SME
Pondelok, 26. júl, 2021 | Meniny má Anna, HanaKrížovkyKrížovky

Vlaky zadarmo sa štátu predražia. Analytici čakajú účet za 30 miliónov

Železničná spoločnosť môže prísť o rad cestujúcich, ktorých odradia preplnené vlaky študentov a dôchodcov.

BRATISLAVA. Bezplatná preprava žiakov, študentov a dôchodcov vo vlakoch bude podľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) omnoho drahšia ako tvrdí vláda. Celkové priame náklady štátu na toto sociálne opatrenie, ktoré začne platiť 17. novembra, by mali dosiahnuť 30 miliónov eur namiesto plánovaných 13 miliónov.

Inštitút odhaduje zvýšenie sumy, pretože pôvodný zámer nezohľadňuje peniaze, ktoré verejná doprava stratí na zmarených tržbách.

"Prvou stratou budú náklady na zavedenie nových vlakových spojov, ktoré v odhade nákladov ani podľa ministerstva dopravy nie sú. Tieto vlaky budú pridávané priebežne podľa očakávaného návalu cestujúcich," informoval v piatok riaditeľ IDH Ondrej Matej (SDKÚ-DS), ktorý bol poradcom expremiérky Ivety Radičovej pre dopravu.

Skryť Vypnúť reklamu

Druhou stratou podľa neho budú riadne platiaci pasažieri, ktorí pre nedostatok miesta už nebudú chodiť vlakom, ale zvolia iný typ dopravy a tak znížia príjmy štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK).

Otvorený účet

Suma 13 miliónov je podľa ministerstva dopravy minimálny odhad nákladov, ktoré sú aj zabezpečené v rozpočte na rok 2015. "Máme dohodu s ministerstvom financií, že v priebehu realizácie tohto opatrenia, tak ako sa budú reálne vyvíjať náklady s týmto opatrením, budeme na to promptne reagovať, či už eventuálne aj priamo zmenou v rozpočte," zareagoval rezortný hovorca Martin Kóňa.

Slovensku podľa riaditeľa inštitútu navyše hrozia sankcie od Európskej komisie (EK), alebo dokonca spor na Európskom súdnom dvore. "Vlaky zadarmo totiž diskriminujú iné typy verejnej dopravy, ktorá zadarmo nebude, resp. ľudí z obcí, ktoré prístup k železničnej doprave nemajú," tvrdí Matej.

Skryť Vypnúť reklamu

Za právne korektné riešenie považuje zvýhodnenie všetkých typov verejnej dopravy. Nepovažuje za správne ani cestovanie pre študentov zadarmo.

Ministerstvo tvrdí, že výpadok tržieb možno uhrádzať len v dotovaných vlakoch, pričom u nás nastavené legislatívne riešenie nič iné nepripúšťa. "Naše stanovisko opierame najmä o Oznámenie EK o výkladových usmerneniach k nariadeniu ES z roku 2007 o službách vo verejnom záujme v železničnej a cestnej osobnej doprave," uviedol Kóňa.

Hrozba pokút

Na úrovni Európskej únie platia pravidlá o poskytovaní štátnej pomoci, ktoré za určitých okolností umožňujú vyňať štátnu pomoc určenú na sociálne ciele. Potvrdil to vedúci tlačového a politického oddelenia Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Andrej Králik v súvislosti s bezplatnou prepravou vybraných skupín ľudí vo vlakoch.

Skryť Vypnúť reklamu

"V prípade, že sa dotknuté osoby v tejto veci obrátia na Európsku komisiu, budeme sa takýmto podnetom zaoberať," uviedol Králik pre agentúru SITA.

Vláda by podľa šéfa IDH skôr mala integrovať a harmonizovať verejný dopravný systém, a to zavedením jedného lístka pre všetky typy dopravy a zvýhodňovať v rámci neho.

"Zmysluplnejšie ako cestovanie zadarmo by však malo byť zvýhodňovanie formou zliav v krajoch, z ktorých každý by mal mať svoj vlastný prepojený systém. Slovensko by tým predišlo hrozbe žalôb a pokút," uzavrel Matej.

Majiteľ spoločnosti RegioJet Radim Jančura povedal, že realizácia sociálnych zliav nesmie mať povahu diskriminácie hospodárskej súťaže. Táto otázka sa podľa neho týka hlavne hospodárskej súťaže, nie je to otázka pre Európsku komisiu, ale protimonopolný úrad.

Skryť Vypnúť reklamu

"Systém kompenzácie a jeho prípadný negatívny dopad na hospodársku súťaž by mal byť posudzovaný ako možná forma štátnej pomoci v zmysle ustanovení Zmluvy o fungovaní Európskej únie a príslušných predpisov sekundárneho práva Európskej únie," informovala agentúru SITA Andrea Wilhelmová z odboru predsedu Protimonopolného úradu SR (PMÚ).

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu?
  2. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte
  4. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  5. Lenivý brunch s Muchom
  6. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú
  7. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  8. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  9. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  10. Od Česka až po Jadran
  1. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú
  2. Lenivý brunch s Muchom
  3. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  4. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  5. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  6. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  7. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  8. Riziko úrazov je počas letných prázdnin vyššie
  9. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  10. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 9 520
  2. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 8 149
  3. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 840
  4. Vedci skúmali slovenskú magnéziovú minerálku. Výsledok prekvapí. 5 808
  5. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 279
  6. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 235
  7. Od Česka až po Jadran 3 730
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 3 065
  9. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 2 667
  10. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky 2 474
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Vojnu policajtov zatiaľ všetci popierajú.


10 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Inšpekcia vyšetruje, NAKA vyšetruje, občan je zmätený.


a 2 ďalší 7 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Odhadovaná suma za vládne pandemické opatrenia už v máji dosiahla 372 miliárd libier.


SITA 9 h
Ilustračné foto.

Najväčší prepad zaznamenala značka v prvej polovici minulého roka.


TASR 14 h
Zakladatelia firmy Boataround Pavel Přibiš a Jana Escher

Boataround má v ponuke 16-tisíc lodí.


1. júl
Developer Peter Valach.

Majetky VAV investu boli rozsiahle.


19 h