Stavbári: Viac než polovica tendrov je vopred ušitá na mieru

V prieskume hovoria stavbári o štátnych zákazkách. Každá druhá má vraj vopred určeného víťaza.

Tendre určujú aj staviteľov ciest.(Zdroj: Ilustračné SME - JÁN KROŠLÁK)

Stavbári hovoria v prieskume o štátnych zákazkách. Každá druhá má vraj vopred určeného víťaza.

BRATISLAVA. Súťaž má byť pre verejnosť zárukou, že lepšie a lacnejšie riešenie než to, ktoré vyhralo, na trhu nie je. V skutočnosti však môže byť každá druhá verejná súťaž na stavebné práce iba „pro forma“ a víťaz vybraný dopredu.

Myslia si to predstavitelia stavebných firiem, ktorí sa pri zachovaní anonymity zapojili do prieskumu spoločnosti CEEC Research. Tá sa osobne či telefonicky zhovárala so stovkou kľúčových osôb v stavebnom sektore.

Z rozhovorov vyplynulo, že keď napríklad štát hľadá stavbára na pozemné stavby, ako sú práce na budovách daňových úradov, je pre vopred vytypovaného víťaza na mieru šitých 56 percent objemu všetkých verejných zákaziek.

Pri stavbe diaľnic či iných ciest je to o niečo menej, oslovení stavbári si myslia, že je na mieru konkrétnym firmám šitých 54 percent tendrov.

Preto robia aj krovie?

Tieto čísla len dokreslili to, čo už naznačil obdobný prieskum CEEC Research v roku 2012.

Vtedy oslovených stavbárov zaskočila otázka, aká je ich úspešnosť vo verejných súťažiach. Niektorí priznali, že chodia do tendrov nielen za víťazstvom, ale aj pro forma, teda ako takzvané krovie.

„Nestáva sa, aby sa firmy, čo i len v anonymnom prieskume priznali, že robia krovie,“ reagoval vtedy na výsledky prieskumu Peter Kunder z Aliancie Fair­play. Upozornil tiež na to, že bez pomoci obstarávateľa by sa niečo také robilo ťažko.

Víťazi tendrov s dlhmi

Menšie stavebné firmy pritom ani u víťazov tendrov, teda generálnych dodávateľov stavieb, pre ktorých pracujú, nemajú istotu, že ich vyplatia a urobia tak načas.

Víťazi tendrov pri stavbe ciest si v prieskume CEEC Research vyslúžili prvé miesto, keď mali oslovení stavbári odpovedať, kto im najčastejšie neplatí. Necelá štvrtina subdodávateľov pritom priznala, že ich meškajúce platby ohrozujú a paralyzujú ich podnikanie. Zhruba toľko isto opýtaných označilo tento rok z hľadiska platobnej morálky za ešte horší ako minulý rok.

Niektoré veľké firmy na kritiku reagujú tým, že v minulosti, keď bolo málo zákaziek, vyhrali súťaže s cenami, ktoré sa ukázali nereálne. Potrebovali vtedy vyťažiť svoje stroje a ľudí, aby fungovali.

„Stále evidujeme nemalý počet stavieb z minulého obdobia, o ktorých som presvedčený, že sa nemôžu skon〜čiť inak ako v strate,“ povedal v rámci prezentácie prieskumu Ján Záhradník, obchodný riaditeľ Doprastavu.

Tento stavebný gigant sa v poslednom čase zviditeľnil najmä tým, že v rámci reštrukturalizácie veľkú časť dlhov voči partnerom škrtne. Záhradník dodal, že iné firmy majú stratových zákaziek aj viac.

Je možné, že narážal na spoločnosť Váhostav, ktorá obdobne ako Doprastav prechádza reštrukturalizáciou. So štátom má pritom spoločne s partnermi v konzorciách zazmluvnené diaľničné zákazky za stámilióny eur.

Očakávajú, že porastú

Práve pre rozbehnuté diaľničné zákazky firmy čakajú, že na budúci rok už stavebníctvo porastie.

„Na budúci rok sa síce avizuje nárast výkonnosti stavebníctva, ale očakávam, že budú stále problémy s financovaním za vykonanú prácu a dodané stavebné materiály,“ okomentoval v prieskume šéf Považskej cementárne Anton Barcík.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 25 388
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 663
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 583
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 563
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 237
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 082
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 955
  8. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 853
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 812
  10. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 779

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Plavčan končí ako minister školstva, abdikoval

Plavčan odstúpil z postu ministra deň po výzve Roberta Fica.

DOMOV

Súboj v koalícii Danko rozpútal a aj naň doplatil

Šéf SNS zváži odchod z politiky.

KOMENTÁRE

Politika ako Danko nikto nechce, demokrati ani oligarchovia

Definitívny politický pád Danka sme sledovali v priamom prenose.

SVET

Sochy ničia na Ukrajine aj v Poľsku, pokračujú Američania

V Amerike sa šíri ničenie sôch z čias občianskej vojny.

Neprehliadnite tiež

Komisia odporučila vláde, aby do rady ÚVO schválila troch kandidátov

Osem členov komisie vybralo kandidátov na základe bodového hodnotenia.

Chorvátsky Dubrovník obmedzí počet turistov, láka ich mesto z Hier o tróny

Kým počet turistov v meste rastie, počet miestnych neustále klesá

Vláda dala zelenú. Živnostníci priznajú dane už len online

Zákon ešte musí schváliť parlament. Pre firmy budú online dane povinné od 1. januára, pre živnostníkov od leta.

Polícia rieši, či tristotisíc v plecniaku bol úplatok. Železničiar stále robí pre štát

Štefan Hlinka je radovým zamestnancom železníc. Čo presne robí, nie je známe. Momentálne má dovolenku.