Bezplatné cestovanie vyvolalo inváziu nových vlakov

Zahustenie koľajníc novými spojmi má stáť jedenásť miliónov ročne.

Grafikon sa uprostred decembra zahustí.(Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Ľuďom, ktorí budú cestovať medzi Bratislavou a Žilinou, sa naskytne na slovenské pomery nebývalá možnosť výberu.

Len v poobedňajších hodinách im štátna Železničná spoločnosť Slovensko pridá dva nové vlaky. Vďaka tomu budú môcť cestovať v priemere každých 45 minút.

Polepšia si napríklad aj pasažieri medzi Prešovom a Lipanmi. Tým v pracovných dňoch pribudnú tri páry vlakov.

Zavádzanie týchto a ďalších spojov je súčasťou cestovného poriadku, ktorý začína platiť túto nedeľu. Vďaka nemu sa prvýkrát po dlhom čase slovenské koľajnice výrazne zahustia. „Zatiaľ čo uplynulé roky sa na železnici sekalo, teraz sa trend obracia,“ vysvetľuje generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Pavol Gábor.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Vlaky za 11 miliónov

V reči čísel vyzerá situácia nasledovne: Železničná spoločnosť pridá 105 vlakov, čo znamená päťpercentný nárast oproti dnešku.

Nové spoje pribudnú po celom Slovensku, pričom najviac sa zahustí doprava v Bratislavskom a Žilinskom kraji.

Dôvodom je predovšetkým zvýšený počet pasažierov po zavedení bezplatného cestovania pre žiakov a dôchodcov.

Železničiari sa až doteraz vyrovnávali s náporom pripájaním nových vagónov. Nové vlakové spoje už majú priniesť trvalejšie riešenie.

„Dôjde k reálnemu zahusteniu dopravy o nové spoje. Zásadne tak narastie naša kapacita,“ dodal Gábor.

Zavádzanie desiatok spojov má však i svoju cenu. Železničná spoločnosť, ktorá už dnes inkasuje od štátu zhruba 200 miliónov eur ročne, odhaduje, že posilnenie vlakov bude stáť 11 miliónov eur. „Musíme brať do úvahy náklady na elektrinu, naftu, personál aj náklady za použitie infraštruktúry či údržbu vozidiel,“ spresnil Gábor.

Železnice už v uplynulých týždňoch museli prijať takmer osemdesiat nových zamestnancov. „Vo vlakoch pribudlo viac práce, preto sme museli posilniť náš vlakový personál. Okrem toho sme prijali niekoľko nových pokladníkov a ľudí do kontaktných centier,“ spresnil riaditeľ.

Aký bude celkový účet za bezplatné jazdy, pritom nie je jasné. Vláda Roberta Fica zatiaľ ponúkla len odhad vo výške „minimálne 13 miliónov eur ročne“. Už len jedenásťmiliónové náklady na nové spoje však ukazujú, že sa politici držali dosť pri zemi.

Sami železničiari o celkových nákladoch zatiaľ nehovoria. „O číslach pre budúci rok hovoriť nemôžeme, najprv s nimi oboznámime dozornú radu,“ dodal Gábor.

Koženky na ústupe

So zvýšeným náporom cestujúcich majú pomôcť aj nové eurovlaky, ktoré pribúdajú na koľajniciach. V súčasnosti štátny prepravca preberá päť elektrických a sedem dieselových súprav.

„Tieto súpravy nasadíme v najbližšom čase do prevádzky, aby nahradili viac než tridsaťročné vozne s koženkovými sedadlami,“ hovorí Igor Krško, riaditeľ úseku prevádzky Železničnej spoločnosti Slovensko.

Štátny dopravca od roku 2008 získal štyridsaťštyri nových súprav. Ďalších sedemnásť má ešte pribudnúť.

Nové vlaky vyrábajú vagónky vo Vrútkach a českej Studénke. Náklady na ich obstaranie majú dosiahnuť necelých 400 miliónov eur, pričom väčšinu by mala hradiť Európska únia.

Stĺpček Romana Pataja: Na krku

Veľa nových vlakov teoreticky znamená veľa spokojných zákazníkov a mnoho iných výhod, ale len ak pridávanie spojov nie je dôsledkom škodlivých krokov politikov, ktorí tie existujúce preplnili cestujúcimi zadarmo.

Všetci tí ľudia potom musia chodiť aj v prastarých súpravách, pretože inak by sa nikam neodviezli.

Aby nemali pocit, že ich vezú ako dobytok, železnice musia kupovať nové vozne, na ktoré nemajú a eurofondy všetko nepokryjú.

Hľadať v tom celom ekonomický zmysel nemá význam. Stačí, že vládny Smer si našiel biele miesto na trhu s populizmom a chvíľu sa z neho bude snažiť vytlačiť nejaké percentá.

Najhoršie je, že aj keď tie percentá pominú, cena za ich získanie nezmizne spolu so Smerom, ale zostane nám na krku natrvalo.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 547
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 12 171
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 897
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 464
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 432
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 136
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 552
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 426
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 355
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 106

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Astronautka z NASA: Pocit úžasu s vami ostane aj na Zemi

Ako vyzerá tréning a ako sa astronauti pripravujú na zlyhania.

DOMOV

Najhoršiu zmrzlinu toto leto našli v Ružomberku

Takmer v tretine zistili hygienici nedostatky.

PLUS

Angela Merkelová: Krízová manažérka, ktorá ochránila Nemcov

Má dobré nervy a zvláda krízové situácie.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.