Milióny z Gabčíkova má od jari dostávať len štát, berie ho Enelu

Premiér ráta s tým, že štátu pôjdu všetky benefity vodného diela. Môže ísť aj o 40 miliónov eur ročne.

Premiér Robert Fico vypovedal 30­ročnú zmluvu o prenájme gabčíkovskej vodnej elektrárne.(Zdroj: SME - TIBOR SOMOGYI)

BRATISLAVA. Milióny eur za elektrinu, ktorú vyrobí vodná elektráreň v Gabčíkove, by mali už v marci plynúť len do štátnej kasy.

Avizuje to premiér Robert Fico po tom, čo uplynulý týždeň zrušil zmluvu o prenájme, ktorá umožňovala zarábať na gabčíkovskej elektrine aj talianskej spoločnosti Enel.

„Výpoveď bola daná vo štvrtok. Od 10. marca 2015 bude štát úplne disponovať s benefitmi vodného diela,“ vyhlásil Fico v sobotu po sneme strany Smer.

Pre štát to znamená dodatočných 30 až 40 miliónov eur ročne.

Toľko dnes platí štátna Vodohospodárska výstavba ako majiteľ vodného diela na účet spoločnosti Slovenské elektrárne za to, že Gabčíkovo prevádzkujú.

Vo finále však tieto peniaze išli prevažne na účet talianskeho Enelu, ktorý má v Slovenských elektrárňach 66-percentný podiel.

Zmluvu o prevádzke vodnej elektrárne získali Taliani ešte pri privatizácii Slovenských elektrární.

Súkromníci sú mimo

O elektrárni
  • Vodné dielo Gabčíkovo ročne vyrobí asi 2,2 TWh elektriny.
  • Predstavuje to asi 7 % ročnej spotreby elektriny, ktorá dosahuje 30 TWh.
  • Z toho, čo zarobí na predaji elektriny, sa 35 % posiela do Slovenských elektrární pod kontrolou talianskeho Enelu. To je asi 30 až 40 mil. eur ročne ako odmena za prevádzku elektrárne, ktorú inak vlastní štátna Vodohospodárska výstavba.

Na prípadný záskok za Enel môžu súkromníci zabudnúť.

„Vodnú elektráreň Gabčíkovo bude prevádzkovať podnik Vodohospodárska výstavba, rovnako ako už takmer 20 rokov prevádzkuje Vodné dielo Žilina,“ povedal hovorca ministerstva životného prostredia Maroš Stano.

Vypovedanie zmluvy s Enelom odôvodnil premiér tým, že Taliani porušujú zmluvy a nedovoľujú preveriť, či je suma, ktorú im štát posiela na účet, skutočne opodstatnená.

Ficove výhrady sa týkali aj opráv a rekonštrukcií vodnej elektrárne. Pri údržbe ešte Taliani pýtajú od štátu asi 40 miliónov eur, štát naopak čaká päť miliónov eur na svoj účet.

Ďalší problém pre Enel

O tom, či a ako premiérove plány vyjdú, rozhodne aj ďalší postup, ktorý Taliani zvolia.

Slovenské elektrárne už vyhlásili, že zvážia právne kroky, pretože nesúhlasia s tvrdením, že by porušovali právoplatné zmluvy.

„Nevylučujeme, že podnikneme právne kroky na ochranu našich práv,“ reagovali elektrárne, ktoré kontroluje Enel, ešte minulý týždeň.

Enelu môžu prekážať vyhlásenia premiéra o to viac, že sa snaží podielu v Slovenských elektrárňach zbaviť. Termíny, dokedy chce predaj aktív ukončiť, neustále naťahuje a premiérove slová im na hodnote nepridávajú.

Zatiaľ sa ako záujemca o akcie prihlásila maďarská štátna spoločnosť MVM spolu so Slovnaftom z portfólia koncernu MOL a tiež český koncern ČEZ.

Poškuľuje po nich aj Energetický a průmyslový holding Daniela Křetínského, o akcie má údajne záujem aj čínska štátna nukleárna spoločnosť.

Kým však Taliani očakávajú za predaj podielu v Slovenských elektrárňach miliardy eur, jeho reálna hodnota môže byť symbolická, prípadne nulová. Pod elektrárne totiž patria rozostavané atómové bloky v Mochovciach.

Nikto pritom nevie a zmluvne negarantuje termín ich dostavby ani cenu. Pri extrémne nízkych cenách elektriny je tak návratnosť tejto investície otázna.

Enelu nepridávajú ani ďalšie spory, ktoré so štátom rieši. Doplatok si pýta ešte za privatizáciu v hodnote vyše 200 miliónov eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 195
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 644
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 890
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 278
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 109
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 973
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 806
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 699
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 499
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 899

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Slovenka hľadá startupy v Keni či Vietname

Naša predstava o treťom svete je mylná.

Neprehliadnite tiež

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop