Lipšic: Vláda pri tendri NDS oklamala Európsku komisiu

Pre kauzu palivových kariet čelil minulý týždeň minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) neúspešnému opozičnému pokusu o jeho odvolanie.

BRATISLAVA. Vláda v prípade tendra Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) na firmu zabezpečujúcu platby mýta cez palivové karty oklamala Európsku komisiu (EK).

Vyhlásil to v utorok líder opozičného hnutia NOVA Daniel Lipšic s tým, že nešlo o žiadnu transparentnú súťaž a všetko smeruje k tomu, že bol vopred dohodnutý víťaz.

"Najskôr to dostala napriamo Fleetpay. EK to nariadila zrušiť a prikázala vypísať riadnu súťaž. Tej sa zúčastnili spoločnosti Paywell a Kedros a zvíťazil Paywell," rekapituloval Lipšic. Marcel Klimek z NOVA ho doplnil s tým, že všetky tieto tri spoločnosti sú personálne prepojené.

"O spoločnosti Paywell, ktorá zákazku získala, je známe, že je na trhu nováčikom, a preto potrebovala referencie, ktoré jej poskytol pôvodný dodávateľ, firma Fleetpay. Takže o spriaznenosti bývalého a súčasného víťaza niet žiadnych pochýb," zdôraznil.

Čo sa doteraz nevedelo, je podľa jeho slov fakt, že v orgánoch firmy Kedros, ktorá súťažila so spoločnosťou Paywell, sú ľudia z pôvodne víťaznej spoločnosti Fleetpay. "Karol Vlasko je predsedom dozornej rady vo Fleetpay aj v Kedrose.

Jaromír Živna je predsedom predstavenstva v Kedrose, Lucia Živnová je členkou dozornej rady vo Fleetpay. Spoločnosti Fleetpay, Paywell a Kedros sú jedna a tá istá skupina, jedna veľká, šťastná podnikateľská rodina," povedal Klimek.

Lipšic preto vyhlási, že ak niekto bude tvrdiť, že šlo o transparentnú súťaž tak, ako nám prikázala EK a nebol vopred určený víťaz, musí považovať ľudí za tak blbých, že uveria všetkému. "Všetko smeruje k tomu, že bolo vopred dohodnuté, kto to vyhrá a ešte šesťkrát predraží zákazku," dodal Lipšic s tým, že EK musí byť informovaná, že ju Slovensko podviedlo, keďže nebola zorganizovaná transparentná súťaž.

Pre kauzu palivových kariet čelil minulý týždeň minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) neúspešnému opozičnému pokusu o jeho odvolanie. Kým podľa opozície boli podmienky v súťaži účelovo nastavené a šité na jednu firmu, Počiatek tvrdil opak. Počas neformálneho prieskumu u diaľničiarov sa podľa jeho slov pýtal poslancov, aby mu ukázali, kde v súťažných podkladoch vidia to, že bol tender šitý na jednu firmu. "Nevedeli zdôvodniť, kde tkvie ich podozrenie," zdôraznil šéf rezortu dopravy.

Z vlastnej iniciatívy dal súťaž preveriť Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) a so žiadosťou o kontrolu sa obrátil aj na Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) a Európsku komisiu (EK). "To sú podľa môjho názoru relevantné inštitúcie, ktoré k tomu môžu niečo povedať," dodal Počiatek.

V prípade výčitiek, že ide o schránkové firmy, reagoval tým, že podľa súčasne platných zákonov takú firmu z tendra vylúčiť nemožno. "Taký zákon nie je," zdôraznil minister. Išlo podľa neho o štandardnú súťaž, ktorú nikto nespochybňoval. Počas celého jej trvania totiž nikto na tender nepodal námietky a cenu vygenerovala samotná súťaž. Okrem toho sa na nej podľa ministra mohla zúčastniť ktorákoľvek firma či banka.

Vláda k tomu tiež vydala stanovisko, v ktorom trvá na tom, že celý proces verejného obstarávania bol transparentný a legitímny, realizovaný bez jedinej otázky k súťažným podkladom, akejkoľvek žiadosti o vysvetlenie súťažných podkladov, námietky alebo revízneho postupu.

Podmienky účasti umožňovali účasť v súťaži mnohým spoločnostiam z EÚ aj zo sveta, čo podľa vlády potvrdzujú verejné vyhlásenia viacerých bankových inštitúcií. O víťazovi súťaže, firme Paywell, rozhodla najnižšia ponúknutá cena. Ide o účelovú spoločnosť, založenú materskou spoločnosťou Cromwell, čo je podľa vlády bežnou praxou všade na svete.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  7. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  8. Zlatá minca 2016 priniesla pre mBank sedem ocenení
  9. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  10. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 384
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 350
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 849
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 065
  5. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 5 859
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 605
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 3 546
  8. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 417
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 217
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 672

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prokurátor: Pri Weissovi nezvládli policajti ani základné úkony

Futbalista by sa mal podľa prokurátora správať uvedomelejšie. Jedno z dievčat vypovedalo, že si policajnú kontrolu ani nevšimlo.

EKONOMIKA

Chorí ľudia sa dostali do pasce. Štát žiada nedostupné papiere

Sociálne zariadenia sa nevedia dostať k príspevkom.

Neprehliadnite tiež

Ikea radí, ako rozoznať jej modrú tašku od drahej koženej kabelky

Ak taškou zatrasiete a ona sa zloží, je to originál, radí Ikea.

Chorí ľudia sa dostali do pasce. Richter si pýta doklad, ktorý mu nemôžu dať

Pre chybu štátu sa sociálne zariadenia nevedia dostať k príspevkom, z ktorých žijú.

Zvýšenie platov vo Volkswagene nepresadili

Odborári chceli vyšší plat o 16 percent.

Na zmenu dlhovej brzdy budeme musieť možno rezignovať, naznačil Kažimír

Podľa Kažimíra sa totiž "rozumní ľudia v niektorých opozičných stranách minuli".


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop