České dráhy nám požičali dieselové mašiny, pri námraze by sa im hodili

Železničiari priznávajú, že by im návrat požičaných rušňov zo Slovenska pomohol, no kalamitu by neodvrátil.

BRATISLAVA. Snáď najcennejším vozidlom Českých dráh sa pri súčasnom kolapse stali dieselové lokomotívy. Kvôli námraze, ktorá obalila trakčné vedenie, sú často jedinými mašinami schopnými pohybu.

Päť takýchto lokomotív pritom Česi pred niekoľkými týždňami prenajali slovenským železniciam, aby im pomohli zvládať nápor bezplatných cestujúcich.

Hoci mnoho ich vlakov nemá od pondelka kto ťahať, sťahovať požičané rušne domov zatiaľ neplánujú. „V súčasnej chvíli o takomto kroku neuvažujeme,“ potvrdzuje hovorca Českých dráh Petr Šťáhlavský.

Päť by im nepomohlo?

Český štátny dopravca poslal v polovici novembra na Slovensko viac než tridsať rokov staré rušne radu 754, známe pod prezývkou „okuliarnik“, ktorá odkazuje na ich čelné sklo v tvare potápačských okuliarov. Za ich prenájom inkasuje denne 1200 eur.

Šťáhlavský však tvrdí, že päť rušňov by dráhy nespasilo.

„Ide o mimoriadnu poveternostnú situáciu. Príspevok piatich lokomotív by bol prirodzene pozitívny, ale zásadne by nezmenil stav, kedy sú blokované desiatky spojov z dôvodu nefunkčnej elektrickej trakcie,“ dodáva hovorca Českých dráh.

Improvizácia na dráhe

Kalamita na českej železnici pokračuje už tretí deň. České dráhy ani v stredu nevypravia množstvo spojov, predovšetkým v stredných Čechách, ale aj v koridore medzi Moravou a Prahou.

Hlavný problémom je, že pri súčasnom počasí pokrýva železničné troleje vrstva ľadu. Elektrické lokomotívy sa tak stávajú nepoužiteľné.

„Ľad bráni toku prúdu do zberača, takže vlak sa vám pri takýchto podmienkach nerozbehne,“ vysvetľuje dopravný expert a bývalý námestník českého ministerstva dopravy Petr Šlegr.

Elektrický rušeň by podľa neho mohol v extrémnych prípadoch vedenie strhnúť. „Tá vrstva ľadu býva totiž nerovnomerná, takže sa zberač môže ľahko zadrhnúť, čo sa už i v niektorých prípadoch stalo,“ vysvetľuje.

„Paradoxne do takýchto podmienok sú najvhodnejšie staršie dieselové rušne a klasické motoráky,“ dodáva Šlegr.

Päť rušňov požičaných na Slovensko by však ani podľa neho príliš Českým dráham nepomohlo.

Koordinácia bola slabá

Problém skôr Šlegr vidí v tom, že sa dráhy príliš nekoordinovali so správcami koľajníc a záchranármi. „Niekde pri Přerove sa stalo, že cestujúci zostali mrznúť vo vagónoch desať hodín. V takejto situácii malo jednoznačne dôjsť k ich evakuácii,“ myslí si Šlegr.

Železničiari by si podľa neho mali čo najskôr pripraviť krízové plány na podobné situácie. „Napríklad by si mali ujasniť, z akých tratí presunúť dieselové lokomotívy na hlavné trate, aby nabudúce nemuseli improvizovať,“ dodáva.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  6. Inteligencia vo všetkom
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  8. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  9. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie
  1. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  3. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  4. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  7. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  10. Pôžička, ktorá odmeňuje? Nie, nepomýlili sme sa
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 21 655
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 12 437
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 836
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 6 031
  5. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 4 117
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 558
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 900
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 790
  9. Budú Slováci čoskoro ovládať svoje domácnosti cez smartfón? 1 724
  10. Inteligencia vo všetkom 1 636

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Kedy spoznáme víťaza francúzskych prezidentských volieb?

Návod k sledovaniu francúzskych volieb.

KOMENTÁRE

Francúzi vo voľbách nerozhodujú len o sebe

Tí, ktorí si už Európu vybrali, si teraz hryzú nechty.

Neprehliadnite tiež

Trump nariadil preskúmať firemné dane a finančné regulácie

Nariadenie sa týka aj presunu daňového sídla do inej krajiny v rámci spojení so zahraničnou firmou.

Analytik: Turisti zabúdajú, po útokoch sa do krajiny vrátia

Francúzsko každoročne navštevujú desiatky miliónov turistov. Podiel cestovného ruchu tvorí až desatinu hrubého domáceho produktu

Čo môže teroristický útok a Le Penová urobiť s francúzskou ekonomikou?

Z doterajších vyjadrení je zrejmé, že Le Penová nie je naklonená Európskej únii. V minulosti už povedala, že chce vystúpiť z eurozóny a znovu zaviesť francúzsky frank.

Fico: Nebolo by férové nechať ovocinárov na kolenách

Predseda vlády Robert Fico navštívil v piatok ovocné sady v Miloslavove.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop