Váhostav dlží firmám 85 mil. eur, bankám 26,7 mil. eur

Spoločnosť Váhostav - SK považuje ďalších 30 mil. eur z obchodného styku za sporných, keďže prihlásené pohľadávky nie sú v jej účtovníctve.

BRATISLAVA. Veritelia stavebnej spoločnosti Váhostav - SK, a.s. (Váhostav), ktorá je v reštrukturalizácii od 24. októbra, ukončili prihlasovanie svojich pohľadávok.

Ako v utorok oznámila spoločnosť, jej dlh voči bankám sa vyšplhal na 26,7 mil. eur najmä za existujúce úvery.

Dodávateľským firmám dlhuje Váhostav na základe prihlásených pohľadávok približne 85 mil. eur a ďalších približne 30 mil. eur z obchodného styku je podľa spoločnosti sporných, keďže prihlásené pohľadávky nie sú v jej účtovníctve. Veritelia si prihlasovali svoje pohľadávky počas tridsiatich dní do 24. novembra.

Väčší tlak

Do reštrukturalizácie sa prihlásili aj partneri v združeniach, v rámci ktorých sa na výstavbe diaľnic a železníc podieľa Váhostav.

"Každý má síce právo prihlásiť si svoje pohľadávky, ale konanie niektorých našich partnerov považujeme za neprimerané," reagoval generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Váhostavu Marián Moravčík.

Metrostav si prihlásil podmienené pohľadávky 840 mil. eur a OHL ŽS necelých 167 mil. eur.

Neprihlasovali si len svoje podiely z jednotlivých združení, ale hodnotu celej zákazky za všetky firmy vrátane možných pokút, záruk, budúcich opráv v rámci reklamácií a podobne.

"Takto si chcú pravdepodobne zlepšiť svoju finančnú situáciu, čo by malo v konečnom dôsledku vplyv na uspokojenie nárokov malých dodávateľských firiem a živnostníkov. Naša spoločnosť, samozrejme, podáva správkyni návrh na popretie týchto prihlásených podmienených pohľadávok,“ dodal Moravčík.

Posledné mesiace čelil Váhostav zvyšujúcemu sa tlaku veriteľov, pričom niektorí z nich podali na firmu aj návrh na konkurz.

Jedinou možnosťou ako spoločnosť zachrániť bolo podľa nej podať návrh na reštrukturalizáciu.

Zrušené diaľnice

"Cieľom reštrukturalizácie je firmu ozdraviť a uspokojiť veriteľov vo vyššej miere ako pri konkurze a pritom ďalej udržať zamestnanosť a výrobu,“ uviedol Moravčík.

"Od povolenia reštrukturalizácie je firma povinná uhrádzať všetky nové záväzky načas a tak aj robíme. Zároveň stále pracujeme na všetkých stavbách, ktoré máme zazmluvnené. Rovnako sa intenzívne venujeme aj ozdraveniu firmy smerom dovnútra," dodal.

Za hlavný dôvod svojich finančných problémov označila spoločnosť zrušenie výstavby úsekov diaľnic D1 formou PPP projektov.

Prišla tak o kľúčové zákazky, na ktoré sa v minulosti intenzívne pripravovala. Problematické podľa Váhostavu sú aj meškajúce diaľničné stavby na severe a východe Slovenska (D1 Jánovce - Jablonov, prvý úsek a Dubná Skala - Turany).

Spoločnosť ich chce riadne dokončiť aj napriek stratovosti spôsobenej realizačnými cenami vysúťaženými na vrchole krízy. Tieto úseky mali byť odovzdané v júli, resp. do konca tohto roku, ale podľa očakávania NDS sa tak stane najskôr v lete 2015.

Schôdza veriteľov Váhostavu sa uskutoční v piatok 2. januára 2015 v Bratislave. Váhostav na nej prednesie správu o svojej obchodnej situácii a podnikateľskej činnosti, veritelia prihlásených pohľadávok zaujmú stanoviská a zvolia veriteľský výbor.

Spoločnosť Váhostav - SK, a. s. bola založená vo februári 1993 a so svojím predchodcom má vyše 60-ročnú históriu. Základné imanie firmy je 20 mil. eur, jej akcionárom je spoločnosť Finasist, a. s. podnikateľa Juraja Širokého.

Súčasný názov má od apríla 2001, dovtedy fungovala pod menom Prvá slovenská tunelárska, a. s. Sídlo mala najprv v Bratislave, od apríla 2000 v Žiline a od júla 2014 opäť v Bratislave.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  1. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  2. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  3. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  5. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  6. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  7. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  8. Modern luxury next to the Blue Church
  9. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  10. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 043
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 5 184
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 782
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 195
  5. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 828
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 724
  7. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 346
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 165
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 067
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 064

Téma: Juraj Široký


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

SVET

Rádioaktívny mrak prišiel z Uralu. Potvrdili to aj Rusi

Znečistenie izotopom Ru-106 presiahlo normu až tisícnásobne.

ROZHOVOR

Režisér Jan Hřebejk: Som veľký Eurohujer

Režisér legendárnych Pelíškov neprestal riešiť boľševika.

Neprehliadnite tiež

Brannobezpečnostný výbor neodobril rozpočet rezortu vnútra

Posledné slovo k rozpočtu bude mať najbližšie plénum Národnej rady Slovenskej republiky.

Online nakupovanie v EÚ sa zjednoduší, prijali dohodu o geoblokácii

Firmy už nebudú môcť brániť zákazníkom pri nakupovaní len preto, že majú bydlisko v inom členskom štáte Únie.

Dolárových milionárov pribúda, najbohatším regiónom zostáva Severná Amerika

Desatina najbohatších ľudí na svete vlastní takmer 88 percent celkového svetového bohatstva.

Šéf odborov Volkswagenu: Strach o miesta v Škode je zbytočný

V českých médiách sa v októbri objavili špekulácie, že koncern by mohol presunúť časť produkcie Škody Auto do Nemecka.