AKTUALIZOVANÉ O STANOVISKO ZSSK

RegioJet tvrdí, že štátne železnice zastavia InterCity do Košíc, ZSSK to odmieta

Súkromné expresy vraj zarobia aj pri lacných lístkoch tam, kde štátne vyrábajú stratu.

RegioJet chce z najzaujímavejšej slovenskej diaľkovej trate vytlačiť štátneho dopravcu ZSSK.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - Tibor Somogyi)

Článok bol aktualizovaný o stanovisko ZSSK 27.11. o 19:00

RegioJet vraj zarobí aj pri lacných lístkoch, kde štátne expresy vyrábajú stratu.

BRATISLAVA. Šéf RegioJetu Radim Jančura je presvedčený, že štátny dopravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) bude musieť čoskoro niektoré IC–vlaky medzi Košicami a Bratislavou zrušiť. „Vo februári alebo marci asi zastavia všetky, lebo sú drahí,“ tvrdí Jančura.

Podľa neho mala ZSSK už dávno optimalizovať IC-vlaky tak, aby ich jazdilo menej a smerovali do viac miest. „Takto konkurujú sami sebe,“ myslí si šéf RegioJetu.

IC-čkam podľa neho poškodí najmä zavedenie bezplatného cestovania pre študentov a dôchodcov.

RegioJet dnes ohlásil štart predaja lístkov na tejto trati, najlacnejšie jednosmerné z Bratislavy do Košíc začínajú od deväť eur. Z Bratislavy do Trenčína sa cestujúci môže pri včasnom nákupe cez internet dostať už za 4,40 eura.

Väčšina cestujúcich však bude platiť viac, v priemere sa cena lístka dostane na dvojnásobok, vo vyšších triedach pohodlia aj viac. Za podobné ceny dnes lístky na IC-vlaky predáva aj konkurenčná ZSSK.

Riaditeľka jej komunikácie Jana Morháčová odmieta, že by štátny dopravca plánoval zastaviť IC-vlaky. "Vyjadrenie o rušení našich najlepších vlakov v marci považujeme za zbožné želanie majiteľa RegioJetu a iba jednu z ďalších provokácií hraničiacu s ohováraním," hovorí.

"Chápeme jeho nervozitu z neúspechov snáh ako sa konečne dozvedieť novinky, ktoré zavedieme súbežne s rozbehom jeho vlakov," tvrdí Morháčová.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:RegioJet začal predaj lístkov na rýchliky do Košíc od 9 eur, ZSSK ceny nezverejní

Zisk z dlhých vlakov

Podľa Jančuru sú žlté expresy medzi Prahou a Košicami v zisku aj pri cenách od 9 eur a podobne ho čoskoro dosiahnu aj pri linkách z Bratislavy.

Dôvodom, že sa RegioJet tento rok dostal do prevádzkového zisku je nákup ďalších vagónov, takže môže vypravovať dlhšie vlaky. Náklady na jednu jazdu sa tak rozložia na viacerých platiacich cestujúcich.

Rýchliky IC na Slovensku premávajú v komerčnej prevádzke, štát na ne priamo neprispieva dotáciami. ZSSK vlani vytvorila ich prevádzkou stratu 1,7 milióna eur, výrazne menej, ako sa čakalo.

Na nulu by sa mali podľa plánov firmy dostať do dvoch rokov, vyžaduje si to však zvýšenie cien. To si v tvrdej konkurencii, ktorá na trhu od polovice decembra nastane, možno ťažko predstaviť.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Česká cenová vojna vlakov sa pred Vianocami predĺži do Košíc

Kto vydrží a kto zarobí

Vyťaženosť štátnych IC–vlakov sa vlani dostala na 70 percent. Koľko to bude po zavedení bezplatného cestovania pre deti, študentov a dôchodcov v bežných rýchlikoch, si železničiari netrúfajú odhadnúť.

Mnohí študenti radšej ušetria a presadnú do pre nich bezplatného dotovaného rýchlika. Na druhej strane si platiaci cestujúci radšej priplatia za InterCity, ako by sa tlačili v prepchatých starých vagónoch.

Pre jazdu na hlavnej slovenskej trati si od rakúskej lízingovej spoločnosti European Loco Lease prenajal lokomotívy Siemens Vectron. Tri štvorsystémové elektrické rušne s výkonom 6400 kilowattov sú najmodernejšie, aké sa v Európe používajú.

Vyrábajú sa od roku 2010 a môžu dosiahnuť najvyššiu traťovú rýchlosť 200 kilometrov za hodinu. Dokážu na ňu zrýchliť za 30 sekúnd. RegioJet začal Vectrony používať najprv tento mesiac v Česku, od polovice decembra prejdú na Slovensko.

Doteraz na ťahanie svojich vlakov využíval elektrické lokomotívy Škoda radu 162 zvané Pershing, ktoré ťahajú vlaky aj na Slovensku. Tie však môžu dosahovať iba rýchlosť 140 km/h.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  2. Hitparáda štiav
  3. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  4. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  5. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  6. Malé knedličky, veľké dojmy
  7. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  8. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  9. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  10. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 630
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 929
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 857
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 495
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 490
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 075
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 473
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 542
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 532
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 187

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Británia sa rozhodla, hranice aj pre Slovákov chce zatvoriť už v marci

Theresa Mayová chystá obmedzenie voľného pohybu oznámiť v rovnaký deň, kedy oficiálne spustí rokovania o brexite.

EKONOMIKA

Ktorá personálka zamestnala najviac ľudí? Pozrite si grafy

Pravidlá fungovania personálnych agentúr by sa mohli čoskoro zase meniť.

Neprehliadnite tiež

Premiéri krajín V4 sa stretnú k téme nekvalitných výrobkov vo Varšave

Fico v Trnave zdôraznil, že chcú reagovať na niečo, čo nemôžeme akceptovať, aby z nás robili občanov 2. kategórie.

UPC zvyšuje ceny internetu a televízie. Čo môžete robiť?

Káblová spoločnosť mení služby a ceny uprostred viazanosti, ľudia sa búria.

Briti budú múdri a ak budú ľudí potrebovať, pustia ich (rozhovor)

Analytik Next Finance Jiří Cihlář tvrdí, že Veľká Británia si po brexite bude zamestnancov z cudziny vyberať.

Medzi sto najatraktívnejších regiónov Únie patrí aj Bratislavský kraj

Konkurencieschopný región je taký, ktorý dokáže firmám aj obyvateľom ponúknuť atraktívne a udržateľné prostredie na život a prácu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop