Agentúrnu správu sme nahradili článkom denníka SME
BRATISLAVA. Priemysel na Slovensku v lete výrazne poľavil z jarného zrýchlenia. V septembri už bol rast iba symbolický a v zime môže v horšom prípade prísť pokles.
Po očistení o sezónny vplyv stúpla produkcia priemyslu v deviatom mesiaci medziročne iba o 1,2 percenta, informoval o tom Štatistický úrad.
Menej áut, viac železa
Súvisí to najmä s výrobou áut – tá sa v septembri znížila oproti vlaňajšku o viac ako štyri percentá. Volkswagen a Kia cítia pokles odbytu áut v Rusku, Peugeot-Citroen v Trnave dokonca na niekoľko dní zastavil výrobu.
Menej sa vyrába aj elektroniky, výrazný pokles hlásia chémia, papiernictvo alebo textilná výroba, úzko previazaná na automobilky.
Na druhej strane sa vyrobilo výrazne viac elektrických strojov, slušne rástli hutníctvo a strojárstvo, ktoré majú na slovenskom priemysle výrazný podiel.
Prekvapením je najmä nárast metalurgie, v septembri už totiž nevyrábala oceliareň Slovakia Steel Mills v Strážskom.
Celkovo priemysel za deväť mesiacov narástol takmer o päť percent, výroba sa zvýšila o 6,6 percenta.
Vďačí za to najmä letnému zvyšovaniu výroby áut. Tá za tri štvrťroky pridala 6,4 percenta, hutníctvo a kovovýroba 12,6 percenta, elektrotechnika narástla o 24 a opravárenstvo 17 percent.
Produkcia klesla vo výrobe textilu, odevov a kože o 12,6 percenta, rafinérske odvetvie za deväť mesiacov vyrobilo o 15,3 percenta menej.
Západ sa nadýchol
Priemysel trpí najmä poklesom dopytu z exportných trhov v Nemecku a na západe Únie.
Tamojší priemysel si v júli a auguste vybral oddychovú fázu, naši dodávatelia ju pociťujú na jeseň. Dôvodom bol výpadok dodávok do Ruska a neistota v Únii.
V septembri a októbri však už priemysel v Nemecku a Česku podľa analytika Tatra banky Borisa Fojtíka potešil lepšími číslami. Spamätal sa zo šoku a našiel nové trhy, čo by sa malo prejaviť aj u nás.
Naznačuje to ukazovateľ očakávaní, ktorý sa v slovenskom priemysle dostal na vysokú úroveň. „Nepredpokladáme výrazné poklesy tempa rastu,“ vysvetľuje Fojtík.
Stavebníctvo stále klesá
Zlou správou je zhruba päťpercentný priemerný pokles stavebníctva v posledných štyroch mesiacoch.
Hovorí o tom, že sa napriek klepkaniu základných kameňov nedarí reálne rozbehnúť veľké diaľničné projekty.
Dôvodom môže byť ich prideľovanie tým istým stavebným firmám, napriek ich finančným problémom a nevyrovnaným záväzkom.
Tie ťažko hľadajú dodávateľov a čísla stavebníctva sa nezlepšujú, aj keď je stupeň rozostavanosti diaľnic najväčší v histórii.
Analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák hovorí, že priemysel i stavebníctvo prispeli k spomaleniu rastu HDP v treťom štvrťroku z 2,5 na 2,1 percenta.