Armáda ide kupovať radary pre protivzdušnú obranu, domáce nechce

Domáci zbrojári neuspeli s plánom na vývoj svojho radaru. Kupovať sa má stroj, ktorý už existuje.

Ruským radarom P­37 už dochádza životnosť. O projekt, ktorý mali dodať česko­slovenské firmy, nie je záujem.(Zdroj: Armáda ČR, Retia)

BRATISLAVA. Skupina českých a slovenských zbrojárov prišla nedávno s ambicióznym plánom. Chcela vyvinúť vlastný radar, ktorý by pomáhal armáde strážiť nebo.

Konzorcium okolo pardubickej spoločnosti Retia sľubovalo, že vytvorí stovky pracovných miest a predstaví výrobok, ktorý by sa mohol vyvážať do ďalších krajín.

Projekt však dostal zásadnú ranu. Najprv české a teraz aj slovenské ministerstvo obrany rozhodlo, že sa nebude spoliehať na vývoj domáceho prístroja, ale obstará si niektorý zo zahraničných typov.

„Budeme požadovať radar, ktorý je už zavedený v štátoch NATO,“ potvrdil slovenský minister Martin Glváč.

Armáda si totiž podľa ministerstva nemôže dovoliť čakať. Protivzdušná obrana doteraz používa sovietske radary, ktorým sa končí životnosť. Ich prevádzka je navyše ohrozená sankciami Európskej únie – na sankčnom zozname sa ocitol aj výrobca týchto radarov, ruská firma dnes známa ako Almaz Antej, ktorá k nim naďalej dodáva náhradné diely.

„Funkčné radary jednoducho potrebujeme, inak nemôžeme plniť svoje aliančné záväzky,“ dodáva minister.

Česko-slovenský radar tak zostane len na papieri. „Nemôžeme investovať do vývoja a testov nového prístroja, ak nemáme istotu, že sa uplatní,“ hovorí Petr Novák, riaditeľ spoločnosti Retia, ktorá bola iniciátorom projektu.

Fakty
Federálny stroj
  • Projekt domáceho radaru mal označenie RL-3DM ReUNION – „reunion“ odkazovalo na spojeniefiriem z oboch častí bývalej federácie.
  • Projekt viedli pardubické firmy, vyvíjajúce radarovú techniku Retia a Eldis. Pridala sa automobilka Tatra, mala dodať podvozok.
  • Slovensko zastupovali firmy Ales, EVPÚ a VOP Slovakia. Mali dodať napríklad súčiastky na ovládanie pohybu a komunikáciu.

Nechcený radar

Nákup radarov pre protivzdušnú obranu má byť ďalšou veľkou zákazkou, ktorú ohlásilo Glváčovo ministerstvo. Jeho úrad už tento rok podpísal dodávku dvoch dopravných lietadiel spartan za 94 miliónov, dokončuje prvú várku nákupu útočných pušiek a pištolí a plánuje i prenájom nových stíhačiek.

V prípade radarov pôjde opäť o nákup rádovo v desiatkach miliónov. Cena nového kusu sa pohybuje na úrovni 13 miliónov eur. K tomu ešte treba pripočítať náklady na údržbu či výcvik obsluhy.

Slovenskí vojaci dnes využívajú celkovo deväť stacio〜nárnych radarov, ktoré sú rozmiestnené na rôznych miestach, aby pokryli celé územie krajiny. A nahradiť chcú minimálne časť z nich.

Svoj vlastný nákup chystá aj Česko, ktoré je v podobnej situácii a nedávno vyhlásilo súťaž na dodávku piatich radarov.

Práve tieto zákazky zmobilizovali šesť českých a slovenských podnikov, aby ohlásili svoj vlastný projekt. Samotný radar mali vyrobiť české elektrotechnické podniky, ktoré nadviazali na činnosť niekdajšej Tesly Pardubice.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  2. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  3. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  4. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  5. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  6. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  7. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  8. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  10. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 831
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 565
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 493
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 482
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 6 207
  6. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 5 008
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 194
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 650
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 030
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 573

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Pri kontrole pošty sa Danko môže pozrieť do zahraničia

Bezpečnostné preverovanie zásielok robia aj Slovenská pošta či finančná správa. Obálky však neotvárajú.

KOMENTÁRE

Bez Radičovej, bez Kisku a bez obáv: v čom majú Mihál s Beblavým nevýhodu

Postačia úroveň a normálnosť na úspech v politike? Alebo budú práve naopak, hendikepom?

DOMOV

SME Naživo: Rusko, aké by Slováci chceli nikdy neexistovalo

V diskusii SME diskutovali odborníci o propagande.

Neprehliadnite tiež

Európska komisia prijala návrh piliera sociálnych práv

Pilier pozostáva z 20 kľúčových zásad a práv na podporu dobre fungujúcich trhov práce a systémov sociálneho zabezpečenia.

Prečo by sme Uber či Airbnb mali podporovať?

Európsky parlament odhaduje, že v najbližších rokoch by mohla zdieľaná ekonomika zvýšiť potenciál HDP Európy o 500 miliárd eur ročne.

Richter zavádza 90-ročných dôchodcov, penzie všetkým nezvýši

Minister práce sľubuje, že zvýši penzie najstarším dôchodcom. Viac dostane len každý štvrtý.

Trump sa chystá zredukovať dane najviac v histórii

Šéf rezortu financií uviedol, že prezidentov plán bude najrozsiahlejšou daňovou reformou.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop