Ľudia kupovali malé autá z obavy pred rastom cien palív. Keď ceny prestali rásť, vrátili sa k väčším.
BERLÍN, BRATISLAVA. Klesajúce ceny benzínu a nafty v posledných rokoch už automobilky pocítili. Na jednej strane predávajú viac áut, na druhej strane majú zákazníci skôr záujem o väčšie autá. Malé úsporné modely ich prestávajú priťahovať.
Hovorí o tom štúdia nemeckého odborníka na automobilový priemysel Ferdinanda Dudenhöffera, ktorú cituje nemecká tlačová agentúra DPA. „Keď je už benzín taký lacný, nemusíme si kupovať práve malé auto,“ je podľa nej postoj bežného európskeho spotrebiteľa.
Ropy bude dosť
V minulosti sa dlhé roky hovorilo o nevyhnutnom zdražovaní pohonných látok až na úroveň dvoch eur za liter. Dôvodom malo byť znižovanie zásob ropy vo svete a stále vyšší dopyt po nej najmä v Číne, Indii a iných rozvojových krajinách.
Po otvorení nových lokalít ťažby ropy v bridlicových horninách v USA a olejnatých pieskoch v Kanade dokáže severoamerický kontinent pokryť už viac ako polovicu svojej potreby ropy. Tej začína byť na svete prebytok a ceny klesajú.
Z USA vďaka triku po 40 rokoch vyvážajú ropuČítajte
Dudenhöfferova štúdia porovnala predaj mini- a malých áut od roku 2006 s predpoveďami cien benzínu super.
„Do roku 2010 stúpali ceny benzínu a podiel malých áut na novo prihlásených vozidlách v Nemecku stúpal. Podiel predajov malých áut sa však pri klesajúcich cenách palív znižuje,“ vysvetľuje šéf inštitútu CAR na Univerzite Duisburg-Essen.
Zákazníci sú podľa neho stále menej motivovaní kupovať malé autá. „Nízke ceny palív zväčšujú naše autá,“ tvrdí Dudenhöffer a dopĺňa, že to vysvetľuje najmä stále viac predaných terénnych a SUV vozidiel.
Malé ešte narastú
Automobilky takýto vývoj vedie k rozširovaniu modelových radov áut strednej triedy o športové a terénne verzie, ako aj k postupnému zväčšovaniu modelov malej triedy. To je už viditeľné pri viacerých značkách.
Slabší dopyt po mini autách môže znamenať neúspech viacerých veľkých investičných projektov na výrobu mestských áut, ako je napríklad produkcia trojmodelu Volkswagenu, Škody a Seatu v Bratislave, či Toyoty a PSA v českom Kolíne.
Tento trend bude pravdepodobne aj brzdou rozvoja predaja elektromobilov a hybridov a ich masového rozšírenia v Európe. Nemecko po ústupe od využívania jadrových elektrární musí elektrinu vyrábať v málo ekologických uhoľných elektrárňach.
Klesajúce ceny palív a vykurovacieho oleja boli podľa nemeckého Spolkového štatistického úradu hlavným dôvodom nízkej inflácie v krajine. V septembri dosiahla 0,8 percenta a bola tak najnižšia za štyri a pol roka.
Vo väčšine západoeurópskych krajín tvoria viac ako polovicu ceny palív na čerpacích staniciach dane – najmä spotrebné a daň z pridanej hodnoty. Na Slovensku je to zhruba 45 percent z ceny nafty a 55 percent z ceny benzínu.
Ropy je v Európe dosť, palivo ešte zlacnie aj na SlovenskuČítajte