brazílii.

Čínski výrobcovia majú zvyčajne vážne nedostatky najmä v oblasti životnosti a výkonnosti svojich batérií a spotreby vozidiel.

Väčšina z 50 elektrobusov, dodaných pre Olympijské hry v Pekingu v roku 2008 napríklad podľa portálu chinaautoweb.com skončila prevádzku o tri roky neskôr pre vysoké náklady na prevádzku a problémy s kapacitou nabíjacej stanice.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Čínska automobilka BYD postaví dva závody v Európe

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 6 472
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 4 555
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 237
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 856
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 580
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 064
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 761
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 563
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 110
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 660

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Spievajúci dom týral operou celú ulicu

Je to najabsurdnejší susedský spor, ktorý sa na Slovensku odohral. V Štúrove žena štrnásť rokov púšťala od rána do večera nahlas operné árie

KOMENTÁRE

Buďte vďační za Fica. My Česi máme iných komunistov

Komunistická strana Čiech a Moravy je ojedinelým reliktom.

TECH

Zjavil sa náhodou, pozrite si ako Phobos obieha Mars

Mesiac pomenovali po bohu strachu.

Neprehliadnite tiež

Ľudia v roamingu prestali šetriť. Svoje telefóny využívajú viac

V krajinách Únie ľudia telefonujú, esemeskujú a surfujú na internete za rovnaké ceny ako doma.

Dotácie bez pracovných miest? Kažimír je zásadne proti

Rezort hospodárstva navrhuje, aby sa dotácie dávali aj firmám, ktoré nikoho nezamestnajú.

Bahlsen reaguje na tlak, sušienky budú všade v Európe rovnaké

Aj do výrobkov určených pre východoeurópske krajiny sa bude pridávať maslo.