Rýchliky premenujú, Šíravu vytlačí Bohemia

Medzi nočné vlaky sa vráti federálny duch: rýchlik Bohemia doplní Slovakiu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - ARCHÍV LEO EXPRESS)

BRATISLAVA. Rýchlik Šírava nazývajú niektorí železniční fanúšikovia „kráľovnou noci“. Cestu z Košíc do Prahy prejde za deväť a pol hodiny, rýchlejšie než jeho kolegovia Excelsior a Slovakia.

Od polovice decembra tento vlak pod súčasným názvom nehľadajte – namiesto neho budú na nástupiskách ohlasovať rýchlik Bohemia. Železničná spoločnosť Slovensko tým vyjde v ústrety Českým dráham, ktoré chceli mať na federálnej trati „vlastný“ vlak.

„Je to logický názov vzhľadom na druhý nočný rýchlik Slovakia,“ vysvetľuje hovorca Českých dráh Petr Šťáhlavský.

Premenovanie vlakov je pravidelným rituálom, ktorý obvykle prichádza s novým cestovným poriadkom. Niektoré názvy v ňom pribudnú, iné sa naopak vytratia.

Fakty
Mená vlakov
  • Názvy vnútroštátnych spojov sú v réžii domáceho dopravcu. Na názvoch medzinárodných sa musia dohodnúť všetci zainteresovaní hráči, obvykle pri dohodnutí trasy.
  • Názov má často dlhší život než spoj – dopravcovia si ho nechajú i pre nové linky. Napríklad Csárdás svojho času jazdil z Budapešti do Malmö. Od polovice decembra nahradí Avalu na trase z Maďarska do Prahy.
  • Podľa nového grafikonu na našej železnici končia napríklad Šírava, Jan Perner či Leoš Janáček. Pribudnú Petr Bezruč, Hutník či Radhošť.

Pre budúci rok dostal čierneho Petra napríklad spomínaný Excelsior, známy častými krádežami a špinou, či medzinárodný spoj Avala, jazdiaci z Prahy cez Bratislavu do Belehradu.

A veľa nechýbalo a východniari by po Šírave prišli aj o „svoj“ druhý rýchlik Košičan, namiesto ktorého bude premávať český expres Pendolino.

No Košičan nakoniec prežije, hoci vo „vykuchanej“ podobe – stane sa z neho víkendový spoj. „V piatok bude vyrážať z Prahy do Košíc a v nedeľu opačným smerom,“ spresňuje Šťáhlavský.

Politicky neutrálne mená

Pomenúvanie vlakov má v tunajších krajinách tradíciu už od prvej republiky. Vôbec prvým takýmto spojom sa stala Slovenská strela, ktorá v roku 1936 začala premávať medzi Prahou a Bratislavou.

Menoslov pôvodne vychádzal z geografických názvov miest na trase a uvádzal sa často v latinčine (Vindoboda, Pannonia). Postupne pribudli i osobnosti (Leoš Janáček, Petr Bezruč).

Názvy vlakov boli obvykle politicky neutrálne, vďaka čomu nepodliehali zmenám režimu. „Po roku 1989 nebolo nutné názvy meniť podobne ako v prípade ulíc,“ dodáva Šťáhlavský.

Z cestovných poriadkov vymizli len mená spojov, o ktoré už nebol medzi cestujúcimi záujem.

Zo scény tak odišli napríklad vlaky voziace turistov z Československa a východného Nemecka do letovísk pri Čiernom mori (Trakia, Transdanubium) či súpravy zabezpečujúce spojenie s krajinami Sovietskeho zväzu (Dukla).

Horalky na dráhe

V posledných rokoch sa na tunajších železniciach objavil fenomén komerčných názvov, za niekoľkotisícový poplatok si ich prenajímajú súkromné firmy.

„Názvy vybraných vlakov predávame s cieľom vylepšiť tržby. Tieto služby sú bežné i v západnej Europe,“ tvrdí hovorkyňa Železničnej spoločnosti Jana Morháčová.

Naposledy na koľajnice pribudli napríklad Horalky Sedita či Martinus.sk. K dispozícii sú však len vnútroštátne spoje. „Pri medzištátnych by sme sa o príjmy museli deliť so zahraničnými partnermi,“ dodáva Morháčová.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 599
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 805
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 471
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 090
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 995
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 986
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 770
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 475
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 301
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 885

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Nemecký tím zachránil najmenej pravdepodobný darca. Diktátor

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci uprednostňujú finančné benefity, poteší aj služobné auto

Ukázal to najnovší prieskum personálnej spoločnosti Grafton Slovakia.

Talianske elektrické motorky prídu aj na rakúsky trh

Najlepší motocykel EMC sa volá Ego a znalci ho označujú ako "Teslu medzi motorkami".

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.