Na Slovensku dostane polovica populácie možnosť cestovať vlakmi zadarmo. Viete si niečo podobné predstaviť v Českej republike?
„Veľmi nie. Myslím, že naše dráhy by na to na mnohých miestach nemali kapacitu. Na hlavných tratiach už aj tak v poslednom čase významne pribúdali cestujúci, takže ďalší nápor by vlaky nedokázali absorbovať bez nákupu nových súprav alebo nasadenia už nepoužívaných vagónov.“
Tomuto kroku Ficovej vlády sa dáva veľa prívlastkov. Niekto ho označuje za populizmus, iný za prosociálne opatrenie, ktoré privedie ľudí do vlakov. Ako by ste to pomenovali vy?
„Nemyslím si, že by myšlienka bola úplne zlá. Na Slovensku má totiž železnica veľkú konkurenciu v automobilovej doprave. Tá je výhodná už v tom, že máte rozvinutú cestnú sieť, ktorá s výnimkou diaľnic nie je spoplatnená. Takže hľadať spôsob, ako dostať viac ľudí do vlaku, je správne. Zlé je však to praktické vykonanie.“
V čom?
„Za najväčšiu chybu považujem, že si bezplatní pasažieri budú musieť kupovať nulové cestovné lístky. Toto opatrenie vám zvýši náklady, nároky na personál staníc a predĺži rady pred okienkami.“
Bezplatné lístky slúžia na to, aby železničiari mali o nových cestujúcich prehľad. Existuje nejaký iný nástroj, ako by mohli zvýšený nápor regulovať?
„Informácie o nových cestujúcich sa dajú získať pomocou prepravných prieskumov. Myslím, že v tomto smere by bolo lepšie, keby pre tie vybrané skupiny cestujúcich nechala vláda nejaký minimálny poplatok, ktorý by aspoň trochu plnil regulačnú funkciu. Mohlo by ísť napríklad o ročný paušál. Z môjho pohľadu by železnica nemala byť 'sockou'.“
Môže takéto opatrenie železnici ublížiť? Podľa kritikov sa tak preplnia vlaky, že to cestujúcim tento spôsob dopravy otrávi.