Vlaky zadarmo sa štátu predražia. Analytici čakajú účet za 30 miliónov

Železničná spoločnosť môže prísť o rad cestujúcich, ktorých odradia preplnené vlaky študentov a dôchodcov.

BRATISLAVA. Bezplatná preprava žiakov, študentov a dôchodcov vo vlakoch bude podľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) omnoho drahšia ako tvrdí vláda. Celkové priame náklady štátu na toto sociálne opatrenie, ktoré začne platiť 17. novembra, by mali dosiahnuť 30 miliónov eur namiesto plánovaných 13 miliónov.

Inštitút odhaduje zvýšenie sumy, pretože pôvodný zámer nezohľadňuje peniaze, ktoré verejná doprava stratí na zmarených tržbách.

"Prvou stratou budú náklady na zavedenie nových vlakových spojov, ktoré v odhade nákladov ani podľa ministerstva dopravy nie sú. Tieto vlaky budú pridávané priebežne podľa očakávaného návalu cestujúcich," informoval v piatok riaditeľ IDH Ondrej Matej (SDKÚ-DS), ktorý bol poradcom expremiérky Ivety Radičovej pre dopravu.

Druhou stratou podľa neho budú riadne platiaci pasažieri, ktorí pre nedostatok miesta už nebudú chodiť vlakom, ale zvolia iný typ dopravy a tak znížia príjmy štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK).

Otvorený účet

Suma 13 miliónov je podľa ministerstva dopravy minimálny odhad nákladov, ktoré sú aj zabezpečené v rozpočte na rok 2015. "Máme dohodu s ministerstvom financií, že v priebehu realizácie tohto opatrenia, tak ako sa budú reálne vyvíjať náklady s týmto opatrením, budeme na to promptne reagovať, či už eventuálne aj priamo zmenou v rozpočte," zareagoval rezortný hovorca Martin Kóňa.

Slovensku podľa riaditeľa inštitútu navyše hrozia sankcie od Európskej komisie (EK), alebo dokonca spor na Európskom súdnom dvore. "Vlaky zadarmo totiž diskriminujú iné typy verejnej dopravy, ktorá zadarmo nebude, resp. ľudí z obcí, ktoré prístup k železničnej doprave nemajú," tvrdí Matej.

Za právne korektné riešenie považuje zvýhodnenie všetkých typov verejnej dopravy. Nepovažuje za správne ani cestovanie pre študentov zadarmo.

Ministerstvo tvrdí, že výpadok tržieb možno uhrádzať len v dotovaných vlakoch, pričom u nás nastavené legislatívne riešenie nič iné nepripúšťa. "Naše stanovisko opierame najmä o Oznámenie EK o výkladových usmerneniach k nariadeniu ES z roku 2007 o službách vo verejnom záujme v železničnej a cestnej osobnej doprave," uviedol Kóňa.

Hrozba pokút

Na úrovni Európskej únie platia pravidlá o poskytovaní štátnej pomoci, ktoré za určitých okolností umožňujú vyňať štátnu pomoc určenú na sociálne ciele. Potvrdil to vedúci tlačového a politického oddelenia Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Andrej Králik v súvislosti s bezplatnou prepravou vybraných skupín ľudí vo vlakoch.

"V prípade, že sa dotknuté osoby v tejto veci obrátia na Európsku komisiu, budeme sa takýmto podnetom zaoberať," uviedol Králik pre agentúru SITA.

Vláda by podľa šéfa IDH skôr mala integrovať a harmonizovať verejný dopravný systém, a to zavedením jedného lístka pre všetky typy dopravy a zvýhodňovať v rámci neho.

"Zmysluplnejšie ako cestovanie zadarmo by však malo byť zvýhodňovanie formou zliav v krajoch, z ktorých každý by mal mať svoj vlastný prepojený systém. Slovensko by tým predišlo hrozbe žalôb a pokút," uzavrel Matej.

Majiteľ spoločnosti RegioJet Radim Jančura povedal, že realizácia sociálnych zliav nesmie mať povahu diskriminácie hospodárskej súťaže. Táto otázka sa podľa neho týka hlavne hospodárskej súťaže, nie je to otázka pre Európsku komisiu, ale protimonopolný úrad.

"Systém kompenzácie a jeho prípadný negatívny dopad na hospodársku súťaž by mal byť posudzovaný ako možná forma štátnej pomoci v zmysle ustanovení Zmluvy o fungovaní Európskej únie a príslušných predpisov sekundárneho práva Európskej únie," informovala agentúru SITA Andrea Wilhelmová z odboru predsedu Protimonopolného úradu SR (PMÚ).

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 062
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 3 578
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 133
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 628
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 844
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 211
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 102
  8. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 088
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 087
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 946

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Milióny na jeho plat? Výskumy ukázali, že Sagan sa oplatí

Tím Bora-Hansgrohe má za sebou prvú sezónu v najvyššej lige. Očakávali sme viac, ale nebolo to zlé, hovorí šéf tímu Ralph Denk.

KOMENTÁRE

Menej rande, alkoholu aj sexu. Súčasná doba predlžuje dospievanie

Vek 25 rokov je akoby 18 z minulosti.

ŠPORT

Kozák zverejnil nomináciu, nepáči sa mu Weissova situácia v klube

Vo výbere sú aj mladíci Lobotka, Rusnák a Mihalík.

Neprehliadnite tiež

V Dubaji otestovali lietajúci taxík bez posádky, vo vzduchu vydržal 30 minút

Hybrid drona a vrtuľníka by mal v budúcnosti lietať podľa navigácie GPS.

Známa americká banka si vybrala Varšavu za sídlo nového centra

Ďalšími kandidátmi boli maďarská metropola Budapešť a poľské mesto Vroclav.

Čína zablokovala WhatsApp, blíži sa 19. zjazd komunistickej strany

WhatsApp sa stal terčom cenzúry čínskej komunistickej vlády aj v júli tohto roka.

Svetová ekonomika solídne rastie aj napriek mnohým rizikám

Takmer dekádu po vypuknutí globálnej finančnej krízy sa svetová ekonomika oživuje.