Advokát: Vlaky zadarmo by mali zodpovedať pravidlám o štátnej pomoci

Ministerstvo dopravy je presvedčené, že v žiadnom prípade nejde o pomoc pre jedného z účastníkov trhu.

BRATISLAVA Bezplatnú prepravu vybraných skupín ľudí vo vlakoch považuje advokát Viliam Karas za zlučiteľnú s pravidlami Európskej únie o poskytovaní štátnej pomoci.

Opatrenie, ktoré začne platiť 17. novembra, podľa neho spĺňa požiadavku sociálnej pomoci osobám ako sú študenti, dôchodcovia či zamestnanci. "Dôležité je, aby sa zľavy dali uplatniť plošne, bez ohľadu na poskytovateľa prepravných služieb," uviedol Karas pre agentúru SITA.

Pokiaľ sociálna politika štátu nie je diskriminačná, nemal by to byť problém. "Ak by dôsledkom takejto politiky bolo neprimerané zvýhodnenie konkrétneho prepravcu alebo jeho neprimerané odmeňovanie v rozpore s pravidlami stanovenými aj judikatúrou Súdneho dvora EÚ, išlo by o nedovolenú štátnu pomoc," tvrdí partner a spoločník advokátskej kancelárie Maple & Fish, s. r. o.

"Druhá otázka je, či je takéto opatrenie makroekonomicky rozumné, či nie je prehnane politicky motivované, či má solídny ekonomický základ, ktorý naozaj zlepší sociálnu situáciu a zamestnanosť na Slovensku," dodal Karas.

Ministerstvo dopravy je presvedčené, že v žiadnom prípade nejde o pomoc pre jedného z účastníkov trhu. "Sociálne cestovné bude platiť u všetkých dopravcov vykonávajúcich výkony vo verejnom záujme v zmysle zákona. Keďže podmienky platia pre všetkých dopravcov rovnako, určite nejde o nedovolenú štátnu pomoc," vyhlásil pre agentúru SITA rezortný hovorca Martin Kóňa.

O ochranu štátneho dopravcu pred súkromnou konkurenciou nejde, ak bude platiť, že sa bude zľava poskytovať každému prevádzkovateľovi vlakov s 2. triedou. "Ak takéto vlaky bude prevádzkovať Regio Jet a bude mať právo na refundáciu prepravených cestujúcich, potom nie je možne hovoriť o zvýhodňovaní štátneho prepravcu," tvrdí Karas.

Diskriminácia by to podľa neho bola vtedy, ak by štátny dopravca dotáciu na IC vlaky dostával a súkromný prepravca RegioJet na rýchlovlaky nie. Žiaci, študenti a dôchodcovia budú cestovať zadarmo vo vozňoch 2. triedy v rýchlikoch a osobných vlakoch, ktoré objednáva a financuje ministerstvo dopravy na základe zmlúv o dopravných službách vo verejnom záujme.

Popri štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. sa to týka aj súkromného dopravcu RegioJet, ale iba na trati Bratislava - Komárno. Zavedenie bezplatnej prepravy nebude platiť pre IC rýchliky a iné expresné vlaky prevádzkované dopravcami na vlastné náklady bez podpory štátu.

Zľavy musia platiť plošne, bez ohľadu na to, ktorý prepravca službu poskytuje, upozornil advokát. "Nie je prekážkou, ak sa bude zľava týkať len vlakov určitej kategórie, ak sa nebude rozlišovať medzi štátnym a súkromným prepravcom a bude táto kategória vlakov ekonomicky a sociálne odôvodniteľná," zdôraznil Karas.

Návrh ministerstva dopravy to podľa neho presne takto predpokladá. EÚ nevyžaduje automatické zvýhodňovanie oboch druhov dopravy, vlakovej a autobusovej. "Je to skôr o politickom rozhodnutí vlády, či takéto opatrenie zváži aj pre autobusovú dopravu," uzavrel Karas.

Na zľavách aj pre autobusy by sa podľa rezortu dopravy museli dohodnúť štát, ktorý objednáva vlaky, a krajské samosprávy, ktoré objednávajú prímestskú autobusovú dopravu.

"Alebo by muselo prísť k dohode o dopravnej autorite, ktorá by jasne stanovila pravidlá spolupráce a aj objednávania výkonov vo verejnom záujme v autobusovej a vlakovej doprave," uviedol Kóňa. Tieto rokovania trvajú už niekoľko rokov a budú pokračovať.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 292
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 185
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 239
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 184
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 957
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 224
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 028
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 595
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 854
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 571

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

EKONOMIKA

Kaufland mení predajne. Pozrite sa, ako budú vyzerať

Sieť už začala s prestavbou niektorých pobočiek.

Neprehliadnite tiež

Kmotrík sa posilňuje v susednom Česku. Kúpil tretiu najväčšiu sieť trafík

Za väčšinový podiel v tarfikovej sieti Valmont zaplatil približne 22 miliónov eur. V súťaži sa stretol so štyrmi uchádzačmi

Fica trápia dovážané potraviny, chce sa im venovať na summite V4

Pri testovaní najhoršie obstáli sladené nápoje, koreniny, syry, čaje a mäsové výrobky.

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop