Indovia si vyrábajú autá doma, letňanskú továreň potrebovali len aby sa to naučili.
PRAHA, BRATISLAVA. Pražská automobilka Avia je zasa na predaj. Indický investor, výrobca nákladných vozidiel Ashok Leyland sa po ôsmich rokoch rozhodol predať továreň v pražskej štvrti Letňany. Informuje o tom český portál e15.cz.
Vlani Avia zastavila výrobu malých a stredných nákladných dodávkových automobilov. Odvtedy sa zmenila na distribútora náhradných súčiastok pre svoje modely. Ashok sa okrem českej dcéry chce zbaviť aj nemeckej spoločnosti Albonair.
Predaj pre e15.cz potvrdil personálny riaditeľ Avie Vít Šubert. Spoločnosť zatiaľ podľa neho funguje v udržiavacom režime s 12 zamestnancami, ktorí predávajú súčiastky. Na začiatku minulého roka, keď ešte bežala výroba, ich bolo dvesto.
Dočasné je trvalé
Indické médiá informujú, že druhá najväčšia automobilka Ashok Leyland z koncernu Hinduja si najala investičných bankárov, ktorí jej pomáhajú s hľadaním záujemcov. Predaj českej i nemeckej dcéry by Indovia chceli dokončiť do marca. Dôvodom je, že sa chcú zbaviť okrajových aktív.
Podľa výročnej správy Avie mal vlani dlhodobý majetok v pozemkoch, budovách a strojoch hodnotu 461 miliónov českých korún, teda zhruba 17 miliónov eur.
Ešte v apríli Indovia vo výročnej správe Avie tvrdili, že zastavenie výroby je iba dočasné. Manažment šíril optimizmus, po niekoľkých mesiacoch však prišlo rozhodnutie opustiť český trh.
Finančný riaditeľ Ashoku Gopal Mahadevan indickým médiám vysvetlil, že investície do Avie nepriniesli očakávané ovocie, ktorým by bol úspech predaja na európskych trhoch. Na Avii však vraj neprerobili, pretože získali technológiu na výrobu kabíny.
Kabínu si zobral Boss
„Bez Avie by sme na vývoj kabíny vynaložili obrovské peniaze,“ cituje Mahadevana portál e15.cz. Ashok kabínu použil pre svoj nový model ľahkého nákladného auta Boss, ktoré vyrába v Indii.
Avia vznikla v roku 1919 a vyrábala najmä lietadlá. Po druhej svetovej vojne rozšírila sortiment o nákladné autá, autobusy, pretekárske autá a od 60. rokov aj o ľahké nákladné vozidlá Avia v licencii Renaultu.
Okrem závodu v Letňanoch na okraji Prahy mala fabrika ďalšie tri – dva pri Brne a jeden v Žiline, kde sa vyrábali furgony. Automobilka celkovo vyrábala zhruba 15-tisíc vozidiel ročne plus podvozky, na ktorých sa v Maďarsku, Chorvátsku a Bulharsku vyrábali midibusy.
Po roku 1990 dopyt po Aviách prudko opadol, v roku 1995 fabriku kúpila juhokórejská firma Daewoo. Po deviatich rokoch sa stiahla a revitalizačná firma Odien ju predala Indom, ktorí však vyrábali ročne iba zhruba tisíc vozidiel.
Po dokončení výrobného závodu v Indii sa rozhodli zastaviť výrobu napriek homologizácii nového modelu s motorom spĺňajúcim normu Euro 6.