Na mýte zarobí desiatky miliónov eur nová firma

Prostredník v mýte mohol postupne bez súťaže zarobiť 140 miliónov eur. Jeho náhradník s väzbami na Cyprus veľkú úsporu priniesť nemusí.

Brusel posúdi, či štát správne napravil prehrešky, ktoré narobil v mýte.(Zdroj: Ilustračné SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. V elektronickom mýte je prostredník, firma Fleetpay, ktorá si z platieb za používanie spoplatnených ciest môže za 13 rokov odliať asi 140 miliónov eur. Brusel kritizoval, že o takéto zárobky nemusel s nikým súťažiť.

Štát si chce Európsku komisiu udobriť, a tak už cez tender vybral namiesto firmy Fleetpay náhradníka. Volá sa Paywell a preberie overovanie platieb mýta cez palivové karty.

Tie kamionisti dostávajú od majiteľov dopravných firiem namiesto hotovosti a dá sa nimi platiť palivo či mýto na čerpačkách.

Paywell mal v tendri jedného konkurenta, firmu Kedros. Jej ponuka sa však zdala štátu drahá. Akú províziu si pýtala, nevedno.

Kliknutím zväčšíte

Zľava nebude veľká

Mýto a karty
Koľko vynesú
  • Spoločnosť Fleetpay robí prostredníka na zabezpečenie platieb mýtneho cez palivové karty.
  • Ako odmenu za služby si berie určité percento zo spracovaných transakcií cez tieto karty.
  • V roku 2013 sa cez palivové karty vybralo na mýte 117 mil. eur
  • Štát chcel, aby prostredník na týchto platbách nezarábal viac ako 7 % zo spracovaného mýtneho.
  • Pri 7 % je to niečo vyše 8 mil. eur.
  • Fleetpay v roku 2012 utŕžil 7,5 mil. eur, dosiahol zisk 3,4 mil. eur.
  • Jeho nástupca pýta 6,75 % z mýtneho cez palivové karty. Pri 117 mil. eur by to bolo 7,9 mil. eur ročne. Zmluvu bude mať najmenej do konca roku 2022.
  • Fleetpay mal zmluvu na 13 rokov.

Z pohľadu ceny však štát veľa nezíska. Paywell ponúkol, že PIN kódy či platnosť kariet bude overovať za 6,75 percenta z každého eura, ktoré sa cez ne na mýtnom zaplatí.

Ak by cez palivové karty pretieklo 117 miliónov eur ako vlani, Paywell na tom ročne zarobí asi osem miliónov eur.

Zmluvu bude mať najmenej do konca roku 2022. Štát tvrdí, že cena pre Paywell neprekročí 135,5 milióna eur.

Štát určil strop provízie pre nového prostredníka na sedem percent. Zrejme pri stanovení jej výšky vychádzal z odmeny, ktorú dostával za služby Fleetpay.

Jeho posledné známe tržby v roku 2012 dosahovali takmer osem miliónov eur. Z nich dokázal vyrobiť 3,5­miliónový zisk. Platí, že suma, ktorú kamionisti zaplatia za mýto, každý rok rastie.

Bývalý bankár a súčasný expert strany Nova Marcel Klimek v minulosti naznačil, že Fleetpay robí len bežnú službu, ktorú hocijaká banka dodá za 0,75 až 1,7 percenta zo spracovanej sumy.

Majiteľ sídli na Cypre

Čím presvedčil Paywell štát, že dokáže overovať platby, nie je známe. Táto firma vznikla deň predtým, ako štát žiadal predložiť prihlášky od záujemcov o túto zákazku.

Paywell patrí spoločnosti Cromwell, ktorú ovláda firma SVK Distribution. Jej majiteľ sa volá Evock Limited a sídli na Cypre.

Cromwell doručuje takzvanú hybridnú poštu, teda tú, ktorú klienti pošlú elektronicky, firma ju vytlačí, vloží do obálok a roznesie do schránok. Zarábať môže na faktúrach od operátorov či plynární.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  2. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  3. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  4. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  5. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  6. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  7. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  8. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  9. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  10. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  1. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 966
  2. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 082
  3. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 6 573
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 245
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 5 316
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 057
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 305
  8. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 3 802
  9. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 3 611
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 451

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Alza, Strabag či Poštová banka priznali, prečo do inzerátov nepíšu platy

Ako by ste sa cítili, ak by váš sused vedel, koľko zarábate? Aj takto argumentujú firmy, prečo do inzerátov nedávajú platy.

DOMOV

Fico prijal bieloruského premiéra, ani v minulosti nemal problém

Bielorusko neakceptujem, hovorí poslanec Peter Osuský.

KOMENTÁRE

Prečo Trump nie je Roosevelt?

Legislatívne neúspechy počas prvých sto dní amerického prezidenta sú najlepšími správami o jeho chaotickom vládnutí.

KULTÚRA

Johnny Depp skrachoval. Nechajte ho, sám to tak chcel

Za mesiac minie dva milióny, víno ho stojí tridsať tisíc. Náhradu žiada na súde.

Neprehliadnite tiež

Štátni plynári majú nového riaditeľa, stal sa ním bývalý šéf tajných

Generálnym riaditeľom Slovenského plynárenského priemyslu ostáva Štefan Šabík.

Pozrite sa, ako Kažimír ustupuje od svojich sľubov

Vláda len pred pár mesiacmi sľubovala, že bude menej míňať, aby sme žili v hojnosti. Od prebytkového rozpočtu už ustúpila

Alza, Strabag či Poštová banka priznali, prečo do inzerátov nepíšu platy

Ako by ste sa cítili, ak by váš sused vedel, koľko zarábate? Aj takto argumentujú firmy, prečo do inzerátov nedávajú platy.

Médiá: Deutsche Telekom zvažuje predaj divízie T-Mobile v Poľsku

Nemecký podnik zároveň poskytol vedeniu divízie T-Mobile Poľska niekoľko mesiacov na zlepšenie hospodárskych výsledkov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop