Primátor Nitry Jozef Dvonč pokladá za dôvod odmietnutia rekonštrukciu autobusovej stanice, riaditeľ RegioJetu Radim Jančura zasa klientelizmus.
NITRA, BRATISLAVA. Žlté autobusy českej spoločnosti RegioJet nechce v Nitre magistrát mesta. Na základe toho Bratislavský samosprávny kraj (BSK) firme neudelil licenciu v zákonnej 60-dňovej lehote a vyžiadal si jej predĺženie o dva mesiace.
Vo svojom stanovisku k udeleniu licencie na prevádzku linky Bratislava – Nitra – Banská Bystrica primátor Jozef Dvonč píše, že mesto nemá záujem o ďalšie značné navyšovanie autobusových spojov, ktoré by prinieslo pridanie 14 párov za pracovný deň.
Podľa neho medzi Nitrou a Bratislavou premáva obojsmerne 156 spojov, medzi Nitrou a Banskou Bystricou je to 60 spojov za deň. Magistrát neeviduje sťažnosti na nedostatočné kapacity súčasných dopravcov od občanov ani zamestnávateľov.
Nitra sa odvoláva aj na Plán dopravnej obslužnosti, ktorý neobsahuje potrebu navýšenia obslužnosti územia. Skôr sa situácia vyvíja k znižovaniu obslužnosti pre medziročný pokles cestujúcich. Dôvodom má byť nezamestnanosť a nárast individuálnej dopravy, píše sa v stanovisku podpísanom primátorom.
RegioJetu nedovolia jazdiť z Bratislavy do Nitry za dve euráČítajte
Za pol roka, rok
Ešte včera prednosta Mestského úradu Igor Kršiak tvrdil, že o žiadnom stanovisku nevie. Dnes primátor hovorí, že sa mu zdá logické, že Nitra s príchodom RegioJetu na trh autobusových liniek nesúhlasí.
„Púšťame sa do rekonštrukcie autobusovej stanice, takže z kapacitných dôvodov tam ďalší prepravca nemôže prísť,“ vysvetľuje s odvolaním sa na informácie zmluvného prepravcu – miestnej spoločnosti Arriva.
Tej by mal práve RegioJet na nedotovanej diaľkovej linke konkurovať. Rekonštrukcia by sa podľa primátora mala čoskoro začať a môže trvať pol roka až rok.
Potom sa je ochotný znovu sa zamyslieť nad žiadosťou českej firmy. V žiadosti aj tak bolo, že majú premávať až od roku 2016,“ tvrdí Jozef Dvonč.
Neudelením licencie žltým autobusom podľa neho Nitra o nič nepríde: „Ľudom tu nič nechýba, nikto sa nesťažoval, že by bolo málo spojov,“ myslí si primátor. „Nemajú čo na Slovensku hľadať.“
Dohodli sa proti nám
Riaditeľ RegioJetu Radim Jančura tvrdí, že žiadosť podali koncom augusta tohto roka a prevádzku chceli spustiť od 3. novembra. „Po dvoch mesiacoch sme sa na úrade BSK dozvedeli, že licenciu nedostaneme,“ hovorí.
Podľa neho majú právnu analýzu, ktorá tvrdí, že kraj postupuje nezákonne, keď ju odmieta udeliť. Vysvetľuje to klientelizmom a prepojením krajov na regionálnych dopravcov, ktorým vychádzajú v ústrety.
„Vieme o stretnutí za účasti vysokého funkcionára ministerstva dopravy, na ktorom sa spolu s úradníkmi z krajov a konkurenčnými dopravcami dohodli, že nás sem nepustia,“ tvrdí Jančura.
RegioJet je známy výnimočne nízkymi cenami svojich autobusových i vlakových liniek v Českej republike najmä v prípade predaja cez internet.
V prípade diaľkovej vlakovej linky, ktorú od decembra plánuje spustiť medzi Bratislavou a Košicami, napríklad hovorí o cene od deväť eur za jednosmerný lístok. Zvyčajne potom znížia ceny aj ostatní konkurenční prepravcovia.
RegioJet uvažuje aj nad rýchlikom do Banskej BystriceČítajte