SME
Utorok, 27. júl, 2021 | Meniny má BoženaKrížovkyKrížovky

Rýchliky premenujú, Šíravu vytlačí Bohemia

Medzi nočné vlaky sa vráti federálny duch: rýchlik Bohemia doplní Slovakiu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - ARCHÍV LEO EXPRESS)

BRATISLAVA. Rýchlik Šírava nazývajú niektorí železniční fanúšikovia „kráľovnou noci“. Cestu z Košíc do Prahy prejde za deväť a pol hodiny, rýchlejšie než jeho kolegovia Excelsior a Slovakia.

Od polovice decembra tento vlak pod súčasným názvom nehľadajte – namiesto neho budú na nástupiskách ohlasovať rýchlik Bohemia. Železničná spoločnosť Slovensko tým vyjde v ústrety Českým dráham, ktoré chceli mať na federálnej trati „vlastný“ vlak.

„Je to logický názov vzhľadom na druhý nočný rýchlik Slovakia,“ vysvetľuje hovorca Českých dráh Petr Šťáhlavský.

Premenovanie vlakov je pravidelným rituálom, ktorý obvykle prichádza s novým cestovným poriadkom. Niektoré názvy v ňom pribudnú, iné sa naopak vytratia.

Fakty
Mená vlakov
  • Názvy vnútroštátnych spojov sú v réžii domáceho dopravcu. Na názvoch medzinárodných sa musia dohodnúť všetci zainteresovaní hráči, obvykle pri dohodnutí trasy.
  • Názov má často dlhší život než spoj – dopravcovia si ho nechajú i pre nové linky. Napríklad Csárdás svojho času jazdil z Budapešti do Malmö. Od polovice decembra nahradí Avalu na trase z Maďarska do Prahy.
  • Podľa nového grafikonu na našej železnici končia napríklad Šírava, Jan Perner či Leoš Janáček. Pribudnú Petr Bezruč, Hutník či Radhošť.

Pre budúci rok dostal čierneho Petra napríklad spomínaný Excelsior, známy častými krádežami a špinou, či medzinárodný spoj Avala, jazdiaci z Prahy cez Bratislavu do Belehradu.

A veľa nechýbalo a východniari by po Šírave prišli aj o „svoj“ druhý rýchlik Košičan, namiesto ktorého bude premávať český expres Pendolino.

No Košičan nakoniec prežije, hoci vo „vykuchanej“ podobe – stane sa z neho víkendový spoj. „V piatok bude vyrážať z Prahy do Košíc a v nedeľu opačným smerom,“ spresňuje Šťáhlavský.

Politicky neutrálne mená

Pomenúvanie vlakov má v tunajších krajinách tradíciu už od prvej republiky. Vôbec prvým takýmto spojom sa stala Slovenská strela, ktorá v roku 1936 začala premávať medzi Prahou a Bratislavou.

Menoslov pôvodne vychádzal z geografických názvov miest na trase a uvádzal sa často v latinčine (Vindoboda, Pannonia). Postupne pribudli i osobnosti (Leoš Janáček, Petr Bezruč).

Názvy vlakov boli obvykle politicky neutrálne, vďaka čomu nepodliehali zmenám režimu. „Po roku 1989 nebolo nutné názvy meniť podobne ako v prípade ulíc,“ dodáva Šťáhlavský.

Z cestovných poriadkov vymizli len mená spojov, o ktoré už nebol medzi cestujúcimi záujem.

Zo scény tak odišli napríklad vlaky voziace turistov z Československa a východného Nemecka do letovísk pri Čiernom mori (Trakia, Transdanubium) či súpravy zabezpečujúce spojenie s krajinami Sovietskeho zväzu (Dukla).

Horalky na dráhe

V posledných rokoch sa na tunajších železniciach objavil fenomén komerčných názvov, za niekoľkotisícový poplatok si ich prenajímajú súkromné firmy.

„Názvy vybraných vlakov predávame s cieľom vylepšiť tržby. Tieto služby sú bežné i v západnej Europe,“ tvrdí hovorkyňa Železničnej spoločnosti Jana Morháčová.

Naposledy na koľajnice pribudli napríklad Horalky Sedita či Martinus.sk. K dispozícii sú však len vnútroštátne spoje. „Pri medzištátnych by sme sa o príjmy museli deliť so zahraničnými partnermi,“ dodáva Morháčová.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  2. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  3. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  4. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  5. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  7. Lenivý brunch s Muchom
  8. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  9. Od Česka až po Jadran
  10. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  1. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  2. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  3. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  4. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  5. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  6. Slovník investora 07: Bitcoin a jeho úloha v portfóliu investora
  7. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 693
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 762
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 5 451
  4. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 340
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 280
  6. Od Česka až po Jadran 3 931
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 140
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 3 114
  9. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 2 530
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 163
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Policajná kontrola na hraničnom priechode.

Zrušili výhodu očkovaným jednou dávkou.


29m
Odporcovia očkovania sa viac boja smrti po vakcíne, ako po nákaze covidom.

Odporcovia očkovania sú najmä medzi nevzdelanými a chudobnými.


49m
Peter Tkačenko

Vláda sa musí pozrieť pravde do očí.


5 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Financie z grantov podporia uvedenie nízkouhlíkových technológií na trh.


SITA 38m
Kontajnerovo v čínskom meste Čching-tao.

Fond zlepšil výhľad bohatým krajinám.


SITA 42m
Ilustračné foto.

Výrobcovia sa často zameriavajú práve na deti tisíckami lákavých chutí.


TASR 56m
Ilustračná fotografia.

Úrad pre verejné obstarávanie uložil spoločnosti pokutu.


TASR 4 h