Bezplatné cestovanie vyvolalo inváziu nových vlakov

Zahustenie koľajníc novými spojmi má stáť jedenásť miliónov ročne.

Grafikon sa uprostred decembra zahustí.(Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Ľuďom, ktorí budú cestovať medzi Bratislavou a Žilinou, sa naskytne na slovenské pomery nebývalá možnosť výberu.

Len v poobedňajších hodinách im štátna Železničná spoločnosť Slovensko pridá dva nové vlaky. Vďaka tomu budú môcť cestovať v priemere každých 45 minút.

Polepšia si napríklad aj pasažieri medzi Prešovom a Lipanmi. Tým v pracovných dňoch pribudnú tri páry vlakov.

Zavádzanie týchto a ďalších spojov je súčasťou cestovného poriadku, ktorý začína platiť túto nedeľu. Vďaka nemu sa prvýkrát po dlhom čase slovenské koľajnice výrazne zahustia. „Zatiaľ čo uplynulé roky sa na železnici sekalo, teraz sa trend obracia,“ vysvetľuje generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Pavol Gábor.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Vlaky za 11 miliónov

V reči čísel vyzerá situácia nasledovne: Železničná spoločnosť pridá 105 vlakov, čo znamená päťpercentný nárast oproti dnešku.

Nové spoje pribudnú po celom Slovensku, pričom najviac sa zahustí doprava v Bratislavskom a Žilinskom kraji.

Dôvodom je predovšetkým zvýšený počet pasažierov po zavedení bezplatného cestovania pre žiakov a dôchodcov.

Železničiari sa až doteraz vyrovnávali s náporom pripájaním nových vagónov. Nové vlakové spoje už majú priniesť trvalejšie riešenie.

„Dôjde k reálnemu zahusteniu dopravy o nové spoje. Zásadne tak narastie naša kapacita,“ dodal Gábor.

Zavádzanie desiatok spojov má však i svoju cenu. Železničná spoločnosť, ktorá už dnes inkasuje od štátu zhruba 200 miliónov eur ročne, odhaduje, že posilnenie vlakov bude stáť 11 miliónov eur. „Musíme brať do úvahy náklady na elektrinu, naftu, personál aj náklady za použitie infraštruktúry či údržbu vozidiel,“ spresnil Gábor.

Železnice už v uplynulých týždňoch museli prijať takmer osemdesiat nových zamestnancov. „Vo vlakoch pribudlo viac práce, preto sme museli posilniť náš vlakový personál. Okrem toho sme prijali niekoľko nových pokladníkov a ľudí do kontaktných centier,“ spresnil riaditeľ.

Aký bude celkový účet za bezplatné jazdy, pritom nie je jasné. Vláda Roberta Fica zatiaľ ponúkla len odhad vo výške „minimálne 13 miliónov eur ročne“. Už len jedenásťmiliónové náklady na nové spoje však ukazujú, že sa politici držali dosť pri zemi.

Sami železničiari o celkových nákladoch zatiaľ nehovoria. „O číslach pre budúci rok hovoriť nemôžeme, najprv s nimi oboznámime dozornú radu,“ dodal Gábor.

Koženky na ústupe

So zvýšeným náporom cestujúcich majú pomôcť aj nové eurovlaky, ktoré pribúdajú na koľajniciach. V súčasnosti štátny prepravca preberá päť elektrických a sedem dieselových súprav.

„Tieto súpravy nasadíme v najbližšom čase do prevádzky, aby nahradili viac než tridsaťročné vozne s koženkovými sedadlami,“ hovorí Igor Krško, riaditeľ úseku prevádzky Železničnej spoločnosti Slovensko.

Štátny dopravca od roku 2008 získal štyridsaťštyri nových súprav. Ďalších sedemnásť má ešte pribudnúť.

Nové vlaky vyrábajú vagónky vo Vrútkach a českej Studénke. Náklady na ich obstaranie majú dosiahnuť necelých 400 miliónov eur, pričom väčšinu by mala hradiť Európska únia.

Stĺpček Romana Pataja: Na krku

Veľa nových vlakov teoreticky znamená veľa spokojných zákazníkov a mnoho iných výhod, ale len ak pridávanie spojov nie je dôsledkom škodlivých krokov politikov, ktorí tie existujúce preplnili cestujúcimi zadarmo.

Všetci tí ľudia potom musia chodiť aj v prastarých súpravách, pretože inak by sa nikam neodviezli.

Aby nemali pocit, že ich vezú ako dobytok, železnice musia kupovať nové vozne, na ktoré nemajú a eurofondy všetko nepokryjú.

Hľadať v tom celom ekonomický zmysel nemá význam. Stačí, že vládny Smer si našiel biele miesto na trhu s populizmom a chvíľu sa z neho bude snažiť vytlačiť nejaké percentá.

Najhoršie je, že aj keď tie percentá pominú, cena za ich získanie nezmizne spolu so Smerom, ale zostane nám na krku natrvalo.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  7. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Slováci sa hojne stávajú majiteľmi nehnuteľností v cudzine
  2. Prečo mamy lákali deti na mobil, kľúče či diaľkové ovládanie?
  3. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  4. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  5. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  6. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  7. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  8. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  9. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  10. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 628
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 16 195
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 8 021
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 206
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 6 963
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 574
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 020
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 057
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 837
  10. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov 2 945

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Viedol spor aj s Babišom. Koalícia chce šéfa ÚPN odvolať

Ondrejovi Krajňákovi vyčítajú autoritatívne správanie.

KOMENTÁRE

Premiér Fico mieri k jadru Únie. Ako sa k nemu prelúska?

Fico sa nenápadne začal dištancovať od susedov z V4.

SVET

Dlžíte nám peniaze, odkazuje Trump spojencom

NATO ide do boja s terorizmom.

Neprehliadnite tiež

Nemecko zakázalo prespávanie v kamiónoch, vodičom za to hrozia pokuty

Európska komisia chce v najbližších dňoch ukázať nové pravidlá, ktoré sa týkajú uplatňovania predpisov pre vyslaných pracovníkov v oblasti cestnej dopravy.

British Airways môže pre výpadky stratiť sto miliónov eur

Zrušenie a meškanie letov vyvolalo chaos a frustráciu.

Samsung Electronics uvažuje o zvýšení kapacity v Číne

Dôvodom je veľký dopyt po pamäťových čipoch a rekordné tržby z ich predaja.

Diaľnica D1 v úseku Turany - Hubová povedie cez tunel

Štát vydal záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie.