AKTUALIZOVANÉ 19:45

S megatendrom za desiatky miliónov eur spájajú J&T

Brusel štát kritizoval za to, že bez súťaže pustil do mýta prostredníka, ktorý zarobí 140 miliónov eur. Jeho nástupca síce vzišiel z tendra, ale má korene na Cypre a štátu veľa neušetrí.

Ilustračná fotografia.(Zdroj: Archív SME)

Agentúrnu správu sme nahradili článkom denníka SME

BRATISLAVA. Na kritiku Bruselu narazil štát, keď pred rokmi vybral overovateľa platieb mýta cez palivové karty, firmu Fleetpay, pretože ju vybral bez súťaže.

Kritiku opozície si vyslúžil aj teraz, keď už po dohode s Európskou komisiou v tendri vybral jej nástupcu – firmu Paywell.

Jej konečným majiteľom je totiž spoločnosť Evock Limited, ktorá sídli na Cypre, denník SME o tom informoval pred niekoľkými dňami.

Už vtedy neoficiálne zdroje naznačovali, že táto cyperská firma má blízko k skupine J&T.

V tej istej budove

Fakty
Víťazná firma v tendri na mýto
  • Štát predpokladal, že víťaz veľkej zákazky zarobí najviac 135 miliónov eur za predpokladu, že si nebude pýtať viac než sedempercentnú províziu z mýta plateného palivovými kartami.
  • Víťazná firma Paywell ponúkla 6,75 %, ale dodatočne sa percento jej provízie znížilo na 6,15 %.
  • Majiteľom Paywellu je firma Cromwell, ktorú vlastní SVK Distribution, tú Evock Limited so sídlom na Cypre.

Na prepojenie cyperskej firmy Evock Limited a finančnej skupiny v pondelok upozornilo aj KDH.

„Sídli v tej istej budove, na tom istom poschodí a v kancelárii ako viaceré firmy zo skupiny J&T,“ vyhlásila podľa agentúry SITA opozičná strana.

J&T na to reagovala, že Paywell nevlastní, a preto sa k veci nebude vyjadrovať.

V štruktúrach majiteľov Paywellu figuruje aj meno Petra Suchardu, ktorý kedysi pôsobil v Poštovej banke.

Vtedy sa k nej hlásil podnikateľ Mário Hoffmann, predal ju skupine J&T.

Práve Sucharda sa v pondelok podvečer prihlásil k vlastníctvu všetkých firiem, ktoré sa spomínajú v prípade tohto tendra.

Výšku provízie znížili

Spoločnosť Paywell dostane za to, že bude overovať platby mýta, ktoré platia kamionisti cez palivové karty, asi osem miliónov eur každý rok. Spolu má zinkasovať vyše 100 miliónov eur.

Hoci sprostredkovateľa na overovanie platieb mýta vybrala Národná diaľničná spoločnosť po kritike Bruselu v tendri, veľké úspory jej výber štátu neprinesie.

Kým Fleetpay mal podľa Bruselu zarobiť za 13 rokov 140 miliónov eur, firma Paywell, ktorá bola založená len deň pred termínom podania prihlášky do tendra, nesmie dostať viac než 135 miliónov eur.

Vyplýva to z vestníka verejného obstarávania a z percent, ktoré si prostredník odlieva z mýta ako odmenu.

Predchodca Paywellu mal dostávať aj províziu vo výške sedem percent z mýta. To bol aj limit, ktorý na výšku provízie stanovil štát v tendri.

Paywell sa do tejto súťaže prihlásil s ponukou 6,75-­percentnej provízie. Jeho konkurent Kedros bol vraj drahší, ale nevedno, aké percento medzi 6,75 percenta a siedmimi percentami pýtal.

Hoci Národná diaľničná spoločnosť akceptovala pri výbere Paywellu ako víťaza ním navrhovanú províziu 6,75 percenta, tesne po uzavretí zmluvy s ním znížila províziu na 6,15 percenta.

Kliknutím zväčšíte

Mali by to vysvetliť

KDH tento tender spochybňuje, tvrdí, že je predražený a nesie známky korupcie. KDH chce, aby minister dopravy Ján Počiatek a šéf diaľničiarov Milan Gajdoš tender vysvetlili do konca tohto týždňa v parlamente.

Diaľničiari si však za tendrom stoja. Upozorňujú, že majiteľom Paywellu je firma Cromwell, ktorá je známa na trhu doručovania pošty.

Majiteľom Cromwellu je spoločnosť SVK Distribution, ktorej materská firma Evock Limited sídli na Cypre.

„Mali sme záujem vstúpiť do platobných systémov, ktoré sú logickým pokračovaním biznisu,“ reagoval Sucharda z Cromwellu.

Je presvedčený o tom, že firma je schopná poskytnúť Národnej diaľničnej spoločnosti služby na vysokej a profesionálnej úrovni.

Európska komisia na otázky SME k tomuto tendru reagovala, že ak bude mať o tendri pochybnosti, preskúma ho.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 14 835
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 9 219
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 948
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 477
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 2 571
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 560
  7. Kam do tepla v januári? 1 956
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 793
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 565
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 956

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan skončil v záverečnej etape na Tour Down Under tretí a vyhral bodovaciu súťaž

V etape triumfoval André Greipel, celkovým víťazom sa stal Daryl Impey.

SVET

Opäť si zavaril. Trump nevie skrývať, že je rasista

Trumpovi neveria, že nie je rasista.

Neprehliadnite tiež

Český export spomaľuje, zahraničné firmy prestávajú dávať podnikom objednávky

Živelný rast zahraničných objednávok pre český priemysel je minulosťou.

Ponuka sa zmení. Európania si budú môcť pochutnať na hmyze a riasach

Stravovacie návyky ľudí žijúcich v Európe sa menia.

Fico obhajoval nákup transportérov, nevylúčil ani tender

Slovensko môže podľa premiéra stále usporiadať tender na nákup obrnených vozidiel.

Ak sa Bory v Bratislave rozšíria, Penta chce investovať do infraštruktúry

Investor vynaložil na infraštruktúru v zóne Bory viac ako 30 miliónov eur.

Nemecké akciové indexy posilňujú vďaka výborným výsledkom firiem

Z nemeckých firiem prichádzajú dobré správy o ich hospodárení v roku 2017.