Za posledných 10 rokov sa udiali veľké pozitívne zmeny. Poľská letecká spoločnosť LOT ako prvá vo východnej Európe vymenila ruské lietadlá za moderné stroje typu Boeing. LOT už piaty rok po sebe drží titul najlepšia letecká spoločnosť spomedzi krajín strednej a východnej Európy (KSVE). Spoločnosť sa pripravuje na vstup do aliancie Star Alliance, v ktorej vedúce postavenie patrí nemeckej Lufthanse. Od 1. januára budú môcť dlhodobí frekventanti prepravy LOT využívať výhody programu Miles and More, piše denník Die Presse.
Ambície LOT však majú svoje medze. Kým ešte v júni prezident spoločnosti Jan Litwinski hovoril o dôležitej úlohe Varšavy v leteckej preprave medzi Východom a Západom, teraz sa uspokojuje i s vedúcim regionálnym postavením.
Viedeň, dôležitý letecký uzol medzi Východom a Západom, vníma Varšava súčasne ako konkurenta i ako partnera. "Domnievame sa, že náš región potrebuje prinajmenšom dva takéto uzly," uvádza riaditeľ LOT pre plánovanie Marek Serafin, ktorý vidí výhody Varšavy najmä pokiaľ ide o spojenie s Litvou, Ukrajinou a Bieloruskom. Preprava z týchto krajín by mala dosiahnuť najrýchlejší rast v Európe.
Ohromný potenciál má i samotné Poľsko so 40 miliónmi obyvateľmi. Ešte vždy zhruba 100 000 osôb ročne cestuje do Talianska či Španielska autobusom. O šesť až sedem rokov, po vstupe KSVE do Európskej únie, by sa malo cez varšavský letecký uzol prepraviť zhruba 10 miliónov pasažierov.
Počas tejto zimy začnú na varšavskom letisku s budovaním nového terminálu za 200 miliónov USD. Dokončený bude v roku 2005 a tým sa kapacita letiska zvýši na 12 miliónov cestujúcich ročne. V prvom polroku tu odbavili 4,7 milióna cestujúcich.
* pav zll