Rýchliky premenujú, Šíravu vytlačí Bohemia

Medzi nočné vlaky sa vráti federálny duch: rýchlik Bohemia doplní Slovakiu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - ARCHÍV LEO EXPRESS)

BRATISLAVA. Rýchlik Šírava nazývajú niektorí železniční fanúšikovia „kráľovnou noci“. Cestu z Košíc do Prahy prejde za deväť a pol hodiny, rýchlejšie než jeho kolegovia Excelsior a Slovakia.

Od polovice decembra tento vlak pod súčasným názvom nehľadajte – namiesto neho budú na nástupiskách ohlasovať rýchlik Bohemia. Železničná spoločnosť Slovensko tým vyjde v ústrety Českým dráham, ktoré chceli mať na federálnej trati „vlastný“ vlak.

„Je to logický názov vzhľadom na druhý nočný rýchlik Slovakia,“ vysvetľuje hovorca Českých dráh Petr Šťáhlavský.

Premenovanie vlakov je pravidelným rituálom, ktorý obvykle prichádza s novým cestovným poriadkom. Niektoré názvy v ňom pribudnú, iné sa naopak vytratia.

Fakty
Mená vlakov
  • Názvy vnútroštátnych spojov sú v réžii domáceho dopravcu. Na názvoch medzinárodných sa musia dohodnúť všetci zainteresovaní hráči, obvykle pri dohodnutí trasy.
  • Názov má často dlhší život než spoj – dopravcovia si ho nechajú i pre nové linky. Napríklad Csárdás svojho času jazdil z Budapešti do Malmö. Od polovice decembra nahradí Avalu na trase z Maďarska do Prahy.
  • Podľa nového grafikonu na našej železnici končia napríklad Šírava, Jan Perner či Leoš Janáček. Pribudnú Petr Bezruč, Hutník či Radhošť.

Pre budúci rok dostal čierneho Petra napríklad spomínaný Excelsior, známy častými krádežami a špinou, či medzinárodný spoj Avala, jazdiaci z Prahy cez Bratislavu do Belehradu.

A veľa nechýbalo a východniari by po Šírave prišli aj o „svoj“ druhý rýchlik Košičan, namiesto ktorého bude premávať český expres Pendolino.

No Košičan nakoniec prežije, hoci vo „vykuchanej“ podobe – stane sa z neho víkendový spoj. „V piatok bude vyrážať z Prahy do Košíc a v nedeľu opačným smerom,“ spresňuje Šťáhlavský.

Politicky neutrálne mená

Pomenúvanie vlakov má v tunajších krajinách tradíciu už od prvej republiky. Vôbec prvým takýmto spojom sa stala Slovenská strela, ktorá v roku 1936 začala premávať medzi Prahou a Bratislavou.

Menoslov pôvodne vychádzal z geografických názvov miest na trase a uvádzal sa často v latinčine (Vindoboda, Pannonia). Postupne pribudli i osobnosti (Leoš Janáček, Petr Bezruč).

Názvy vlakov boli obvykle politicky neutrálne, vďaka čomu nepodliehali zmenám režimu. „Po roku 1989 nebolo nutné názvy meniť podobne ako v prípade ulíc,“ dodáva Šťáhlavský.

Z cestovných poriadkov vymizli len mená spojov, o ktoré už nebol medzi cestujúcimi záujem.

Zo scény tak odišli napríklad vlaky voziace turistov z Československa a východného Nemecka do letovísk pri Čiernom mori (Trakia, Transdanubium) či súpravy zabezpečujúce spojenie s krajinami Sovietskeho zväzu (Dukla).

Horalky na dráhe

V posledných rokoch sa na tunajších železniciach objavil fenomén komerčných názvov, za niekoľkotisícový poplatok si ich prenajímajú súkromné firmy.

„Názvy vybraných vlakov predávame s cieľom vylepšiť tržby. Tieto služby sú bežné i v západnej Europe,“ tvrdí hovorkyňa Železničnej spoločnosti Jana Morháčová.

Naposledy na koľajnice pribudli napríklad Horalky Sedita či Martinus.sk. K dispozícii sú však len vnútroštátne spoje. „Pri medzištátnych by sme sa o príjmy museli deliť so zahraničnými partnermi,“ dodáva Morháčová.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  6. Inteligencia vo všetkom
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  8. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  9. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie
  1. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  3. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  4. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  7. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  10. Pôžička, ktorá odmeňuje? Nie, nepomýlili sme sa
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 22 148
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 9 581
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 673
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 230
  5. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 4 050
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 934
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 902
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 796
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 610
  10. Inteligencia vo všetkom 1 569

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Až teraz sa začína boj o Európu. Le Penová sa na Macrona teší

Macron vidí Francúzsko ako krajinu, ktorá má všetko. Le Penová program stavia na kritike.

SVET

Minúta po minúte: Francúzi dovolili, podľa odhadov postupujú Macron a Le Penová

Le Penová označila postup za historický výsledok.

KOMENTÁRE

Voľby vo Francúzsku. Čo vlastne prospeje ľuďom?

Napäté voľby zakrývali podstatnejšiu tému.

SVET

Macron k politike pristupuje ako k startupu (profil)

Emmanuel Macron bol bankárom aj ministrom hospodárstva.

Neprehliadnite tiež

Medzinárodný menový fond vyzdvihol ekonomické výsledky Slovenska

Išlo predovšetkým o výsledky hospodárenia.

Érsek potápa súťaž na vlaky do Bystrice, obnovuje rýchliky do Košíc cez Zvolen

Ministerstvo dopravy zrušilo vo februári súťaž na vlaky medzi Bratislavou a Banskou Bystricou. Mali priniesť lepšie služby a nižšie ceny

Richter: Máme záujem pracovať so znevýhodnenými skupinami

Minister zdôraznil, že je potrebné sa zamerať na absolventov evidovaných na úradoch práce.

Mihál: Školil som ženy z úradu práce, nik im nevysvetlil nový zákon

Minister práce Ján Richter chce do konca roka nezamestnanosť znížiť na 7-percent.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop