SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Indovia predávajú českú Aviu, výrobu presunuli domov

Automobilka Ashok Leyland po spustení závodu v Indii ponúka záujemcom českú i nemeckú dcéru.

(Zdroj: ARCHÍV AVIA.CZ)

Indovia si vyrábajú autá doma, letňanskú továreň potrebovali len aby sa to naučili.

PRAHA, BRATISLAVA. Pražská automobilka Avia je zasa na predaj. Indický investor, výrobca nákladných vozidiel Ashok Leyland sa po ôsmich rokoch rozhodol predať továreň v pražskej štvrti Letňany. Informuje o tom český portál e15.cz.

Vlani Avia zastavila výrobu malých a stredných nákladných dodávkových automobilov. Odvtedy sa zmenila na distribútora náhradných súčiastok pre svoje modely. Ashok sa okrem českej dcéry chce zbaviť aj nemeckej spoločnosti Albonair.

Skryť Vypnúť reklamu

Predaj pre e15.cz potvrdil personálny riaditeľ Avie Vít Šubert. Spoločnosť zatiaľ podľa neho funguje v udržiavacom režime s 12 zamestnancami, ktorí predávajú súčiastky. Na začiatku minulého roka, keď ešte bežala výroba, ich bolo dvesto.

Dočasné je trvalé

Indické médiá informujú, že druhá najväčšia automobilka Ashok Leyland z koncernu Hinduja si najala investičných bankárov, ktorí jej pomáhajú s hľadaním záujemcov. Predaj českej i nemeckej dcéry by Indovia chceli dokončiť do marca. Dôvodom je, že sa chcú zbaviť okrajových aktív.

Podľa výročnej správy Avie mal vlani dlhodobý majetok v pozemkoch, budovách a strojoch hodnotu 461 miliónov českých korún, teda zhruba 17 miliónov eur.

Ešte v apríli Indovia vo výročnej správe Avie tvrdili, že zastavenie výroby je iba dočasné. Manažment šíril optimizmus, po niekoľkých mesiacoch však prišlo rozhodnutie opustiť český trh.

Skryť Vypnúť reklamu

Finančný riaditeľ Ashoku Gopal Mahadevan indickým médiám vysvetlil, že investície do Avie nepriniesli očakávané ovocie, ktorým by bol úspech predaja na európskych trhoch. Na Avii však vraj neprerobili, pretože získali technológiu na výrobu kabíny.

Kabínu si zobral Boss

„Bez Avie by sme na vývoj kabíny vynaložili obrovské peniaze,“ cituje Mahadevana portál e15.cz. Ashok kabínu použil pre svoj nový model ľahkého nákladného auta Boss, ktoré vyrába v Indii.

Avia vznikla v roku 1919 a vyrábala najmä lietadlá. Po druhej svetovej vojne rozšírila sortiment o nákladné autá, autobusy, pretekárske autá a od 60. rokov aj o ľahké nákladné vozidlá Avia v licencii Renaultu.

Okrem závodu v Letňanoch na okraji Prahy mala fabrika ďalšie tri – dva pri Brne a jeden v Žiline, kde sa vyrábali furgony. Automobilka celkovo vyrábala zhruba 15-tisíc vozidiel ročne plus podvozky, na ktorých sa v Maďarsku, Chorvátsku a Bulharsku vyrábali midibusy.

Skryť Vypnúť reklamu

Po roku 1990 dopyt po Aviách prudko opadol, v roku 1995 fabriku kúpila juhokórejská firma Daewoo. Po deviatich rokoch sa stiahla a revitalizačná firma Odien ju predala Indom, ktorí však vyrábali ročne iba zhruba tisíc vozidiel.

Po dokončení výrobného závodu v Indii sa rozhodli zastaviť výrobu napriek homologizácii nového modelu s motorom spĺňajúcim normu Euro 6.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  6. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  7. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  8. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  9. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  10. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 33 824
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 32 822
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 882
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 10 215
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 177
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 599
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 932
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 654
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 606
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 611
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Miroslav Marček na hlavnom pojednávaní v prípade obžaloby za vraždu Jána Kuciaka, Martiny Kušnírovej a Petra Molnára začiatkom roka 2020.

Miroslav Marček si odpykáva trest 25 rokov za tri vraždy.

4 h

Už stihol vydať zásadné nariadenia.

2 h
Marcel Slávik

Sulík naňho podal trestné oznámenie.

7 h