SME
Pondelok, 12. apríl, 2021 | Meniny má EsteraKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 18:50

Študenti a dôchodcovia pôjdu vlakom zadarmo, štát zaplatí milióny eur

Asi 2,5 milióna ľudí môže už o mesiac cestovať vlakmi zadarmo. Štát to bude stáť milióny eur.

Cestovanie vlakom zadarmo sľúbil dôchodcom a študentom premiér Robert Fico ešte na júnovom sneme Smeru.Cestovanie vlakom zadarmo sľúbil dôchodcom a študentom premiér Robert Fico ešte na júnovom sneme Smeru. (Zdroj: Ilustračné SME - Ján Krošlák)

Agentúrne spravodajstvo sme nahradili autorským článkom denníka SME

BRATISLAVA. Študent denného štúdia, ktorý pocestuje o mesiac rýchlikom z Bratislavy do Košíc, si na stanici vyzdvihne lístok za nula eur. Aby ho získal, predloží bezkontaktnú čipovú kartu, ktorú mu vydala škola, ak ju nemá, tak potvrdenie zo školy.

Na základe toho dostane nový preukaz zákazníka. Bude ho potrebovať, keď bude chcieť jazdiť vlakom zadarmo.

Aby železničiari mali prehľad o tom, či neprejavil záujem o viac nulových lístkov na ten istý vlak, vytvoria mu špeciálne konto.

Žiaci a študenti denného štúdia do 26 rokov budú len jednou skupinou, ktorej štát umožní od 17. novembra cestovať vlakmi zadarmo. Ďalšou budú občania, ktorí majú minimálne 62 rokov.

Okrem nich aj všetci poberatelia dôchodkových dávok zo Sociálnej poisťovne, zvýhodnenie nebude platiť pre výsluhových dôchodcov do 62 rokov.

Spolu môže vlaky zadarmo využívať až 2,5 milióna ľudí. Bezplatné cestovanie im sľúbil premiér Robert Fico ešte na júnovom sneme Smeru.

Nebude to zadarmo

Nulové lístky
  • Od 17. novembra môžu cestovať vlakmi zadarmo deti, žiaci a študenti denného štúdia do 26 rokov, všetci poberatelia dôchodkových dávok zo Sociálnej poisťovne a aj tí, čo ešte nemajú penziu, no už dovŕšili 62 rokov.
  • Na železnici im vydajú bezplatne nový preukaz a vytvoria špeciálne konto.
  • Na každú jazdu treba nulový lístok, bude platiť na konkrétny čas a vlak.

Nulové cestovné bude platiť pre druhú triedu v štátom dotovaných vlakoch. To sú rýchliky, osobáky aj zrýchlené vlaky. Platí to aj pre spoje súkromného dopravcu RegioJet. Neplatí to pre IC vlaky.

Už dnes je jasné, že nulové cestovné bude stáť rozpočet viac ako avizovaných 13 miliónov eur. Pribudne totiž viac ako sto nových spojov.

Štát pritom železničného dopravcu každý rok dotuje. Vlani to bolo sumou okolo 200 miliónov eur. ZSSK ešte eviduje pohľadávku zhruba 15 miliónov eur.

Štátna železničná spoločnosť prepravila vlani 43,6 milióna cestujúcich. Študenti a žiaci tvorili asi pätinu z nich, dôchodcovia asi päť percent. Dokopy to bolo asi 11,5 milióna cestujúcich.

Plné cestovné vlani štátnemu dopravcovi hradila asi pätina cestujúcich vlakom, teda okolo 10 miliónov cestujúcich.

Všetci budú registrovaní

Aby nevznikol na železnici zmätok, do konca marca bude platiť prechodné obdobie. Dovtedy by sa mal každý, kto chce cestovať zadarmo, registrovať na železnici.

Vytvoria mu tam zákaznícke konto a vydajú preukaz. Konto má zabezpečiť, že si ten istý cestujúci nevypýta viac lístkov napríklad na rôzne vlaky, ktoré idú v podobnom čase. Počas prechodného obdobia dostane jednorazový nulový lístok dôchodca či študent aj bez registrácie.

Železničiari už majú podľa našich informácií pokyny, ako sa správať k cestujúcim, ktorí nastúpia do vlaku aj bez nulového cestovného lístka.

Aby nevznikali konflikty, do konca roka nemajú od cestujúcich pýtať vo vlaku prirážku za to, že nemajú nulový cestovný lístok, ale majú im vysvetľovať, o čo ide.

Autobus zadarmo nebude

Hoci cestovanie vlakmi štát zvýhodní, autobusy zadarmo nebudú. Fico s ministrom dopravy Jánom Počiatkom to vysvetľovali tým, SAD sú už sprivatizované.

Prímestské autobusy na prevádzku dostávajú dotácie v miliónoch eur od samosprávnych krajov. Tie zatiaľ nevedia, či ich v budúcom roku znížia, pretože autobusov bude treba menej.

Autobusoví dopravcovia sa chcú obrátiť na Európsku komisiu.

Vzor preukazov

preukazy_res.jpg

Kým prídu nové vlaky, budú stačiť aj staré české vagóny

Železničná spoločnosť pripravuje na bezplatné cestovanie techniku, stanice aj zamestnancov.

