Váhostav dlží firmám 85 mil. eur, bankám 26,7 mil. eur

Spoločnosť Váhostav - SK považuje ďalších 30 mil. eur z obchodného styku za sporných, keďže prihlásené pohľadávky nie sú v jej účtovníctve.

BRATISLAVA. Veritelia stavebnej spoločnosti Váhostav - SK, a.s. (Váhostav), ktorá je v reštrukturalizácii od 24. októbra, ukončili prihlasovanie svojich pohľadávok.

Ako v utorok oznámila spoločnosť, jej dlh voči bankám sa vyšplhal na 26,7 mil. eur najmä za existujúce úvery.

Dodávateľským firmám dlhuje Váhostav na základe prihlásených pohľadávok približne 85 mil. eur a ďalších približne 30 mil. eur z obchodného styku je podľa spoločnosti sporných, keďže prihlásené pohľadávky nie sú v jej účtovníctve. Veritelia si prihlasovali svoje pohľadávky počas tridsiatich dní do 24. novembra.

Väčší tlak

Do reštrukturalizácie sa prihlásili aj partneri v združeniach, v rámci ktorých sa na výstavbe diaľnic a železníc podieľa Váhostav.

"Každý má síce právo prihlásiť si svoje pohľadávky, ale konanie niektorých našich partnerov považujeme za neprimerané," reagoval generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Váhostavu Marián Moravčík.

Metrostav si prihlásil podmienené pohľadávky 840 mil. eur a OHL ŽS necelých 167 mil. eur.

Neprihlasovali si len svoje podiely z jednotlivých združení, ale hodnotu celej zákazky za všetky firmy vrátane možných pokút, záruk, budúcich opráv v rámci reklamácií a podobne.

"Takto si chcú pravdepodobne zlepšiť svoju finančnú situáciu, čo by malo v konečnom dôsledku vplyv na uspokojenie nárokov malých dodávateľských firiem a živnostníkov. Naša spoločnosť, samozrejme, podáva správkyni návrh na popretie týchto prihlásených podmienených pohľadávok,“ dodal Moravčík.

Posledné mesiace čelil Váhostav zvyšujúcemu sa tlaku veriteľov, pričom niektorí z nich podali na firmu aj návrh na konkurz.

Jedinou možnosťou ako spoločnosť zachrániť bolo podľa nej podať návrh na reštrukturalizáciu.

Zrušené diaľnice

"Cieľom reštrukturalizácie je firmu ozdraviť a uspokojiť veriteľov vo vyššej miere ako pri konkurze a pritom ďalej udržať zamestnanosť a výrobu,“ uviedol Moravčík.

"Od povolenia reštrukturalizácie je firma povinná uhrádzať všetky nové záväzky načas a tak aj robíme. Zároveň stále pracujeme na všetkých stavbách, ktoré máme zazmluvnené. Rovnako sa intenzívne venujeme aj ozdraveniu firmy smerom dovnútra," dodal.

Za hlavný dôvod svojich finančných problémov označila spoločnosť zrušenie výstavby úsekov diaľnic D1 formou PPP projektov.

Prišla tak o kľúčové zákazky, na ktoré sa v minulosti intenzívne pripravovala. Problematické podľa Váhostavu sú aj meškajúce diaľničné stavby na severe a východe Slovenska (D1 Jánovce - Jablonov, prvý úsek a Dubná Skala - Turany).

Spoločnosť ich chce riadne dokončiť aj napriek stratovosti spôsobenej realizačnými cenami vysúťaženými na vrchole krízy. Tieto úseky mali byť odovzdané v júli, resp. do konca tohto roku, ale podľa očakávania NDS sa tak stane najskôr v lete 2015.

Schôdza veriteľov Váhostavu sa uskutoční v piatok 2. januára 2015 v Bratislave. Váhostav na nej prednesie správu o svojej obchodnej situácii a podnikateľskej činnosti, veritelia prihlásených pohľadávok zaujmú stanoviská a zvolia veriteľský výbor.

Spoločnosť Váhostav - SK, a. s. bola založená vo februári 1993 a so svojím predchodcom má vyše 60-ročnú históriu. Základné imanie firmy je 20 mil. eur, jej akcionárom je spoločnosť Finasist, a. s. podnikateľa Juraja Širokého.

Súčasný názov má od apríla 2001, dovtedy fungovala pod menom Prvá slovenská tunelárska, a. s. Sídlo mala najprv v Bratislave, od apríla 2000 v Žiline a od júla 2014 opäť v Bratislave.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 433
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 6 884
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 665
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 473
  5. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 094
  6. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 089
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 1 773
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 626
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 168
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 759

Téma: Juraj Široký


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

KOMENTÁRE

(Ne)obyčajný človek Igor Matovič

Lídra Obyčajných ľudí šikanuje koalícia, no sám zo seba robí ľahký terč.

KOMENTÁRE

Ako sa žije v kraji, kde bane miznú

Vnímajú ich ako náletové buriny, ktoré sa uchytili v pustnúcom kraji.

DOMOV

Čo hovoria na vývoj v Poľsku Fico, Šebej či Švecová

Poľská vláda zasahuje do nezávislosti ústavného súdu.

Neprehliadnite tiež

Wizz Air: Väčší kufor grátis nebude skôr, lebo treba vyškoliť personál (rozhovor)

Za väčšiu príručnú batožinu si zákazníci leteckej spoločnosti Wizz Air už nebudú musieť platiť, novinku zavedú aerolínie až od konca októbra.

Získať hypotéku je čoraz ťažšie. Čo sa zmenilo?

Banky sa musia pri schvaľovaní hypotéky viac zameriavať a skúmať finančnú situáciu klientov.

Volkswagen, BMW, Audi sú podozrivé z kartelu, zrejme sa dohadovali na cene

Nemecký týždenník Der Spiegel informoval o vzájomnej dohode niekoľkých automobiliek. Mali sa dohadovať na cene aj prístupe.

V Česku sťahujú kečup kvôli nižšiemu obsahu rajčín

Z nevyhovujúcej šarže výrobku bolo na trhu viac ako 14-tisíc kusov.