AKTUALIZOVANÉ 19:45

S megatendrom za desiatky miliónov eur spájajú J&T

Brusel štát kritizoval za to, že bez súťaže pustil do mýta prostredníka, ktorý zarobí 140 miliónov eur. Jeho nástupca síce vzišiel z tendra, ale má korene na Cypre a štátu veľa neušetrí.

Ilustračná fotografia.(Zdroj: Archív SME)

Agentúrnu správu sme nahradili článkom denníka SME

BRATISLAVA. Na kritiku Bruselu narazil štát, keď pred rokmi vybral overovateľa platieb mýta cez palivové karty, firmu Fleetpay, pretože ju vybral bez súťaže.

Kritiku opozície si vyslúžil aj teraz, keď už po dohode s Európskou komisiou v tendri vybral jej nástupcu – firmu Paywell.

Jej konečným majiteľom je totiž spoločnosť Evock Limited, ktorá sídli na Cypre, denník SME o tom informoval pred niekoľkými dňami.

Už vtedy neoficiálne zdroje naznačovali, že táto cyperská firma má blízko k skupine J&T.

V tej istej budove

Fakty
Víťazná firma v tendri na mýto
  • Štát predpokladal, že víťaz veľkej zákazky zarobí najviac 135 miliónov eur za predpokladu, že si nebude pýtať viac než sedempercentnú províziu z mýta plateného palivovými kartami.
  • Víťazná firma Paywell ponúkla 6,75 %, ale dodatočne sa percento jej provízie znížilo na 6,15 %.
  • Majiteľom Paywellu je firma Cromwell, ktorú vlastní SVK Distribution, tú Evock Limited so sídlom na Cypre.

Na prepojenie cyperskej firmy Evock Limited a finančnej skupiny v pondelok upozornilo aj KDH.

„Sídli v tej istej budove, na tom istom poschodí a v kancelárii ako viaceré firmy zo skupiny J&T,“ vyhlásila podľa agentúry SITA opozičná strana.

J&T na to reagovala, že Paywell nevlastní, a preto sa k veci nebude vyjadrovať.

V štruktúrach majiteľov Paywellu figuruje aj meno Petra Suchardu, ktorý kedysi pôsobil v Poštovej banke.

Vtedy sa k nej hlásil podnikateľ Mário Hoffmann, predal ju skupine J&T.

Práve Sucharda sa v pondelok podvečer prihlásil k vlastníctvu všetkých firiem, ktoré sa spomínajú v prípade tohto tendra.

Výšku provízie znížili

Spoločnosť Paywell dostane za to, že bude overovať platby mýta, ktoré platia kamionisti cez palivové karty, asi osem miliónov eur každý rok. Spolu má zinkasovať vyše 100 miliónov eur.

Hoci sprostredkovateľa na overovanie platieb mýta vybrala Národná diaľničná spoločnosť po kritike Bruselu v tendri, veľké úspory jej výber štátu neprinesie.

Kým Fleetpay mal podľa Bruselu zarobiť za 13 rokov 140 miliónov eur, firma Paywell, ktorá bola založená len deň pred termínom podania prihlášky do tendra, nesmie dostať viac než 135 miliónov eur.

Vyplýva to z vestníka verejného obstarávania a z percent, ktoré si prostredník odlieva z mýta ako odmenu.

Predchodca Paywellu mal dostávať aj províziu vo výške sedem percent z mýta. To bol aj limit, ktorý na výšku provízie stanovil štát v tendri.

Paywell sa do tejto súťaže prihlásil s ponukou 6,75-­percentnej provízie. Jeho konkurent Kedros bol vraj drahší, ale nevedno, aké percento medzi 6,75 percenta a siedmimi percentami pýtal.

Hoci Národná diaľničná spoločnosť akceptovala pri výbere Paywellu ako víťaza ním navrhovanú províziu 6,75 percenta, tesne po uzavretí zmluvy s ním znížila províziu na 6,15 percenta.

Kliknutím zväčšíte

Mali by to vysvetliť

KDH tento tender spochybňuje, tvrdí, že je predražený a nesie známky korupcie. KDH chce, aby minister dopravy Ján Počiatek a šéf diaľničiarov Milan Gajdoš tender vysvetlili do konca tohto týždňa v parlamente.

Diaľničiari si však za tendrom stoja. Upozorňujú, že majiteľom Paywellu je firma Cromwell, ktorá je známa na trhu doručovania pošty.

Majiteľom Cromwellu je spoločnosť SVK Distribution, ktorej materská firma Evock Limited sídli na Cypre.

„Mali sme záujem vstúpiť do platobných systémov, ktoré sú logickým pokračovaním biznisu,“ reagoval Sucharda z Cromwellu.

Je presvedčený o tom, že firma je schopná poskytnúť Národnej diaľničnej spoločnosti služby na vysokej a profesionálnej úrovni.

Európska komisia na otázky SME k tomuto tendru reagovala, že ak bude mať o tendri pochybnosti, preskúma ho.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  10. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  1. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  3. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  4. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  5. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  6. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  7. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  8. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  9. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  10. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  1. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 218
  2. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 210
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 117
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 952
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 5 552
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 788
  7. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 4 612
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 415
  9. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 3 357
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 337

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

U. S. Steel namieta sudcov: Hovorili skôr, než mali

Majetok jedného z najväčších podnikov v krajine súd zaistil bez toho, aby to poriadne vysvetlil.

KOMENTÁRE

Severokórejská červená línia je veľmi tenká

Kľúčovú rolu v krotení diktátora Kima hrá Čína.

EKONOMIKA

Štátni plynári majú nového riaditeľa, stal sa ním bývalý šéf tajných

Generálnym riaditeľom SPP ostáva Štefan Šabík.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen zvažuje predaj motocyklovej firmy Ducati

Predaj by mal pomôcť Volkswagenu vyrovnať straty spojené s emisným škandálom.

O zaistení pozemkov U. S. Steelu vedeli skôr, než súd rozhodol

Majetok jedného z najväčších podnikov v krajine súd zaistil bez toho, aby to poriadne vysvetlil.

Štátni plynári majú nového riaditeľa, stal sa ním bývalý šéf tajných

Generálnym riaditeľom Slovenského plynárenského priemyslu ostáva Štefan Šabík.

Pozrite sa, ako Kažimír ustupuje od svojich sľubov

Vláda len pred pár mesiacmi sľubovala, že bude menej míňať, aby sme žili v hojnosti. Od prebytkového rozpočtu už ustúpila


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop