BRATISLAVA. Súkromné IC-expresy českej firmy RegioJet zažili prvý vážny výpadok. Pre softvérovú poruchu na superrýchlom rušni Siemens dnes z Bratislavy neodišiel ranný rýchlik IC 401 do Košíc.
Spoločnosť ho napokon úplne odriekla a cestujúcim vráti cestovné. Doplatí im aj kompenzáciu za vzniknuté komplikácie vo výške 20 eur.
Informovala o tom webstránka spoločnosti.
Poruchu sa podľa nej v spolupráci so spoločnosťou Siemens podarilo odstrániť. Súprava však nepôjde ani naspäť z Košíc ako vlak IC 402 s odchodom o 11:17, na trati Košice – Liptovský Mikuláš ju nahradia autobusy.
Z Liptovského Mikuláša budú potom cestujúci pokračovať vlakom, ktorý tam zatiaľ dorazí. RegioJet predpokladá meškanie na trati Košice – Bratislava v rozsahu 30 až 60 minút.
Železničiari dostali 12 nových vlakov s wifi pre veľké mestáČítajte
Neposlušná elektronika
Rýchliky RegioJet sa na trasu medzi Bratislavou a Košicami vydali v nedeľu 14. decembra. V prvých dňoch viackrát nazbierali meškanie a niektoré služby nefungovali.
Šéf RegioJetu Radim Jančura hovorí, že je to prvý raz za tri roky, čo prevádzkujú železničné spojenia v Česku i na Slovensku, že museli odrieknuť celý vlak. „Prináša to problémy, keď sa rozbieha nová technika, softvér sa musí odladiť,“ vysvetľuje.
IC-rýchliky pre technické problémy podľa neho rušia aj štátni dopravcovia, často ide práve o poruchy rušňov.
RegioJet si na trať medzi Košicami a Bratislavou prenajal od rakúskej lízingovej spoločnosti European Loco Lease lokomotívy Siemens Vectron.
Tri štvorsystémové elektrické rušne s výkonom 6400 kilowattov sú najmodernejšie, aké sa v Európe používajú, môžu dosiahnuť najvyššiu traťovú rýchlosť 200 kilometrov za hodinu. Doteraz na ťahanie svojich vlakov využíval elektrické lokomotívy Škoda radu 163 zvané Pershing.
RegioJet tvrdí, že štátne železnice zastavia InterCity do Košíc, ZSSK to odmietaČítajte
Záujem o sedadlá
Ekonomicky zatiaľ RegioJet prevádzku svojich rýchlikov nevyhodnocuje, pokladá to za predčasné.
„Vyťaženosť však máme peknú a stále stúpa,“ pochvaľuje si Jančura. „Keď sme si porovnali naše rezervácie s konkurenciou, máme ich v priemere trikrát viac.“ Predvianočné spoje však zvyčajne bývajú obsadené na takmer sto percent.
Podľa riaditeľky odboru komunikácie Železničnej spoločnosti Slovensko Jany Morháčovej dosiahla priemerná obsadenosť ich IC-vlakov v nedeľu 14. decembra, keď RegioJet začal jazdiť približne 50 percent.