Keď benzín lacnie, malé autá kupujú ľudia menej

Nemecký profesor v štúdii ukázal, že obavy z rastu cien súvisia s výberom veľkosti auta.

Malé autá si zákazníci kupujú skôr do mesta alebo ako druhé rodinné. Ak sa môžu rozhodnúť, uprednostnia väčšie.(Zdroj: ARCHÍV SME - Tomáš Benedikovič)

Ľudia kupovali malé autá z obavy pred rastom cien palív. Keď ceny prestali rásť, vrátili sa k väčším.

BERLÍN, BRATISLAVA. Klesajúce ceny benzínu a nafty v posledných rokoch už automobilky pocítili. Na jednej strane predávajú viac áut, na druhej strane majú zákazníci skôr záujem o väčšie autá. Malé úsporné modely ich prestávajú priťahovať.

Hovorí o tom štúdia nemeckého odborníka na automobilový priemysel Ferdinanda Dudenhöffera, ktorú cituje nemecká tlačová agentúra DPA. „Keď je už benzín taký lacný, nemusíme si kupovať práve malé auto,“ je podľa nej postoj bežného európskeho spotrebiteľa.

Ropy bude dosť

V minulosti sa dlhé roky hovorilo o nevyhnutnom zdražovaní pohonných látok až na úroveň dvoch eur za liter. Dôvodom malo byť znižovanie zásob ropy vo svete a stále vyšší dopyt po nej najmä v Číne, Indii a iných rozvojových krajinách.

Po otvorení nových lokalít ťažby ropy v bridlicových horninách v USA a olejnatých pieskoch v Kanade dokáže severoamerický kontinent pokryť už viac ako polovicu svojej potreby ropy. Tej začína byť na svete prebytok a ceny klesajú.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Z USA vďaka triku po 40 rokoch vyvážajú ropu

Dudenhöfferova štúdia porovnala predaj mini- a malých áut od roku 2006 s predpoveďami cien benzínu super.

„Do roku 2010 stúpali ceny benzínu a podiel malých áut na novo prihlásených vozidlách v Nemecku stúpal. Podiel predajov malých áut sa však pri klesajúcich cenách palív znižuje,“ vysvetľuje šéf inštitútu CAR na Univerzite Duisburg-Essen.

Zákazníci sú podľa neho stále menej motivovaní kupovať malé autá. „Nízke ceny palív zväčšujú naše autá,“ tvrdí Dudenhöffer a dopĺňa, že to vysvetľuje najmä stále viac predaných terénnych a SUV vozidiel.

Malé ešte narastú

Automobilky takýto vývoj vedie k rozširovaniu modelových radov áut strednej triedy o športové a terénne verzie, ako aj k postupnému zväčšovaniu modelov malej triedy. To je už viditeľné pri viacerých značkách.

Slabší dopyt po mini autách môže znamenať neúspech viacerých veľkých investičných projektov na výrobu mestských áut, ako je napríklad produkcia trojmodelu Volkswagenu, Škody a Seatu v Bratislave, či Toyoty a PSA v českom Kolíne.

Tento trend bude pravdepodobne aj brzdou rozvoja predaja elektromobilov a hybridov a ich masového rozšírenia v Európe. Nemecko po ústupe od využívania jadrových elektrární musí elektrinu vyrábať v málo ekologických uhoľných elektrárňach.

Klesajúce ceny palív a vykurovacieho oleja boli podľa nemeckého Spolkového štatistického úradu hlavným dôvodom nízkej inflácie v krajine. V septembri dosiahla 0,8 percenta a bola tak najnižšia za štyri a pol roka.

Vo väčšine západoeurópskych krajín tvoria viac ako polovicu ceny palív na čerpacích staniciach dane – najmä spotrebné a daň z pridanej hodnoty. Na Slovensku je to zhruba 45 percent z ceny nafty a 55 percent z ceny benzínu.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Ropy je v Európe dosť, palivo ešte zlacnie aj na Slovensku

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  9. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  10. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  1. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  2. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  7. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  8. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 19 684
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 831
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 809
  4. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 483
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 281
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 164
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 796
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 683
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 446
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 257

Hlavné správy zo Sme.sk

BRATISLAVA

Nivy zatvoria. Pozrite si, kde vystúpite v Bratislave z autobusu

Novú stanicu chcú postaviť do troch rokov.

SVET

Zomrela dedička L'Oréalu, najbohatšia žena sveta

Zásluhy Liliane Bettencourtovej sa ocitli v tieni afér.

Neprehliadnite tiež

Bystrica má novú autobusovú stanicu. Pozrite sa, ako sa menila

Predchádzajúca stanica bola otvorená v 80. rokoch a nikdy nebola celkom dokončená, nový terminál je najmodernejší v krajine.

Čo si o autokamerách myslí polícia a môže ísť video na Facebook?

Autokamery snímajú aj poznávacie značky a tváre ľudí, s videami preto treba narábať opatrne.

Hľadá sa EY Podnikateľ roka, víťaz pocestuje do Monte Carla

Do súťaže môžu podnikateľov nominovať aj ich zákazníci alebo známi.

Nová dotácia. Časť drevodomu zaplatí po novom štát

Tento rok rozdelí rezort pôdohospodárstva na montované domy z dreva milión eur. Výška podpory bude závisieť od regiónu