PRAHA, BRATISLAVA. Zvýšený nápor cestujúcich si vyžiada nielen nové spoje, ale aj posilnenie existujúcich viacerými vagónmi. V špičke sú už spoje v okolí veľkých miest slušne naplnené už teraz.

Hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko Jana Morháčová vysvetľuje, že vlaky budú musieť najazdiť navyše vyše jeden a pol milióna kilometrov, polovicu z toho v diaľkovej a polovicu v regionálnej doprave.

Z Bruselu či zo šrotu

Do prevádzky sa tak bude musieť zapojiť všetkých tisíc vozňov a sedemsto rušňov, ako aj desiatky motorových vlakov. Železniciam túto jeseň pribudne podľa Morháčovej jedna nová elektrická a dve motorové vlakové súpravy na regionálne trate.

Ďalších takmer tridsať súprav objednaných za eurofondy by mal výrobca dodať v budúcom roku. V septembri štátny prepravca vyhlásil ďalšiu súťaž na dodávku 17 nových vozňov pre okolie Bratislavy.

Ešte pojazdia

Dovtedy však môže byť vlakov málo, a tak štátne železnice rokujú s Českými dráhami o prenájme 40 vyše 20­ročných vagónov. Portálu idnes.cz to potvrdil riaditeľ Českých drah Daniel Kurucz.

Osobné vozne s typickými koženkovými sedadlami už v Česku prestávajú používať, smerujú na modernizáciu vrátane výmeny interiéru. U nás je priemerný vek vozňov 22 rokov, využívajú sa aj vagóny staršie ako 35 rokov.

Morháčová priznáva, že rokujú o prepožičaní vozňov, inak by museli nasadiť vyradené. „Pôjde o vozne v lepšom stave ako tie, ktoré sme u nás určili do šrotu,“ hovorí.

Dlhšie rady

Na nápor cestujúcich sa však nepripravuje iba technika. Železnice preškoľujú vlakový personál, ale aj dva a pol až tritisíc pracovníkov prvého kontaktu, ktorí majú registrovať cestujúcich a predávať lístky. V piatich najrušnejších staniciach napríklad zriadia špeciálne priehradky, určené na registráciu bezplatných zákazníkov, tridsať brigádnikov bude preukazy vystavovať pri dočasných pultoch na ďalších veľkých staniciach. Viac má byť pracovníkov v pokladniach i na infolinke, registrovať sa možno cez telefón i internet.

Rozhodnutie, že každý cestujúci, ktorý chce cestovať zadarmo, musí mať registračnú kartu a ešte si aj musí vyzdvihnúť bezplatný lístok, však prinesie obrovský nápor na už teraz málo flexibilný predajný systém štátneho dopravcu.

Predaj lístkov bude zdržiavať najmä to, že sa musia vystavovať na meno a konkrétny vlak. Treba sa tak pripraviť na dlhšie rady pred pokladnicami. Železnice zrejme budú musieť uvažovať o zriadení oddelených pokladníc pre platiacich cestujúcich.

Peter Kremský

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  2. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  3. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  4. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  5. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  6. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  7. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  8. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  9. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  10. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov?
  1. Kedysi rádio, dnes mozog auta. Poznáte históriu infotainmentu?
  2. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  3. Helping people with apps and social networks in Kosice
  4. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  5. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  6. Ranný rituál plný zdravia pre celú rodinu
  7. Koľko ovocia by ste mali denne zjesť? Máme odpoveď
  8. Wüstenrot poisťovňa dosiahla čistý zisk 1,8 milióna eur
  9. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  10. Skúšanie a monitorovanie technických systémov na FVT
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 35 299
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 519
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 23 827
  4. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen? 22 728
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 15 839
  6. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 14 053
  7. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 11 042
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 10 176
  9. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 8 273
  10. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 7 765
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Ospravedlňujeme sa za dočasnú nedostupnosť archívnych diskusií. Náš diskusný systém vylepšujeme do novej podoby a všetky diskusné vlákna budú dostupné v priebehu nasledujúcich dní.

Téma: Vláda Igora Matoviča (2020 - 2021)

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Vlaky, Minimálny dôchodok, Staroba, Vláda Eduarda Hegera
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Hlavný hygienik JÁN MIKAS obvykle vystupuje zmierlivo a rozhodnutia politikov nekritizuje.

Hlavný hygienik zažíva aj útoky od ľudí. Tvrdí, že frustráciu z pandémie chápe.

11 h

Čo hovorí správa špeciálnej komisie?

9 h

Neprehliadnite tiež

AT&T prevádzkuje jedno z najväčších servisných centier na Slovensku.

Čím žijú slovenské digitálne fabriky.

9. apr
Ilustračné foto.

Dôvodom je silný dopyt z USA.

16 h
Hlavné mesto Bratislava.

Zamestnanci dopravných podnikov v Bratislave a Košiciach vyhlásili na pondelok výstražný štrajk.

18 h

Zvyšovanie cien je reakciou výrobcov na zvyšujúce sa náklady vstupujúce do výroby.

19 h