AKTUALIZOVANÉ 18:50

Študenti a dôchodcovia pôjdu vlakom zadarmo, štát zaplatí milióny eur

Asi 2,5 milióna ľudí môže už o mesiac cestovať vlakmi zadarmo. Štát to bude stáť milióny eur.

Cestovanie vlakom zadarmo sľúbil dôchodcom a študentom premiér Robert Fico ešte na júnovom sneme Smeru.(Zdroj: Ilustračné SME - Ján Krošlák)

Agentúrne spravodajstvo sme nahradili autorským článkom denníka SME

BRATISLAVA. Študent denného štúdia, ktorý pocestuje o mesiac rýchlikom z Bratislavy do Košíc, si na stanici vyzdvihne lístok za nula eur. Aby ho získal, predloží bezkontaktnú čipovú kartu, ktorú mu vydala škola, ak ju nemá, tak potvrdenie zo školy.

Na základe toho dostane nový preukaz zákazníka. Bude ho potrebovať, keď bude chcieť jazdiť vlakom zadarmo.

Aby železničiari mali prehľad o tom, či neprejavil záujem o viac nulových lístkov na ten istý vlak, vytvoria mu špeciálne konto.

Žiaci a študenti denného štúdia do 26 rokov budú len jednou skupinou, ktorej štát umožní od 17. novembra cestovať vlakmi zadarmo. Ďalšou budú občania, ktorí majú minimálne 62 rokov.

Okrem nich aj všetci poberatelia dôchodkových dávok zo Sociálnej poisťovne, zvýhodnenie nebude platiť pre výsluhových dôchodcov do 62 rokov.

Spolu môže vlaky zadarmo využívať až 2,5 milióna ľudí. Bezplatné cestovanie im sľúbil premiér Robert Fico ešte na júnovom sneme Smeru.

Nebude to zadarmo

Nulové lístky
  • Od 17. novembra môžu cestovať vlakmi zadarmo deti, žiaci a študenti denného štúdia do 26 rokov, všetci poberatelia dôchodkových dávok zo Sociálnej poisťovne a aj tí, čo ešte nemajú penziu, no už dovŕšili 62 rokov.
  • Na železnici im vydajú bezplatne nový preukaz a vytvoria špeciálne konto.
  • Na každú jazdu treba nulový lístok, bude platiť na konkrétny čas a vlak.

Nulové cestovné bude platiť pre druhú triedu v štátom dotovaných vlakoch. To sú rýchliky, osobáky aj zrýchlené vlaky. Platí to aj pre spoje súkromného dopravcu RegioJet. Neplatí to pre IC vlaky.

Už dnes je jasné, že nulové cestovné bude stáť rozpočet viac ako avizovaných 13 miliónov eur. Pribudne totiž viac ako sto nových spojov.

Štát pritom železničného dopravcu každý rok dotuje. Vlani to bolo sumou okolo 200 miliónov eur. ZSSK ešte eviduje pohľadávku zhruba 15 miliónov eur.

Štátna železničná spoločnosť prepravila vlani 43,6 milióna cestujúcich. Študenti a žiaci tvorili asi pätinu z nich, dôchodcovia asi päť percent. Dokopy to bolo asi 11,5 milióna cestujúcich.

Plné cestovné vlani štátnemu dopravcovi hradila asi pätina cestujúcich vlakom, teda okolo 10 miliónov cestujúcich.

Všetci budú registrovaní

Aby nevznikol na železnici zmätok, do konca marca bude platiť prechodné obdobie. Dovtedy by sa mal každý, kto chce cestovať zadarmo, registrovať na železnici.

Vytvoria mu tam zákaznícke konto a vydajú preukaz. Konto má zabezpečiť, že si ten istý cestujúci nevypýta viac lístkov napríklad na rôzne vlaky, ktoré idú v podobnom čase. Počas prechodného obdobia dostane jednorazový nulový lístok dôchodca či študent aj bez registrácie.

Železničiari už majú podľa našich informácií pokyny, ako sa správať k cestujúcim, ktorí nastúpia do vlaku aj bez nulového cestovného lístka.

Aby nevznikali konflikty, do konca roka nemajú od cestujúcich pýtať vo vlaku prirážku za to, že nemajú nulový cestovný lístok, ale majú im vysvetľovať, o čo ide.

Autobus zadarmo nebude

Hoci cestovanie vlakmi štát zvýhodní, autobusy zadarmo nebudú. Fico s ministrom dopravy Jánom Počiatkom to vysvetľovali tým, SAD sú už sprivatizované.

Prímestské autobusy na prevádzku dostávajú dotácie v miliónoch eur od samosprávnych krajov. Tie zatiaľ nevedia, či ich v budúcom roku znížia, pretože autobusov bude treba menej.

Autobusoví dopravcovia sa chcú obrátiť na Európsku komisiu.

Vzor preukazov

preukazy_res.jpg

Kým prídu nové vlaky, budú stačiť aj staré české vagóny

Železničná spoločnosť pripravuje na bezplatné cestovanie techniku, stanice aj zamestnancov.

PRAHA, BRATISLAVA. Zvýšený nápor cestujúcich si vyžiada nielen nové spoje, ale aj posilnenie existujúcich viacerými vagónmi. V špičke sú už spoje v okolí veľkých miest slušne naplnené už teraz.

Hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko Jana Morháčová vysvetľuje, že vlaky budú musieť najazdiť navyše vyše jeden a pol milióna kilometrov, polovicu z toho v diaľkovej a polovicu v regionálnej doprave.

Z Bruselu či zo šrotu

Do prevádzky sa tak bude musieť zapojiť všetkých tisíc vozňov a sedemsto rušňov, ako aj desiatky motorových vlakov. Železniciam túto jeseň pribudne podľa Morháčovej jedna nová elektrická a dve motorové vlakové súpravy na regionálne trate.

Ďalších takmer tridsať súprav objednaných za eurofondy by mal výrobca dodať v budúcom roku. V septembri štátny prepravca vyhlásil ďalšiu súťaž na dodávku 17 nových vozňov pre okolie Bratislavy.

Ešte pojazdia

Dovtedy však môže byť vlakov málo, a tak štátne železnice rokujú s Českými dráhami o prenájme 40 vyše 20­ročných vagónov. Portálu idnes.cz to potvrdil riaditeľ Českých drah Daniel Kurucz.

Osobné vozne s typickými koženkovými sedadlami už v Česku prestávajú používať, smerujú na modernizáciu vrátane výmeny interiéru. U nás je priemerný vek vozňov 22 rokov, využívajú sa aj vagóny staršie ako 35 rokov.

Morháčová priznáva, že rokujú o prepožičaní vozňov, inak by museli nasadiť vyradené. „Pôjde o vozne v lepšom stave ako tie, ktoré sme u nás určili do šrotu,“ hovorí.

Dlhšie rady

Na nápor cestujúcich sa však nepripravuje iba technika. Železnice preškoľujú vlakový personál, ale aj dva a pol až tritisíc pracovníkov prvého kontaktu, ktorí majú registrovať cestujúcich a predávať lístky. V piatich najrušnejších staniciach napríklad zriadia špeciálne priehradky, určené na registráciu bezplatných zákazníkov, tridsať brigádnikov bude preukazy vystavovať pri dočasných pultoch na ďalších veľkých staniciach. Viac má byť pracovníkov v pokladniach i na infolinke, registrovať sa možno cez telefón i internet.

Rozhodnutie, že každý cestujúci, ktorý chce cestovať zadarmo, musí mať registračnú kartu a ešte si aj musí vyzdvihnúť bezplatný lístok, však prinesie obrovský nápor na už teraz málo flexibilný predajný systém štátneho dopravcu.

Predaj lístkov bude zdržiavať najmä to, že sa musia vystavovať na meno a konkrétny vlak. Treba sa tak pripraviť na dlhšie rady pred pokladnicami. Železnice zrejme budú musieť uvažovať o zriadení oddelených pokladníc pre platiacich cestujúcich.

Peter Kremský

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 382
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 287
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 303
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 148
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 977
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 203
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 017
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 590
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 875
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 581

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Kmotrík sa posilňuje v susednom Česku. Kúpil tretiu najväčšiu sieť trafík

Za väčšinový podiel v tarfikovej sieti Valmont zaplatil približne 22 miliónov eur. V súťaži sa stretol so štyrmi uchádzačmi

Fica trápia dovážané potraviny, chce sa im venovať na summite V4

Pri testovaní najhoršie obstáli sladené nápoje, koreniny, syry, čaje a mäsové výrobky.

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop