SME
Sobota, 27. november, 2021 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Indovia predávajú českú Aviu, výrobu presunuli domov

Automobilka Ashok Leyland po spustení závodu v Indii ponúka záujemcom českú i nemeckú dcéru.

(Zdroj: ARCHÍV AVIA.CZ)

Indovia si vyrábajú autá doma, letňanskú továreň potrebovali len aby sa to naučili.

PRAHA, BRATISLAVA. Pražská automobilka Avia je zasa na predaj. Indický investor, výrobca nákladných vozidiel Ashok Leyland sa po ôsmich rokoch rozhodol predať továreň v pražskej štvrti Letňany. Informuje o tom český portál e15.cz.

Vlani Avia zastavila výrobu malých a stredných nákladných dodávkových automobilov. Odvtedy sa zmenila na distribútora náhradných súčiastok pre svoje modely. Ashok sa okrem českej dcéry chce zbaviť aj nemeckej spoločnosti Albonair.

Skryť Vypnúť reklamu

Predaj pre e15.cz potvrdil personálny riaditeľ Avie Vít Šubert. Spoločnosť zatiaľ podľa neho funguje v udržiavacom režime s 12 zamestnancami, ktorí predávajú súčiastky. Na začiatku minulého roka, keď ešte bežala výroba, ich bolo dvesto.

Dočasné je trvalé

Indické médiá informujú, že druhá najväčšia automobilka Ashok Leyland z koncernu Hinduja si najala investičných bankárov, ktorí jej pomáhajú s hľadaním záujemcov. Predaj českej i nemeckej dcéry by Indovia chceli dokončiť do marca. Dôvodom je, že sa chcú zbaviť okrajových aktív.

Podľa výročnej správy Avie mal vlani dlhodobý majetok v pozemkoch, budovách a strojoch hodnotu 461 miliónov českých korún, teda zhruba 17 miliónov eur.

Ešte v apríli Indovia vo výročnej správe Avie tvrdili, že zastavenie výroby je iba dočasné. Manažment šíril optimizmus, po niekoľkých mesiacoch však prišlo rozhodnutie opustiť český trh.

Skryť Vypnúť reklamu

Finančný riaditeľ Ashoku Gopal Mahadevan indickým médiám vysvetlil, že investície do Avie nepriniesli očakávané ovocie, ktorým by bol úspech predaja na európskych trhoch. Na Avii však vraj neprerobili, pretože získali technológiu na výrobu kabíny.

Kabínu si zobral Boss

„Bez Avie by sme na vývoj kabíny vynaložili obrovské peniaze,“ cituje Mahadevana portál e15.cz. Ashok kabínu použil pre svoj nový model ľahkého nákladného auta Boss, ktoré vyrába v Indii.

Avia vznikla v roku 1919 a vyrábala najmä lietadlá. Po druhej svetovej vojne rozšírila sortiment o nákladné autá, autobusy, pretekárske autá a od 60. rokov aj o ľahké nákladné vozidlá Avia v licencii Renaultu.

Okrem závodu v Letňanoch na okraji Prahy mala fabrika ďalšie tri – dva pri Brne a jeden v Žiline, kde sa vyrábali furgony. Automobilka celkovo vyrábala zhruba 15-tisíc vozidiel ročne plus podvozky, na ktorých sa v Maďarsku, Chorvátsku a Bulharsku vyrábali midibusy.

Skryť Vypnúť reklamu

Po roku 1990 dopyt po Aviách prudko opadol, v roku 1995 fabriku kúpila juhokórejská firma Daewoo. Po deviatich rokoch sa stiahla a revitalizačná firma Odien ju predala Indom, ktorí však vyrábali ročne iba zhruba tisíc vozidiel.

Po dokončení výrobného závodu v Indii sa rozhodli zastaviť výrobu napriek homologizácii nového modelu s motorom spĺňajúcim normu Euro 6.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  2. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  3. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  4. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  5. Ani najlepšia mama nevie, čo sa deje v tele jej dieťatka
  6. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  7. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model
  8. Firmám sa vyplatí poznať uhlíkovú stopu vlastných výrobkov
  9. Dôchodkové sporenie s rešpektom k budúcnosti
  10. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  1. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje
  4. Tatranský buk je Stromom roka 2021
  5. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  6. BLACK FRIDAY: Nakupujte výhodne prírodné produkty
  7. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  8. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  9. Spoločnosť v Lipt. Mikuláši dodáva námorný informačný systém
  10. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 28 102
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 10 222
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 573
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 5 217
  5. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 053
  6. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 506
  7. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 373
  8. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 192
  9. TIP: Úspech zakódovaný v DNA? Potvrdil to zlatý hattrick 1 873
  10. Ako predísť intímnym problémom? Vyvolať ich môže aj bežná vložka 1 780
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Wall Street sa výrazne oslabila.


TASR 7 h
Ilustračné foto

Británia čelí čoraz horšej kríze v zásobovaní.


TASR 8 h
Výroba halloumi siaha až do byzantských dôb a predstavuje hlavný vývozný artikel tohto stredomorského ostrova.

Výrobcovia majú v skladoch už viac ako šesť miliónov kíl nepredaného slaného syra.


TASR 8 h
Minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal.

Zákaz bude predbežne platiť do 13. decembra.


SITA 22 h

Blogy SME

  1. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  2. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  3. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  4. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  5. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  6. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  7. Martin Ondráš: Stratili sme potravinovú sebestačnosť. Stratíme aj bezpečnosť potravín?
  8. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 8 288
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 213
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 232
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 439
  5. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 5 908
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 038
  7. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 193
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 3 880
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Valentína Sedileková: Komentujete vzhľad druhých ľudí? Ubližujete im viac, ako si uvedomujete
Skryť Zatvoriť reklamu