Trnavský závod PSA má na jeseň útlm, žilinská Kia nahrádza export do Ruska Španielskom, Talianskom, Poľskom a Švédskom.
BRATISLAVA. Predaj osobných áut v Európe tento rok stúpa. Od začiatku roka sa počet registrácií v krajinách Únie zvýšil medziročne o vyše šesť percent, v októbri bol nárast najvyšší od jari.
Výrazne viac nových áut si ľudia kúpili najmä v Španielsku, Taliansku a vo Veľkej Británii.
Automobilky na Slovensku ukazujú iný obraz. V septembri zaznamenali už druhý mesiac medziročný pokles výroby. Po dvojciferných rastoch zo začiatku roka prišlo od júla postupné zabrzdenie.
Výkyvy sú inde
Odborník na automobilový priemysel Ján Lešinský zo Slovenskej technickej univerzity v Bratislave hovorí, že továrne na autá na Slovensku výkyvy príliš necítia. Vyrábajú zvyčajne na plnú kapacitu.
Pre ich materské firmy je to výhodné, pretože závody u nás majú nižšie výrobné náklady ako v západnej Európe. Ak sa teda na trhu objavia výkyvy, koncerny ich vyvažujú znížením či zvýšením výroby na Západe.
Tamojšie montážne závody s výnimkou nemeckých sú totiž podľa Lešinského využité asi na 60 percent.
Výroba áut na Slovensku bude tento rok opäť rásť, hoci viac ako milión áut by vyrobiť nemali. To sa očakáva až v budúcom roku.
Hovorca závodu PSA Slovakia v Trnave Peter Švec tvrdí, že vyšší dopyt z Únie zatiaľ necítia, skôr naopak. Po silnom prvom polroku zaznamenali v druhom menej objednávok. V jesenných mesiacoch nechali zamestnancov pár dní doma.
Hlavné exportné trhy trnavského závodu sú Taliansko, Francúzsko a Nemecko, na výrobe sa preto mohol prejaviť najmä slabší rast predaja v Nemecku a pokles vo Francúzsku. V Taliansku totiž nové registrácie podľa Európskeho združenia výrobcov automobilov výrazne rástli.
Švec napriek tomu predpokladá, že tento rok na Slovensku vyrobia viac áut ako vlaňajších 248 400 kusov. Tento závod montuje Peugeot 208 a Citroen C3 Picasso.
Z východu na sever a juh
Rast dopytu z Únie, najmä zo Španielska, z Talianska, Poľska a zo Švédska, naopak cíti žilinská Kia. Nahrádza jej to pokles odbytu v Rusku, kde podľa hovorcu Kie Jozefa Bačého tento rok vyviezla o 15 percent menej ako vlani.
Len vďaka tomu závod za desať mesiacov vyrobil viac modelov Ceed a Sportage ako vlani. Bačé predpokladá, že aj produkcia za celý rok bude vyššia ako vlaňajších 313-tisíc vozidiel.
Lešinský dopĺňa, že zákazníci na západe Európy zvyčajne odkladajú nákup nového auta iba dočasne. Zvykli si totiž meniť ho po troch až piatich rokoch.
Potenciál rastu predaja malých áut vidí najmä v strednej a východnej Európe, kde je v rodine zvyčajne zatiaľ iba jedno auto.