AKTUALIZOVANÉ 19:45

S megatendrom za desiatky miliónov eur spájajú J&T

Brusel štát kritizoval za to, že bez súťaže pustil do mýta prostredníka, ktorý zarobí 140 miliónov eur. Jeho nástupca síce vzišiel z tendra, ale má korene na Cypre a štátu veľa neušetrí.

Ilustračná fotografia.(Zdroj: Archív SME)

Agentúrnu správu sme nahradili článkom denníka SME

BRATISLAVA. Na kritiku Bruselu narazil štát, keď pred rokmi vybral overovateľa platieb mýta cez palivové karty, firmu Fleetpay, pretože ju vybral bez súťaže.

Kritiku opozície si vyslúžil aj teraz, keď už po dohode s Európskou komisiou v tendri vybral jej nástupcu – firmu Paywell.

Jej konečným majiteľom je totiž spoločnosť Evock Limited, ktorá sídli na Cypre, denník SME o tom informoval pred niekoľkými dňami.

Už vtedy neoficiálne zdroje naznačovali, že táto cyperská firma má blízko k skupine J&T.

V tej istej budove

Fakty
Víťazná firma v tendri na mýto
  • Štát predpokladal, že víťaz veľkej zákazky zarobí najviac 135 miliónov eur za predpokladu, že si nebude pýtať viac než sedempercentnú províziu z mýta plateného palivovými kartami.
  • Víťazná firma Paywell ponúkla 6,75 %, ale dodatočne sa percento jej provízie znížilo na 6,15 %.
  • Majiteľom Paywellu je firma Cromwell, ktorú vlastní SVK Distribution, tú Evock Limited so sídlom na Cypre.

Na prepojenie cyperskej firmy Evock Limited a finančnej skupiny v pondelok upozornilo aj KDH.

„Sídli v tej istej budove, na tom istom poschodí a v kancelárii ako viaceré firmy zo skupiny J&T,“ vyhlásila podľa agentúry SITA opozičná strana.

J&T na to reagovala, že Paywell nevlastní, a preto sa k veci nebude vyjadrovať.

V štruktúrach majiteľov Paywellu figuruje aj meno Petra Suchardu, ktorý kedysi pôsobil v Poštovej banke.

Vtedy sa k nej hlásil podnikateľ Mário Hoffmann, predal ju skupine J&T.

Práve Sucharda sa v pondelok podvečer prihlásil k vlastníctvu všetkých firiem, ktoré sa spomínajú v prípade tohto tendra.

Výšku provízie znížili

Spoločnosť Paywell dostane za to, že bude overovať platby mýta, ktoré platia kamionisti cez palivové karty, asi osem miliónov eur každý rok. Spolu má zinkasovať vyše 100 miliónov eur.

Hoci sprostredkovateľa na overovanie platieb mýta vybrala Národná diaľničná spoločnosť po kritike Bruselu v tendri, veľké úspory jej výber štátu neprinesie.

Kým Fleetpay mal podľa Bruselu zarobiť za 13 rokov 140 miliónov eur, firma Paywell, ktorá bola založená len deň pred termínom podania prihlášky do tendra, nesmie dostať viac než 135 miliónov eur.

Vyplýva to z vestníka verejného obstarávania a z percent, ktoré si prostredník odlieva z mýta ako odmenu.

Predchodca Paywellu mal dostávať aj províziu vo výške sedem percent z mýta. To bol aj limit, ktorý na výšku provízie stanovil štát v tendri.

Paywell sa do tejto súťaže prihlásil s ponukou 6,75-­percentnej provízie. Jeho konkurent Kedros bol vraj drahší, ale nevedno, aké percento medzi 6,75 percenta a siedmimi percentami pýtal.

Hoci Národná diaľničná spoločnosť akceptovala pri výbere Paywellu ako víťaza ním navrhovanú províziu 6,75 percenta, tesne po uzavretí zmluvy s ním znížila províziu na 6,15 percenta.

Kliknutím zväčšíte

Mali by to vysvetliť

KDH tento tender spochybňuje, tvrdí, že je predražený a nesie známky korupcie. KDH chce, aby minister dopravy Ján Počiatek a šéf diaľničiarov Milan Gajdoš tender vysvetlili do konca tohto týždňa v parlamente.

Diaľničiari si však za tendrom stoja. Upozorňujú, že majiteľom Paywellu je firma Cromwell, ktorá je známa na trhu doručovania pošty.

Majiteľom Cromwellu je spoločnosť SVK Distribution, ktorej materská firma Evock Limited sídli na Cypre.

„Mali sme záujem vstúpiť do platobných systémov, ktoré sú logickým pokračovaním biznisu,“ reagoval Sucharda z Cromwellu.

Je presvedčený o tom, že firma je schopná poskytnúť Národnej diaľničnej spoločnosti služby na vysokej a profesionálnej úrovni.

Európska komisia na otázky SME k tomuto tendru reagovala, že ak bude mať o tendri pochybnosti, preskúma ho.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  2. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  5. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  9. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  1. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  2. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  6. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  7. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  8. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  9. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  10. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 492
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 003
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 390
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 231
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 218
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 062
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 412
  8. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 401
  9. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 1 115
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 075

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Psychológ: Sérioví vrahovia si svoje konanie uvedomujú

Každý z nás sa môže stať vrahom.

Neprehliadnite tiež

S bicyklom do vlaku? Železničiari zaspali dobu, lístok cez e-shop nekúpite

Kúpe lístka na stanici sa dá vyhnúť, ale cestujúci riskuje, že do vlaku sa nedostane vôbec.

Kabinet schválil bratislavskému Volkswagenu rozšírenie kapacít

Automobilka ohlásila investíciu do nového logistického centra v Devínskej Novej Vsi v celkovej výške 147 miliónov eur.

Ryanair rozsádza pasažierov. Sedenie spolu spoplatnil

Za spoločné sedenie zaplatia dospelí dvakrát po dve eurá, pri deťoch je poplatok vyšší.