SME
Nedeľa, 25. júl, 2021 | Meniny má JakubKrížovkyKrížovky

Váhostav dlží firmám 85 mil. eur, bankám 26,7 mil. eur

Spoločnosť Váhostav - SK považuje ďalších 30 mil. eur z obchodného styku za sporných, keďže prihlásené pohľadávky nie sú v jej účtovníctve.

BRATISLAVA. Veritelia stavebnej spoločnosti Váhostav - SK, a.s. (Váhostav), ktorá je v reštrukturalizácii od 24. októbra, ukončili prihlasovanie svojich pohľadávok.

Ako v utorok oznámila spoločnosť, jej dlh voči bankám sa vyšplhal na 26,7 mil. eur najmä za existujúce úvery.

Dodávateľským firmám dlhuje Váhostav na základe prihlásených pohľadávok približne 85 mil. eur a ďalších približne 30 mil. eur z obchodného styku je podľa spoločnosti sporných, keďže prihlásené pohľadávky nie sú v jej účtovníctve. Veritelia si prihlasovali svoje pohľadávky počas tridsiatich dní do 24. novembra.

Skryť Vypnúť reklamu

Väčší tlak

Do reštrukturalizácie sa prihlásili aj partneri v združeniach, v rámci ktorých sa na výstavbe diaľnic a železníc podieľa Váhostav.

"Každý má síce právo prihlásiť si svoje pohľadávky, ale konanie niektorých našich partnerov považujeme za neprimerané," reagoval generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Váhostavu Marián Moravčík.

Metrostav si prihlásil podmienené pohľadávky 840 mil. eur a OHL ŽS necelých 167 mil. eur.

Neprihlasovali si len svoje podiely z jednotlivých združení, ale hodnotu celej zákazky za všetky firmy vrátane možných pokút, záruk, budúcich opráv v rámci reklamácií a podobne.

"Takto si chcú pravdepodobne zlepšiť svoju finančnú situáciu, čo by malo v konečnom dôsledku vplyv na uspokojenie nárokov malých dodávateľských firiem a živnostníkov. Naša spoločnosť, samozrejme, podáva správkyni návrh na popretie týchto prihlásených podmienených pohľadávok,“ dodal Moravčík.

Skryť Vypnúť reklamu

Posledné mesiace čelil Váhostav zvyšujúcemu sa tlaku veriteľov, pričom niektorí z nich podali na firmu aj návrh na konkurz.

Jedinou možnosťou ako spoločnosť zachrániť bolo podľa nej podať návrh na reštrukturalizáciu.

Zrušené diaľnice

"Cieľom reštrukturalizácie je firmu ozdraviť a uspokojiť veriteľov vo vyššej miere ako pri konkurze a pritom ďalej udržať zamestnanosť a výrobu,“ uviedol Moravčík.

"Od povolenia reštrukturalizácie je firma povinná uhrádzať všetky nové záväzky načas a tak aj robíme. Zároveň stále pracujeme na všetkých stavbách, ktoré máme zazmluvnené. Rovnako sa intenzívne venujeme aj ozdraveniu firmy smerom dovnútra," dodal.

Za hlavný dôvod svojich finančných problémov označila spoločnosť zrušenie výstavby úsekov diaľnic D1 formou PPP projektov.

Skryť Vypnúť reklamu

Prišla tak o kľúčové zákazky, na ktoré sa v minulosti intenzívne pripravovala. Problematické podľa Váhostavu sú aj meškajúce diaľničné stavby na severe a východe Slovenska (D1 Jánovce - Jablonov, prvý úsek a Dubná Skala - Turany).

Spoločnosť ich chce riadne dokončiť aj napriek stratovosti spôsobenej realizačnými cenami vysúťaženými na vrchole krízy. Tieto úseky mali byť odovzdané v júli, resp. do konca tohto roku, ale podľa očakávania NDS sa tak stane najskôr v lete 2015.

Schôdza veriteľov Váhostavu sa uskutoční v piatok 2. januára 2015 v Bratislave. Váhostav na nej prednesie správu o svojej obchodnej situácii a podnikateľskej činnosti, veritelia prihlásených pohľadávok zaujmú stanoviská a zvolia veriteľský výbor.

Spoločnosť Váhostav - SK, a. s. bola založená vo februári 1993 a so svojím predchodcom má vyše 60-ročnú históriu. Základné imanie firmy je 20 mil. eur, jej akcionárom je spoločnosť Finasist, a. s. podnikateľa Juraja Širokého.

Skryť Vypnúť reklamu

Súčasný názov má od apríla 2001, dovtedy fungovala pod menom Prvá slovenská tunelárska, a. s. Sídlo mala najprv v Bratislave, od apríla 2000 v Žiline a od júla 2014 opäť v Bratislave.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  2. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  3. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  4. Od Česka až po Jadran
  5. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  6. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu?
  7. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  8. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci
  9. Deti často nie sú na letnú škôlku alebo tábor vhodne pobalené
  10. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky
  1. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  2. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  3. Riziko úrazov je počas letných prázdnin vyššie
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  6. Tatravagónka Poprad ponúka stabilnú prácu a kariérny rast
  7. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  8. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  9. Svet bude fungovať na dátach a tie sú pre Slovensko priorita
  10. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  1. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 10 359
  2. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 8 068
  3. Vedci skúmali slovenskú magnéziovú minerálku. Výsledok prekvapí. 6 205
  4. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 882
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 043
  6. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky 3 992
  7. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 3 761
  8. Od Česka až po Jadran 3 398
  9. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 2 684
  10. Nový Volkswagen Polo GTI prináša radosť z jazdy s dvojlitrom! 2 286
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Poslanci odobrili ďalšiu vlnu znižovania administratívnej záťaže.


SITA 23 h
Nikola Tesla 1856 – 1943,srbský pôvod

Národnostná príslušnosť Teslu je dlhodobo predmetom sporov medzi Chorvátskom a Srbskom.


TASR 24. júl
Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.

Sankcie sa týkajú blokovania aktív, zákazu pohybu tovaru na území Ukrajiny či duševného vlastníctva.


TASR 24. júl
Výroba v závode Volkswagen Slovakia.

Problémy nastali kvôli pandémii.


TASR 23. júl